مقالات

بررسی مضرات لامپ ال ای دی برای سلامتی

بررسی مضرات لامپ ال ای دی برای سلامتی
فهرست مطالب

برای شما نیز ممکن است، دانستن این موضوع که نورپردازی خانه‌ها و فضاهای داخلی می‌تواند اثرات غیرمنتظره و گسترده ای بر سلامت ایجاد کند، تعجب ‌برانگیز باشد. همچنین بررسی مضرات لامپ ال ای دی برای سلامتی نشان داده است که استفاده بیش از اندازه آن مشکلات زیادی برای شما به‌همراه خواهد داشت.

در واقع داشتن اطلاعاتی مفید در زمینه مضرات، فواید مصرف لامپ‌های LED و نوع مصرف بهینه آن به شما در برابر صدمات احتمالی در استفاده از این نوع لامپ کمک زیادی می‌کند. برای حفظ سلامت خود می‌توانید با ما در این مقاله همراه باشید. این اطلاعات می تواند به شما در خرید لامپ led بسیار کمک کند.

لامپ‌های ال ای دی

LED مخفف دیود ساطع‌کننده نور است. محصولات نورپردازی LED تا 90 درصد کارآمدتر از لامپ‌های رشته‌ای نور تولید می‌کنند. همچنین ال ای دی‌ها برای روشن کردن اجسام و حتی مکان‌ها کاربرد دارند. در واقع کاربرد آن در همه‌ جا به‌دلیل اندازه جمع و جور، مصرف کم ‌انرژی، طول عمر بیشتر و انعطاف‌پذیری از نظر استفاده متنوع است.

مضرات لامپ ال ای دی برای سلامتی

مضرات لامپ ال ای دی برای سلامتی

همه نورها بر ریتم شبانه‌روزی تأثیر دارند که ساعت داخلی 24 ساعته بدن است. علاوه‌بر این، این ‌‌نور‌ها بین خواب آلودگی و هوشیاری در فواصل زمانی منظم متناوب هستند و به‌عنوان چرخه خواب/بیداری نیز شناخته می‌شوند. در واقع در بررسی ضررهای ال ای دی در سلامتی این نوع نور بر فرآیندهای زیستی طبیعی در انسان تأثیر می‌گذارد. همچنین چراغ‌های LED تشعشعات نوری ساطع می‌کنند که تاثیرات لامپ‌های ال ای دی بر سلامتی چشم و پوست را ایجاد می‌کند.

مضرات LED برای سلامت کودکان

کودکان نسبت به نور آبی حساسیت بیشتری دارند. اگرچه انتشار گازهای گلخانه‌ای ممکن است مضر نباشد، اما نور LED‌ های می‌تواند برای کودکان خردسال به دلیل خیره‌کنندگی زیاد مضر باشد. همچنین برخی از طیف‌های انتشار یافته از دیود ساطع نور باعث آسیب شبکیه ناشی از نور می‌شود که به‌ویژه برای کودکان زیر سه سال نگران‌کننده است. با این‌حال، یک سازمان استاندارد اروپایی در بررسی ضررهای ال ای دی برای سلامتی توانسته، انتشار تشعشعات نوری را در اسباب بازی‌های الکترونیکی محدود کند.

نوجوانان به‌طور‌کلی برای مدت طولانی در معرض نورهای LED قرار می‌گیرند و زمانی را با تلفن، تبلت و رایانه خود می‌گذرانند. همچنین ممکن است نوجوانان در معرض منابع نور دیود ساطع نور جدید مانند هدست‌های واقعیت مجازی قرار بگیرند، جایی‌که صفحه نمایش بسیار نزدیک است. در نتیجه بررسی مضرات لامپ ال ای دی برای سلامتی نشان داده شده است که این نوع لامپ‌ها اثراتی مانند برهم زدن الگوهای خواب و بیداری طبیعی دارند که نقش لامپ ال ای دی در سلامتی را بیشتر نشان می‌دهد.

مضرات LED برای سلامت افراد مسن

با افزایش سن افراد ممکن است مشکلات بیشتری را با منابع نور آبی تجربه کنند. همچنین چشم‌های مسن‌تر نورها را تار تشخیص می‌دهد، که ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. در واقع در بررسی تاثیرات لامپ‌های ال ای دی بر سلامتی چشم مشخص شده است که افراد مسن‌‌تر تمایل دارند بیشتر درخشش خیره کننده را تجربه کنند. در‌حالی‌که به‌نظر می‌رسد، افراد جوان‌تر بیشتر از بزرگان خود سوسو زدن را در مواجه با این نوع لامپ تجربه می‌کنند.

استفاده از این نوع لامپ در گروه‌های سنی مختلف در حال افزایش است. همین امر باعث اهمیت بیشتر تاثیرات لامپ ال ای دی در سلامتی می‌شود. در واقع در نظر گرفتن مضرات لامپ ال ای دی بر کارکرد بدن می‌تواند باعث توجه بیشتر شما در میزان استفاده از لامپ ال ای دی شود.

نمایی از لامپ های ال ای دی

مواد درون لامپ ال ای دی

لامپ های LED دچار پیچیدگی زیادی نیستند اما در مقایسه با فناوری لامپ های قدیمی بسیار هوشمندانه تر طراحی شده اند و مزیت های بیشتری را به همراه داشته اند.جزو اصلی در لامپ LED دیود ها می باشند؛ دیود ها هنگام عبور جریان الکتریکی از خود نور ساطع می کنند و محیط پیرامون را روشن می نمایند.بسته به این که لامپ چگونه طراحی شده باشد امکان دارد از تعداد بیشتری دیود درون ساختار لامپ استفاده شود اما وظیفه همگی آن ها یکسان بوده و هنگام تغذیه توسط جریان برق، نور را به محیط هدیه می دهند.به جز دیود ها، اجزای دیگر نیز وجود دارند. خازن هایی نیز تعبیه شده اند که جریان AC را به DC تبدیل می نمایند. مادر برد نیز در لامپ LED تعبیه شده است، این قطعه به لامپ می گوید که چه زمانی روشن و خاموش شود و میزان نوردهی آن را تعیین می نماید.

محفظه داخلی لامپ توسط یک روکش آلومینیومی محافظت می شود. این صفحه به عنوان یک متعادل کننده دما عمل می کند و گرما را از اطراف دیود ها دور می نماید.

اشعه های لامپ ال ای دی

دیود هایی که درون لامپ های LED تعبیه شده اند، تشعشعات نوری را از خود ساطع می نمایند که می تواند برای چشم ها و پوست مضر باشد.اشعه ای که توسط این لامپ ها تولید می شود در طیف خاصی از طول موج ها قرار دارد و به سمت رنگ آبی تمایل دارد.اشعه تولید شده توسط لامپ LED در شرایط خاصی می تواند به بدن انسان صدمه وارد نماید. عمده ترین عامل مدت زمانی است که در معرض روشنایی ایجاد شده توسط لامپ قرار می گیریم.نگاه طولانی مدت به لامپ بدون پلک زدن می تواند به چشم ها آسیب برساند زیرا مقدار زیادی نور وارد شبکیه چشم شده و بر اعصاب مویرگی آن فشار وارد می کند.البته منظور از اشعه تولید شده توسط لامپ های LED مقدار بسیار ناچیزی می باشد و آسیب هایی که از آن ها صحبت می شود به طور قطع اثبات نشده اند.

هر انسان به صورت روزانه در معرض اشعه های مختلفی همچون نور خورشید قرار دارد و تنها عامل ایجاد صدمات در بدن انسان ها را نمی توان به اشعه تولید شده توسط لامپ های LED نسبت داد.

لامپ ال ای دی سالم ترین لامپ حال حاضر

در مراحل اولیه تولید لامپ توسط بشر، لامپ های فلورسنت و رشته ای رونق بسیار زیادی داشتند و مورد استفاده قرار می گرفتند.اما لامپ های فلورسنت از چند جهت دارای عیب و ایراد بودند؛ اولی زمان روشن شدن کامل لامپ بود که مدت زیادی را صرف می نمود.دومین موضوع مربوط به مصرف بالای برق توسط این لامپ ها بود و از سوی دیگر خطر تشعشعات فلورسنت نیز توسط این لامپ ها به شدت حس می شد.ماری کوری دانشمند معروف سال های دور در اثر تشعشعات مواد فلورسنت دچار کوری شده بود. از همین جهت از نظر تولید اشعه نیز بسیار خطرناک محسوب می شدند.پس از اختراع لامپ های رشته ای و در سال های اخیر، لامپ های LED میزان تشعشعات در بین لامپ ها به کم ترین حد رسید و به طور کلی می توان گفت لامپ های LED در حال حاضر سالم ترین نوع لامپ ها هستند.در مقایسه با اشعه هایی که توسط نور خورشید به بدن انسان وارد می شوند، نور لامپ های LED بسیار کم و ناچیز هستند و احتمال بروز بیماری ها تحت تاثیر اشعه لامپ های LED بسیار پایین می باشد.از همین جهت می توان لامپ های LED  را سالم ترین لامپ های موجود در جهان معرفی نمود.

مضرات نور آبی برای بینایی

مضرات نور آبی برای بینایی

در‌حالی‌که خود چراغ‌های ال ‌ای ‌دی لزوماً برای چشم‌های ما مضر نیستند، اما قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آبی که ساطع مضر هستند. همچنین از مضرات ال ای دی می‌توان به خستگی چشم، سردرد و سایر اثرات منفی بر بینایی اشاره کرد. در واقع این تاثیرات وقتی زمان زیادی را هنگام استفاده از صفحه نمایش یا زیر نورهای روشن و فلورسنت می‌گذرانیم مشکل‌ساز است.

مزایای لامپ‌های ال ای دی

یکی از نیازهای اساسی امروزه در نورپردازی و روشنایی در بسیاری از وسایل مورد نیاز لامپ ال ای دی است. در واقع در نظر داشتن مزیت‌هایی که این نوع لامپ می‌تواند داشته باشد، باعث موفقیت آن در فروش و جذب مشتری شده است. در ادامه به برخی از مزیت‌های لامپ‌‌ ‌‌LED اشاره کرده‌ایم.

  • دیود ساطع نور کم مصرف‌ترین فناوری روشنایی امروزی است که به سرعت در حال توسعه است.
  • لامپ‌های LED باکیفیت عمر طولانی‌تری دارند.
  • کیفیت نور قابل مقایسه بهتری را نسبت به سایر انواع روشنایی ارائه می‌دهند.
  • لامپ‌های ال ای دی یک منبع استاندارد نور پرکاربرد در تجهیزات الکتریکی است.
  • LED ها گرمای بسیار کمی از خود ساطع می‌کنند.

این مزیت‌ها باعث شده است تا این نوع لامپ در طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی از تلفن همراه شما تا بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگ به‌کار گرفته شود. همچنین ال ای دی‌ها بیشتر برنامه‌هایی را در دستگاه‌هایی پیدا می‌کنند که زمان و انواع مختلفی از داده‌ها را نمایش می‌دهند.

نتیجه گیری

لامپ‌های ال ای دی به دلیل تاثیراتی که در کیفیت نورپردازی دارند، مورد توجه بسیاری قرار دارند. همچنین به دلیل توسعه پیدا کردن، این نوع لامپ باعث در دسترس بودن آن شده است. همچنین در کنار بررسی مضرات لامپ ال ای دی برای سلامتی توجه به فواید آن نیز باعث استقبال زیاد آن شده است.

علاوه‌بر این، نیاز است تا از سایتی خرید صورت گیرد که برندهای با کیفیتی را ارائه می‌دهد. همچنین استفاده از برندهای با کیفیت این نوع لامپ مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. به همین دلیل سایت ZINOLIGHT بهترین‌ها را برای بهترین‌ها پیشنهاد می‌دهد. برای خرید انواع لامپ های ال ای دی مانند لامپ ال ای دی حبابی، اشکی، شمعی و … به وبسایت ما مراجعه کنید و محصول مورد نظر خود را تهیه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *