مقالات

۵ نکته مهم صرفه جویی و کاهش مصرف برق

نکات مهم در صرفه جویی مصرف برق

فهرست مطالب

ما هر روز از برق استفاده می کنیم. در دنیای امروزی، این امر اجتناب ناپذیر است. برای کاهش قابل توجه هزینه های خود و دوستدار محیط زیست بودن، لازم نیست خود را بیش از حد محدود کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی چند نکته در مورد چگونگی صرفه جویی در مصرف برق بپردازیم. بیشتر برق، صرف روشنایی، گرمایش یا تهویه هوای داخل خانه ها و صنایع می شود. این موارد حدود 30 تا 40 درصد قبض برق را تشکیل می دهند. هزینه های روشنایی را می توان با جایگزینی لامپ های رشته ای قدیمی با LED به حداقل رساند. همچنین با نصب حسگرهای حرکت، حداقل تا 20 درصد کاهش مصرف برق را شاهد بود.

جایگزین کردن لامپ های  LED با چراغ های رشته ای قدیمی جهت کاهش مصرف برق

جایگزین کردن لامپ های  LED با چراغ های رشته ای قدیمی جهت کاهش مصرف برق

استفاده از لامپ های کم مصرف (LED)

اغلب هنگام خرید، هزینه محصولات موجود در قفسه ها را با هم مقایسه می کنیم. همچنین به طور ناخودآگاه اجازه می دهیم که این مقایسه ها تصمیمات ما را هدایت کنند. هنگام خرید لامپ، این روش همواره درست نخواهد بود. لامپ های کم مصرف با وجود گرانتر بودن نسبت به لامپ های رشته ای، مصرف برق را تا پنج برابر کاهش می دهند. به علاوه طول عمرشان ده برابر بیشتر از لامپ های سنتی است. بنابراین باید لامپ های بهتری تهیه کرده و در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. حتی اگر همیشه چراغ ها را هنگام خروج از اتاق خاموش می کنید، باز هم باید به خرید لامپ های کم مصرف اقدام نمایید.

صرفه جویی در مصرف برق با خاموش کردن لوازم خانگی

صرفه جویی در مصرف برق با خاموش کردن لوازم خانگی

خاموش کردن لامپ های اضافی

لامپ های کم مصرف برای همه اتاق های خانه مناسب نیستند. توصیه می شود آنها را برای اتاق هایی انتخاب کرده که در آنها چراغ را برای مدت طولانی روشن می کنید. برای اتاق هایی که مدت کوتاهی در آنها می مانیم، بهتر است لامپ های ساده را انتخاب کنیم. دلیل این امر آسیب نرسیدن به آن ها در صورت روشن و خاموش کردن مکرر می باشد. در این حالت، عادت خاموش کردن چراغ هنگام خروج از اتاق، راه موثری برای صرفه جویی در مصرف برق است. کارشناسان توصیه می کنند سنسورهای حرکتی را برای روشن و خاموش کردن خودکار روشنایی نصب کنید. این سنسورها برای تنظیم نور در فضای باز عالی هستند.

تنظیم نور محیط باعث کاهش مصرف انرژی

تنظیم نور محیط باعث کاهش مصرف انرژی

استفاده صحیح از کامپیوتر و خاموش کردن به موقع آن

رایانه ها و لپ تاپ های دارای عملکرد حالت نمایشگر کم نور، می توانند تا 10 درصد باعث کاهش مصرف برق شوند. در صورت امکان، مصرف کنندگان باید حالت ذکر شده را فعال کنند. همچنین استفاده از حالت های آماده به کار و خواب زمستانی، باعث صرفه جویی در مصرف برق می شوند. هنگامی که کامپیوتر به این حالت ها تغییر می کند، مقدار انرژی الکتریکی مصرفی به نصف کاهش می یابد. هنگامی که دستگاه به طور کامل شارژ شد، باید به موقع آن را از شبکه جدا کنید. انرژی الکتریکی زمانی که شارژر روشن است، مصرف می شود.

نصب سوئیچ های اتوماتیک جهت کاهش مصرف انرژی برق

نصب سوئیچ های اتوماتیک جهت کاهش مصرف انرژی برق

خاموش کردن به موقع وسایل برقی خانگی

یک آپارتمان مدرن مملو از انواع وسایل برقی بوده که مردم بدون آنها نمی توانند زندگی خود را تصور کنند. به همین دلیل ساکنان یک آپارتمان معمولی دو و سه اتاقه اغلب قبض برق 200-300 کیلو وات دریافت می کنند. با این حال، صرفه جویی در انرژی، در یک آپارتمان امکان پذیر است. ما گزینه هایی را در مورد چگونگی صرفه جویی در مصرف برق در آپارتمان به شما معرفی می کنیم. مردم بیشتر وقت خود را در فرآیند آشپزی، غذا خوردن یا صرفا با مهمانان در آشپزخانه صرف می کنند. در این مکان وسایل برقی از جمله یخچال، مایکروفر، توستر، آرام پز، ماشین لباسشویی و کتری برقی قرار دارند. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما با این وجود، محل قرارگیری لوازم برقی و لوازم خانگی، بسیار بر مصرف برق تاثیر می گذارد.

یخچال را نباید نزدیک اجاق گاز قرار داد، زیرا منجر به افزایش مصرف برق می شود. علاوه بر محل قرارگیری دستگاه ها، خاموش کردن آن ها حائز اهمیت است. برای این کار می توانید از سوئیچ های اتوماتیک کمک بگیرید. سوئیچ های اتوماتیک دارای عملکرد و برنامه روشن و خاموش کردن روشنایی اتاق می باشند. دستگاه به صدا و حرکت واکنش نشان می دهد. با برنامه ریزی مناسب عملکرد قطع کننده مدار، صرفه جویی در مصرف برق می تواند به ۷۰ درصد برسد.

توجه کردن به میزان مصرف انرژی لوازم خانگی

خرید لوازم برقی باکیفیت نیاز به سرمایه گذاری مالی زیادی نیاز دارد. البته به دلیل راحتی و کارایی استفاده از آنها و فرصت صرفه جویی در مصرف برق، کاملا انتخابی ارزشمند هستند. صنعت لوازم خانگی، دستگاه هایی با کلاس A+، A++ و A+++ تولید کرده که قبض برق را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

رفع سیم کشی معیوب یکی از روش های موثر بر صرفه جویی در مصرف انرژی

رفع سیم کشی معیوب یکی از روش های موثر بر صرفه جویی در مصرف انرژی

نحوه استفاده اقتصادی از وسایل برقی

خوب است بدانیم چگونه از وسایل برقی استفاده کرده و صرفه جویی قابل توجهی داشته باشید. پیشنهاد می کنیم از نکات زیر استفاده کنید:

  • هنگام خروج از اتاق، چراغ را خاموش کنید. برای اینکه این کار را به صورت دستی انجام دهید، از سنسورهای حرارتی کمک بگیرید. آنها به ورودی و خروج از اتاق واکنش نشان می دهند.
  • در صورت عدم نیاز به نور روشن می توانید از نوار LED استفاده کنید.
  • تمام وسایل استفاده نشده را از پریز جدا نمایید، زیرا در این مدت برق مصرف می شود.
  • بهتر است از کتری برقی استفاده نکنید.
  • مشعل های اجاق گاز برقی باید مطابق با اندازه ظروف انتخاب شوند. هنگام پخت و پز، تابه را با درب ببندید. این روند پخت و پز را تسریع می کند.
  • یخچال را در مکانی دور از منابع گرما و نور قرار دهید. سعی کنید اغلب به آن نگاه نکنید، زیرا با هر باز شدن در، هزینه های انرژی 5٪ افزایش می یابد.

نکات مهم در استفاده از وسایل برقی

  • توصیه می شود ماشین لباسشویی را با بار کامل به کار بیندازید. آن را کمتر روشن کرده و حالت کار بهینه را انتخاب کنید. از آنجایی که دمای بالا باعث افزایش هزینه های انرژی می شود، شستشو در دمای 35 درجه بهتر است.
  • از زودپز به دلیل دمای پخت بالای آن استفاده نمایید. کویل های سوخته در مشعل ها را به موقع عوض کنید. با رعایت این نکات تا 60 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی خواهید کرد.
  • تجهیزات صوتی و تصویری باید دائما توسط جریان هوا خنک شوند. همچنین نباید وسایل برقی را در پریز بگذارید این گونه سلامت وسیله برقی خود را تضمین کنید.
  • برای کاهش روشنایی و کنتراست صفحه نمایش بهتر است تلویزیون و مانیتور کامپیوتر را در مکانی با نور یکنواخت نصب کنید.
  • جاروبرقی باید به طور مرتب از گرد و غبار انباشته شده تمیز شود. این کار باعث افزایش کشش و کاهش مصرف انرژی می شود.
  • کتری برقی باید به طور منظم از رسوب تمیز شود. آلودگی ها رسانایی حرارتی عنصر گرمایش را مختل می کنند.
  • کولر گازی را فقط با درب و پنجره بسته روشن کنید.
  • شارژرهای وسایل الکترونیکی که از پریز خارج نمی شوند، برق مصرف می کنند.
80 درصد صرفه جویی در انرژی از طریق عایق کاری ساختمان ها

80 درصد صرفه جویی در انرژی از طریق عایق کاری ساختمان ها

عایق کاری مناسب محیط و جلوگیری از هدر رفتن انرژی

ما می توانیم با انتخاب صحیح انرژی و مصالح ساختمانی، بر کارایی انرژی ساختمان ها در مرحله طراحی تاثیر بگذاریم. مهم ترین بخش بهره وری انرژی برای ساختمان ها، عایق بندی مناسب و کافی است. در میان تمام گزینه های صرفه جویی در انرژی برای ساختمان ها، 80 درصد آنها از طریق عایق کاری قابل دستیابی می باشند. اهمیت بهبود بهره وری انرژی ساختمان ها به نفع کاهش تغییرات آب و هوایی، مصرف انرژی و هزینه ها به طور گسترده پذیرفته شده است.

استفاده از پنل خورشیدی یکی از روش های موثر در کاهش مصرف انرژی

استفاده از پنل خورشیدی یکی از روش های موثر در کاهش مصرف انرژی

بهره مندی از نور خورشید

چندین روش غیرمستقیم، اما کاملا موثر برای صرفه جویی وجود دارند که عبارتند از:

  • شیشه های پنجره را بیشتر بشویید. آنها نور بیشتری را وارد می کنند که باعث می شود نور مصنوعی کمتری روشن شود.
  • کاغذ دیواری سبک روی دیوارهای آپارتمان بچسبانید و پرده های شفاف را آویزان کنید. این کار باعث ایجاد یک خانه با نور خوب می شود.
  • آپارتمان را به درستی عایق بندی کنید تا به شما امکان حفظ کردن انرژی و صرفه جویی در مصرف برق را بدهد.
  • در صورت امکان، بهتر است یک کلکتور خورشیدی نصب کنید.
  • نورپردازی را در اتاق به درستی توزیع نمایید.
  • یخچال را در فاصله حداقل 19 سانتی متری از دیوار نصب کنید. در صورت نزدیک بودن، به دیوار به آرامی خنک شده و منجر به مصرف انرژی اضافی می شود.
  • سنسورهای بی سیم را در خانه نصب کنید که هنگام خروج از آپارتمان نور را خاموش کنند.
  • فیلترهای کولر و فن را مرتب تمیز کنید.
  • گرد و غبار لوسترها را بیشتر پاک نمایید، این کار باعث افزایش روشنایی نور در اتاق می شود.
  • پنجره ها و وسایل کثیف، سطح روشنایی را تا 35 درصد کاهش می دهند.
  • یک ترموستات برای دیگ بخار خریداری کنید. ترموستات با رسیدن دمای هوا به مقدار مشخص، دستگاه را خاموش می کند. در نتیجه آپارتمان دارای آب و هوای مطلوب با حداقل مصرف انرژی خواهد بود.
  • سیم کشی معیوب می تواند باعث افزایش مصرف برق شود. اگر کابل سیم، آلومینیوم قدیمی است، باید با مس جایگزین شود، زیرا تلفات برق کمتری دارد.
  • دستیابی به مصرف انرژی اقتصادی چندان دشوار نیست. فقط باید راه های ذخیره سازی فوق را به خاطر بسپارید و در صورت امکان از آنها در عمل استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل به بررسی روش های کاهش مصرف برق پرداختیم. با جمع بندی موارد ذکر شده، تا 70 درصد در انرژی الکتریکی صرفه جویی خواهید کرد. قوانین استفاده از وسایل خانگی، رایانه شخصی و شارژرها را فراموش نکنید. مطمئن شوید که از نورپردازی در محل به طور منطقی استفاده کرده اید. با استفاده از روش های صرفه جویی در مصرف برق در مجموع می توانید هزینه پرداخت قبوض برق را کاهش دهید. ضمن اینکه در مصرف دیگر انرژی ها نیز به میزان قابل توجهی صرفه جویی کرده اید. به علاوه، زینو لایت با عرضه انواع لامپ های کم مصرف، فرآیند صرفه جویی در مصرف برق را آسان ساخته است. با خرید لامپ های کم مصرف از ما، دیگر نگران میزان مصرف برق خانه خود نباشید. محصولات ما طیف گسترده ای از لامپ ها را شامل می شوند.

فروشگاه زینولایت

 منابع:

https://www.bonkers.ie/blog/gas-electricity/15-ways-to-use-less-electricity-and-save-money/https://www.energy.gov/energysaver/save-electricity-and-fuelhttps://www.energy.gov/energysaver/save-electricity-and-fuel

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *