مقالات

گرما بر روی نوار چسب ها چه تاثیری می گذارد؟

گرما بر روی نوار چسب ها چه تاثیری می گذارد؟

تاثیر گرما بر نوار چسب ها

فهرست مطالب

با نزدیک شدن به فصل تابستان گرما رو به افزایش است. آیا می دانستید که نوار چسب شما می تواند به دو صورت منفی و مثبت، تحت تأثیر گرمای تابستان قرار گیرد؟ معمولاً چسب می تواند در دو فصل زمستان و تابستان نتایج قابل توجهی داشته باشد. با ورود به تابستان و شروع گرمای شدید، تاثیر گرما بر روی نوارچسب ها بیشتر خواهد شد.

تاثیر گرما بر نوار چسب

تاثیر گرما بر نوار چسب

چگونه گرما بر روی نوار چسب تاثیر می گذارد ؟

نوار چسب اصطلاحی است که اغلب برای توصیف انواع مختلف نوارها با قابلیت چسبندگی در یک یا دو طرف آن، استفاده می شود. موادی که اغلب برای ساخت این نوع نوارها استفاده می شود، می تواند شامل فیلم پلاستیکی، پارچه یا کاغذ باشد. آنها همچنین دارای پوششی از چسب حساس به فشار هستند. این نوع از چسب، بدون نیاز به آب یا گرما می چسبد که استفاده از آن را آسان و بسیار متنوع می کند.

نوار چسب ها اغلب در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. هنگامی که به بخش شیمی این ابزار می رسد، هدف این است که در هر شرایطی پایدار باشد. متأسفانه، آنها هنگام قرار گرفتن در معرض دمای هوای خاص، می توانند ضعیف شوند.

به عنوان مثال، در یک محیط خودرو، از نوار چسب برای چسباندن نماد یا تزئینات یک ماشین استفاده می شود. هنگام استفاده از این نوار، باید از دماهایی که در حین استفاده با آن مواجه می شود، به ویژه دمای بالای 100 درجه فارنهایت، آگاه بود.

حتی در هنگام مواجهه با دماهای بالا، هنگامی که چسب نواری، روی وسیله نقلیه اعمال می شود، باید بتواند در برابر شستشوی ماشین های پرفشار، رانندگی در طوفان، گرد و غبار، برف و حتی تگرگ مقاومت کند. بنابراین، وقتی نوبت به ایجاد نوار چسب می‌رسد، چسب نواری نه تنها باید بتواند در دماهای بالا و پایین، بلکه در سایر شرایطی که ممکن است با آن مواجه شود، باقی بماند.

قابلیت اشتعال در چسب نواری

قابلیت اشتعال در چسب نواری

آیا نوار چسب ها برای هر کاربری مناسب هستند؟

همه این اجزا زمانی که نوار چسب ایجاد و استفاده می شود در جای خود قرار می گیرند. متأسفانه، نوار چسب نمی تواند همه راه حل های ما را در مورد گرمایی که تابستان به همراه دارد، حل کند، اما به یاد داشته باشید که نوارهای خاصی برای مشاغل خاص وجود دارد.

نوار چسب می تواند قدرت و چسبندگی خود را در دمای نزدیک به 140 درجه فارنهایت از دست بدهد که دسترسی به آن در اکثر محیط ها تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. بنابراین، لازم است که هنگام انتخاب بهترین نوار چسب، متناسب با کاربری که دارد، توجه لازم را داشته باشید.

نوار چسب با خاصیت چسبندگی بالا

چسب نوار با خاصیت چسبندگی بالا

چرا نوار چسب قابل اشتعال است؟

این نکته را باید توجه داشته باشید که ماده مورد استفاده برای ساخت چسب نواری قابل اشتعال است، با این حال، با پلی اتیلن نیز پوشیده شده تا قابلیت اشتعال خود را از دست بدهد. از سویی دیگر، هنگامی که پوشش هایی که بر روی آنها اجرا می شود، قابل اشتعال نباشد، چسب استفاده شده روی نوار نیز از آتش در امان است.

لازم به ذکر است که نوار چسب هم به راحتی با دست پاره می شود، هم به طرز باورنکردنی بادوام بوده و دارای عمری طولانی مدت است. آنها فوق العاده قوی و مقاوم در برابر آب بوده و قابلیت استفاده های زیادی را در داخل و خارج از منزل دارد.

اگر به دنبال استفاده از نوار چسب برای پروژه های مختلف هستید، مهم است که کیفیت و محدودیت های این محصول منحصر به فرد را بدانید. به عنوان مثال، قابلیت اشتعال نوع چسب نواری، باعث می شود که هنگام انتخاب آنها، این خاصیت را همراه با کیفیت و دوام چسب برای پروژه های خاص در نظر بگیرید.

پوشش های مناسب برای جلوگیری از اشتعال چسب

پوشش های مناسب برای جلوگیری از اشتعال چسب

آیا چسب نواری می تواند آتش بگیرد؟

از نظر فنی، بخشی از نوار چسب قابل اشتعال است. مش پارچه مانند در هسته آن قابل اشتعال می باشد که با پلی اتیلن پوشیده شده است تا به سادگی آتش نگیرد. اما سوال مهم این است که نوار چسب، در چه دمایی ذوب می شود؟

چسب نواری به دلیل داشتن اجزای پلی اتیلن و لاستیکی، نرم شده و تحت حرارت شدید ذوب می شود. در یک دمای خاص، شروع به سختی در چسبیدن به سطوح می کند. هنگامی که در برابر حرارت قرار می گیرد، انعطاف پذیری و چسبندگی کمتری پیدا می کند و باعث می شود چسب آن، به طور موثر عمل نکند.

هنگامی که دما به بالای 140 درجه فارنهایت رسید، متوجه کاهش قابل توجهی در استقامت چسب نوار چسب خواهید شد که اساساً به این معنی است که برای مدت طولانی به خوبی نمی چسبد. در حدود 180 درجه، مطمئناً متوجه کمبود کیفیت چسب خواهید شد، زیرا اجزای لاستیکی تخریب شده و شروع به ذوب شدن می کنند.

چه نوع نوار چسبی ضد آب و مقاوم در برابر حرارت است؟

 نکته بعدی که در قابلیت چسبندگی این نوع از نوارها مورد توجه است، مقاومت آنها در مقابل آب و یا حرارت است.

مقاومت چسب خوب در برابر آب و حرارت

مقاومت چسب خوب در برابر آب و حرارت

مقاوم در مقابل رطوبت و آب

نوار چسب ضد آب را بایستی بر اساس قدرت و اثربخشی چسب انتخاب کنید. نوارهای ضد آب معمولاً حدود پنج سال دوام می آورند. با این حال، متغیرهای استفاده در فضای باز مانند تغییرات شدید دما، قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و استرس فیزیکی می تواند طول عمر آن را کاهش دهد.

شما می خواهید یک نوار ضد آب استفاده کنید که نیازهای چسبندگی پروژه شما را برآورده کند. به عنوان مثال، اگر روی فضای باز خود کار می کنید، نواری می خواهید که بتواند عناصری مانند باران، برف و دمای پایین را برای مدت طولانی تحمل کند.

همچنین باید یک مهر و موم محکم و ضد آب در سطح خود ایجاد کنید تا از ورود آب جاری به داخل و کنده شدن نوار جلوگیری شود. این نکات را در نوار چسب خود در نظر بگیرید:

انعطاف پذیری چسب

بسیار مهم است که بتوانید از نواری که انتخاب می کنید برای اهداف مختلف استفاده نمایید. نوارچسب بوتیل بسیار عالی است. زیرا به سطوح مختلف مانند شیشه، فلز، پلاستیک و چوب می‌چسبد. هم بوتیل و هم سیلیکون، نوارهای ضدآب بسیار مناسب در فضای باز هستند که برای آب بندی نشتی در سقف یا ایجاد سوراخ مورد استفاده قرار می گیرند.

دوام بالا در مقابل گرما

ماندگاری نوار چسب

همیشه چسب نوار مناسب را با دوام قابل اعتماد انتخاب کنید. هنگام کار بر روی پروژه های فضای باز، بایستی مطمئن باشید که می توانید با تقویت آن با نوار چسب قوی، طول عمر تجهیزات خود را تضمین کنید.

مقاوم در برابر حرارت

هنگامی که صحبت از مقاومت در برابر حرارت می شود،چسب فایبرگلاس، نوار پوششی با دمای بالا می باشد که اغلب برای کاربردهای پوشش ساینده با دمای بالا استفاده می شود. فایبرگلاس به کار رفته در چسب نوار، به عنوان محافظ در طول فرآیند عمل می کند.

آنها با چسب سیلیکونی با دمای بالا پوشانده شده اند که درجه حرارت تا 500 درجه فارنهایت را تحمل می آورند. ضمن آنکه نوع درجه یک، از الیاف مقاومی ساخته شده اند که برای افزایش استحکام و دوام مناسب هستند. برای کاربردهای شدید که نیاز به محافظت بیشتر از پوشش دارند، نوارهای فایبرگلاس با روکش سیلیکونی توصیه می شود.

نوارهای شیشه ای با روکش سیلیکونی، از فایبرگلاس و لاستیک سیلیکونی برای یک لایه حفاظتی بیشتر بهره می برند. یک جزء فویل با پوشش شیشه ای اضافه شده، انحراف گرما را افزایش می دهد و عملکرد کلی را تحت سخت ترین کاربردهای پوشش بهبود می بخشد. این نوع از چسب نواری ، به طور گسترده در کاربردهای پوشش اسپری حرارتی استفاده می شود.

آیا در تابستان (مقابل نور آفتاب) از نوارچسب استفاده نکنیم؟

رایج است که در طول فصول با دمای بالا، گرما یک چسب را نرم می کند، این باعث می شود استحکام خود را از دست داده و از محل اتصال جدا شود. چنین دماهای شدیدی باعث افزایش خراب شدن نوار می شود و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض منابع گرمای شدید، ممکن است چسب لاستیکی و پشتی پلی اتیلن را ذوب کرده و آن را از بین ببرد.

به دلیل موقعیت ‌های خطرناکی که می ‌تواند ایجاد کند، نباید از نوار برای کاربردهای با گرمای بالا استفاده کرد. حتی اگر چسب به خودی خود نسوزد، همیشه این احتمال وجود دارد که تاب خورده، چروک شده یا منقبض شود و استحکام خود را از دست بدهد.

انتخاب چسب نواری خوب

انتخاب چسب نواری خوب

در حالت ایده آل، نوار باید در مکانی خشک و خنک نگهداری شود. در واقع، هر چه خنک‌تر باشد، بهتر است. برای حفظ سلامت چسب و ایجاد طول عمر مفید برای آن، دمای بین 60 تا 70 درجه فارنهایت را هدف قرار دهید.

کلام آخر

دما برای چسب نواری بسیار مهم است. اگر به برگه اطلاعات هر نوار نگاه کنید، متوجه خواهید شد که آستانه دما در آنها ذکر شده است. گرما (یا کمبود آن) می تواند نحوه عملکرد چسب را کاملاً تغییر دهد. چسب روی نوار می تواند هم به صورت جامد و هم مایع عمل کند. این بدان معنی است که:

اگر دمای اطراف چسب خیلی گرم باشد، ذوب می شود و نمی تواند بماند.

  • اگر دما خیلی سرد باشد، چسب یخ می زند و نمی تواند در وهله اول چسبیده شود.
  • اگر پس از قرار گرفتن، نوسان دما زیاد باشد، چسب به درستی نمی چسبد.

توجه داشته باشید که عملکرد هر نوار متفاوت است، بنابراین آنها دماهای متفاوتی را می توانند تحمل کنند.

فروشگاه زینولایت

منابع :

https://www.packagingtapedepot.com/The-Effect-Heat-Has-on-Adhesive-Tape-kb-23489.html
https://uk.rs-online.com/web/generalDisplay.html?id=ideas-and-advice/duct-tapes-guide

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *