مقالات

لومن یا وات؟ مقایسه ی دو واحد اندازه گیری در لامپ ها

تفاوت لومن با وات

فهرست مطالب

امروزه، لامپ ‌های رشته ‌ای قدیمی شده و کم تر مورد استفاده قرار گرفته اند.  با طیف وسیعی از اصطلاحات نورپردازی، درک اینکه کدام نور برای خانه یا محل کار شما مناسب بوده دشوار است. بسیاری از مردم اغلب با شنیدن اصطلاحات لومن یا وات گیج می شوند و این می تواند انتخاب نور مناسب برای خانه را دشوار کند. بنابراین، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا در مورد تفاوت بین وات و لومن بیشتر بدانید و بتوانید تصمیم درستی برای خرید لامپ مناسب خانه خود بگیرید.

آیا می دانستید روشنایی منازل بین 8 تا 15 درصد از میانگین بودجه برق خانوار را مصرف می کند؟ استفاده از نورپردازی با انرژی کارآمد می تواند به طور قابل توجهی به کاهش انرژی و صرفه جویی در هزینه کمک کند. در سال های اخیر به دلیل معرفی لامپ های CFL و LED کم مصرف، تغییرات عمده ای در واحد های اندازه گیری نور ایجاد شده است.

مقایسه وات و لومن

مقایسه وات و لومن

واحد اندازه گیری نور لومن

لومن، در واقع میزان نوری که توسط لامپ ساطع می شود را اندازه گیری می کند. لومن ها واحد دقیقی برای اندازه گیری نورها هستند زیرا به شما می گویند که نور در واقع چگونه عمل می کند.

لومن بیشتر به معنای نور روشن تر و لومن کمتر به معنای نور کم تر است. وقتی می‌خواهید نوری را براساس روشنایی آن بخرید، به جای وات، همیشه باید به تعداد لومن فکر کنید. هر سازنده ای ممکن است از LED با لومن های مختلف استفاده کند.

به همین دلیل، نور ال ای دی 10واتی که توسط دو سازنده مختلف تولید می شود، ممکن است خروجی نور متفاوتی داشته باشد. مثال دیگری که در مورد آن می توان زد این است که یک لامپ معمولی رشته ای 25 واتی حدود 250 لومن تولید می کند. در حالی که به عنوان مثال، یک لامپ های ال ای دی حبابی که 250 لومن تولید می کند بین 3 تا 4 وات خواهد بود.

استفاده از لامپ های رشته ای در گذشته

استفاده از لامپ های رشته ای در گذشته

واحد اندازه گیری وات

وات (W) واحد استاندارد بین المللی توان الکتریکی و مکانیکی است . وات میزان انتقال انرژی را اندازه گیری می کند و می توان آن را به عنوان یک ژول در ثانیه تعریف کرد. وات از نام مهندس مکانیک و مخترع اسکاتلندی، جیمز وات (1736 – 1819) نامگذاری شده  که به دلیل کار خود در فناوری موتور بخار مشهور است.

همه لامپ ها دارای درجه وات هستند. در گذشته، لامپ های رشته ای را بر اساس وات آن می خریدیم. اگر لامپ روشن ‌تری می خواستید، لامپ با وات بیشتر را انتخاب می ‌کردید. اما وات معیار روشنایی نیست، بلکه معیار مصرف انرژی است. این بدان معناست که لامپ برای تولید نور چقدر برق مصرف می کند. لامپ هایی با وات بالاتر برق بیشتری مصرف می کنند و در نتیجه هزینه بیشتری دارند.

خرید لامپ بر اساس لومن یا وات

خرید لامپ بر اساس لومن یا وات

تفاوت لومن و وات

لومن (lm) واحد استاندارد بین المللی برای تعیین مقدار کل نور مرئی ساطع شده از یک منبع است. مانند وات، Lumens یک اندازه گیری استاندارد در صنعت روشنایی است و می توان آن را در جعبه اکثر لامپ ها یافت.  وات (W) نیز به مصرف انرژی یعنی توان لامپ اشاره دارد.

اگرچه این دو مفهوم بسیار متفاوت هستند و مقدار وات و لومن ویژگی های متفاوت منبع نور را نشان می دهند. اما مصرف کنندگان معمولاً از واژه وات برای وسایل و دستگاه های روزمره خود استفاده می کنند و تمایل دارند روشنایی لامپ ها را بر اساس سطح وات آن ها طبقه بندی کنند. وات معیاری برای سنجش توان مصرفی است .نه میزان نور تولید شده. روشنایی یک لامپ نیز با لومن اندازه گیری می شود.

بنابراین باید گفت که لومن واحد اندازه گیری برای تعیین میزان نوری است که یک لامپ ساطع می کند.

از سوی دیگر، وات میزان انرژی الکتریکی مصرفی لامپ را اندازه گیری می کند. تا آنجا که به لامپ های رشته ای مربوط می شود، شما می توانید میزان نور لامپ خود را با توجه به میزان وات آن اندازه گیری کنید.

وقتی صحبت از لومن می شود، باید بدانید که 1 لومن تقریباً به اندازه یک شمع تولد نور می دهد. در گذشته، می‌توانستید میزان روشنایی نور را بر اساس وات لامپ‌ های رشته‌ای حدس بزنید. اما با نورپردازی LED، تشخیص آن سخت‌تر و دشوارتر شده است. بنابراین، مقیاس روشنایی لومن اکنون یک ابزار ضروری برای انتخاب لامپ است. شما می‌توانید به جای لامپ های رشته ای،از لامپ های ال ای دی شمعی با لومن بالا نیز برای نورپردازی منزلتان بهره ببرید .

مقایسه میزان روشنایی لامپ

مقایسه میزان روشنایی لامپ

تصور های اشتباه درمورد وات و لومن

با توجه به شباهت وات و لومن، بسیاری از مردم، دچار اشتباه می شوند. اما وات بیشتر همیشه باعث روشن شدن لامپ نمی شود. قبلاً، مردم اگر لامپ روشن‌ تری می‌ خواستند، لامپی با بیشترین وات را انتخاب می ‌کردند. وات واحد اندازه گیری میزان مصرف برق است.

در واقع وات هیچ ربطی به روشنایی یک لامپ ندارد. اما لامپ های رشته ای به قدری شبیه هستند که وقتی یک لامپ رشته ای 100 واتی خریدیم، تصور کلی از روشنایی آن داریم. لومن ها روشنایی و مقدار نور مرئی را اندازه گیری می کنند . در حالی که وات به سادگی این کار را نمی کند.

وات مقدار انرژی مصرف شده را اندازه گیری می کند.در حالی که لومن ها میزان نور تولید شده را اندازه گیری می کند. هر چه لومن در یک لامپ بیشتر باشد، نور روشن تر است. هنگام خرید آنلاین لامپ به توضیحات محصول توجه کنید. فقط قدرت لامپ نشان دهنده درخشندگی آن نیست.

خرید لامپ با وات و لومن مناسب

خرید لامپ با وات و لومن مناسب

خرید لامپ با وات و لومن مناسب

بهترین راه برای مقایسه لامپ ها، نگاه کردن به جعبه لامپ است. بنابراین، باید به تعداد لومن تولید شده و وات آن نگاه کنید. به طور معمول، اگر لامپ روشن ‌تری می‌ خواهید، لامپ با وات بیشتر را انتخاب می‌کنید. اما وات معیار روشنایی نیست.

اگرچه وات دیگر برای مقایسه میزان روشنایی مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما زمانی که میزان کارآمدی نور را در نظر بگیرید، همچنان اهمیت دارد. بنابراین به یاد داشته باشید که هم وات و هم لومن را در نظر بگیرید.

فروشگاه زینولایت

منابع : 

Wattage Vs Lumens – Understanding The Differences

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *