مقالات

باید ها و نباید ها در نورپردازی فضاهای آموزشی

باید ها و نباید ها در نورپردازی فضاهای آموزشی

فضاهای-اموزشی

فهرست مطالب

شاید این سؤال در ذهن شما پیش آید که نورپردازی فضاهای آموزشی چه تأثیری می تواند در روال کاری داشته باشد؟ در ادامه باید به حضورتان برسانیم، یک نورپردازی درست و استاندارد اهمیت بسیار بالایی در ایجاد یک فضای بصری کافی برای معلمان و دانش آموزان دارد. همین موضوع در جهت یادگیری آن ها اهمیت وافری دارد.

اگر روشنایی یکنواختی انتخاب کنید، نمی تواند به تنهایی پاسخگوی فعالیت های مختلف در یک مرکز آموزشی باشد. در این مطلب ما قصد داریم در رابطه با اهمیت نورپردازی کلاس های درسی برای دانش آموزان و مربیان به گفتگو بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

اهمیت نورپردازی کلاس های درسی و فضای آموزشی

همه ما به خوبی به این موضوع واقف هستیم که یکی از مهم ترین بخش های هر فرد در زندگی آموزش و یادگیری است. معماران و برنامه‌ریزانی که به طراحی و ساخت این گونه فضاها می‌پردازند، حتماً باید توجه ویژه‌ای به نورپردازی و طراحی کلاس ها مطابق با سلیقه دانش آموزان داشته باشند.

زیرا نورپردازی فضاهای آموزشی تأثیر مستقیمی بر یادگیری افراد دارد. یک نورپردازی استاندارد کمک می کند تا افراد دید خوبی بر اطراف به ویژه تخته داشته باشند تا موجب چشم زدگی آن‌ ها نگردد.

نورپردازی-فضای-آموزشی

از جمله اهمیت نورپردازی در کلاس های درسی می‌توانیم به افزایش یافتن میل و رغبت افراد به کار و درس خواندن، بالا رفتن سطح تمرکز و دقت آن ها در عمل و همچنین افزایش میزان بازدهی دانشجویان و دانش‌آموزان اشاره کرد. یافته های به دست آمده نشان می‌دهد که نورپردازی‌های مناسب که مطابق با استاندارد نیز ساخته شده باشند علاوه بر افزایش کارایی و میزان یادگیری افراد، سلامت روانی آن ها را نیز به دنبال دارد.

زیرا روشنایی یک تأثیر مثبتی در ذهن بینندگان ایجاد می‌کند که همین عامل باعث کاهش استرس افراد در فضاهای آموزشی می گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مشاوره می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

رنگ مناسب برای نورپردازی فضاهای آموزشی

نوع رنگ انتخابی برای کلاس های درسی و فضای آموزشی در افزایش انرژی و بالا بردن سطح یادگیری دانش آموزان اهمیت زیادی دارد. معمولاً با توجه به تجربیات به‌ دست ‌آمده کارشناسان و متخصصان بر این باور هستند که نور های گرم باعث ایجاد خواب آلودگی در دانش آموزان و دانشجویان شده و رنگ نور های سرد نیز در ایجاد خستگی چشم تأثیر بسیار زیادی دارد.

به همین دلیل می توانیم بگوییم بهترین رنگ نورپردازی فضاهای آموزشی رنگ سفید است. این رنگ برای تأمین میزان انرژی و از بین بردن خستگی می تواند تأثیر وافری در روح و روان افراد به عمل آورد. رنگ های سفید مایل به سرد و در کل رنگ هایی که تم روشنی دارند برای افزایش سطح تمرکز افراد می توانند مناسب باشند.

میزان روشنایی استاندارد در فضاهای آموزشی

در رابطه با اهمیت مورد پردازی استاندارد با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختیم حال سؤال اینجاست که این میزان روشنایی استاندارد چگونه است؟ ما زمانی به یک نورپردازی در یک محیط آموزشی می توانیم استاندارد بگوییم که نورپردازی در کلاس کاملا استاندارد و هماهنگ با فضا باشد، افرادی که بر روی میز نشسته اند بتوانند یک دید بسیار خوبی بر تخته کلاس و معلم داشته باشند.

زیرا چشم آنان چندین ساعت در حال خیره شدن است. نور نباید به حدی باشد که موجب چشم زدگی و آسیب رساندن و همچنین خستگی اعصاب چشم‌ها شود. معمولاً در بیشتر موارد در کلاس های درسی از نور طبیعی و مصنوعی استفاده می کنند.

نکته مهم بعدی که در این رابطه وجود دارد این است که میزان روشنایی در یک محیط آموزشی حتماً نباید یکنواخت باشد؛ یعنی استاندارد ترین روش این است که در مرکز اتاق به تأمین روشنایی زیاد بپردازید.

چراغ هایی که از سقف آویزان هستند بخشی از آن ها نور را به سمت پایین هدایت می‌نمایند و بخشی نیز نور را به بالا می فرستند با این کار موجب می شوند که نور به صورت متعادل و یکدست از سقف بر تمام فضا تابیده شود. علاوه بر آن نوری که به طور مستقیم بر روی تخت تابیده می شود از لحاظ بصری می تواند فضای یادگیری دانش آموزان را پویاتر و فعال تر نماید.

نوع چراغ های انتخابی در محیط های آموزشی

نکته بعدی که در بحث نورپردازی فضاهای آموزشی وجود دارد نوع چراغ های انتخاب شده در این گونه محیط ها است. در حقیقت برای انتخاب روشنایی و چراغ ها باید از یک کارشناس و متخصص در این حوزه کمک گرفت و در نظر داشته باشید که چراغ ها و میزان نورپردازی ‌های کلاس های درسی مدارس، دانشگاه ها و سایر محیط های آموزشی همه با هم متفاوت می باشند.

آنچه که در انتخاب چراغ و لامپ اهمیت دارد بازتاب های شدید، رنگ ها، سایه ها و خیرگی می باشد. شما می‌توانید چراغ ها را متناسب با جنسی که دارند و همچنین ارتفاع سقف انتخاب نمایید.

چراغ-های-انتخابی-در-محیط-های-آموزشی

معمولاً آن دسته از محیط های درسی که دارای سقف هایی با ارتفاع کوتاه هستند ما پیشنهاد می کنیم از نورپردازی های سقفی و لب دار استفاده کنید و آن دسته  از محیط هایی که دارای سقف هایی با ارتفاع بلند تر هستند استفاده کردن از چراغ های آویز با نور مستقیم و غیرمستقیم می تواند گزینه مناسبی باشد.

همانطور که اشاره نمودیم نورپردازی فضاهای آموزشی اهمیت زیادی در کیفیت یادگیری افراد، خواندن، نوشتن و نگاه کردن، افزایش تمرکز و … دارد به همین خاطر رعایت تمامی این نکات و اصول حائز اهمیت است.

کلام آخر

در این مطلب به نورپردازی فضاهای آموزشی پرداختیم. فراموش نکنید، یک سیستم آموزشی می بایست به میزان روشنایی محیط های درسی اهمیت بدهد. البته گاهی ممکن است مدیران سطح روشنایی ایده آلی را فراهم کرده و درخشندگی های شدید و بازتاب های روشنایی بیش از حد قرار داده باشند. در این صورت باید بگوییم سیستم آموزشی از میزان روشنایی مطلوبی برخوردار نیست زیرا باعت آزردگی می گردد؛ بنابراین میزان نور محیط با فضای اتاق باید هماهنگی داشته باشد. برای این منظور از کارشناسان متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *