مقالات

نکاتی در مورد نورپردازی مکان تجاری

نکاتی در مورد نورپردازی مکان تجاری
فهرست مطالب

نورپردازی مکان‌های تجاری یکی از عوامل مهم در جذابیت و جلب مشتریان برای کسب‌وکارهاست. نورپردازی صحیح و جذاب می‌تواند فضا را زیباتر کند و تأثیر مثبتی بر روی تجربه مشتریان داشته باشد. این هنر به کمک نور و رنگ برای ایجاد جوی مطلوب و ترکیب‌های نوری متنوع به کار می‌رود. از نصب نورپردازی‌های زمینی و دیواری تا نورپردازی‌های آویزان و LED، انواع مختلفی از نورپردازی در اختیار صاحبان کسب‌وکارها قرار دارد. این عناصر نه تنها جلب توجه مشتریان را در شب‌ها و شرایط نور کم افزایش می‌دهند بلکه هویت و برند کسب‌وکار را نیز تا حد زیادی تاکید می‌کنند. به کمک نورپردازی مکان تجاری، می‌توان فضا را به یک مقصد جذاب تبدیل کرد و تأثیر مثبتی بر روی فروش و موفقیت کسب‌وکار داشت.

نورپردازی مکان تجاری چیست؟

نورپردازی در یک مکان تجاری یکی از رکن‌های اساسی جذب مخاطب و تبدیل افراد به مشتری است. اگر یک مکان تجاری نورپردازی مناسبی نداشته باشد، مثلا نور کمی داشته باشد یا نورپردازی آن چشم را اذیت کند، باعث می شود تا افراد از آن فاصله بگیرند. به‌طور‌مثال برای یک پاساژ معروف باید نورپردازی با هدف مشخصی صورت گیرد.
اهداف نورپردازی مکان تجاری می‌تواند جذب مشتری، تحت‌تاثیر قرار دادن افراد از بیرون و کشاندن آن‌ها به داخل مجتمع، راحتی عبورومرور افراد داخل مجموعه یا اهدافی دیگر از این قبیل باشد. برای رسیدن به این اهداف اولا خواسته کارفرما و نیاز مجتمع باید مشخص شده و سپس با توجه به آن نورپردازی‌ها طراحی  و انجام شود.

نحوه نورپردازی مکان تجاری

نحوه نورپردازی مکان تجاری

خلاقیت در نورپردازی مکان تجاری مهم‌ترین مسئله در رسیدن به اهداف تعریف شده برای آن مکان تجاری است. چه یک پاساژ باشد، چه یک مجتمع تجاری اداری یا تفریحی، اولین چیزی که دیده می‌شود نورپردازی آن مکان است. بنابراین، حتما باید به نحوه نورپردازی و نوع نورهای مورد استفاده در آن مکان تجاری توجه شود.
استفاده از تکنیک‌های روانشناسی بصری در نورپردازی کمک می‌کند تا بهترین نورپردازی برای یک مجتمع تجاری انجام شود. این مسئله نه‌تنها به سود سرمایه‌گذاران و بازگشت سرمایه اولیه آنها خواهد بود، بلکه به افرادی که در آن مکان مشغول به کار خواهند شد نیز برای جذب مشتری و کسب درآمد مناسب کمک می کند.

رعایت اصول نورپردازی مکان‌های تجاری فراموش نشود

در کنار خلاقانه بودن نورپردازی یک مکان تجاری یا تفریحی باید نیم‌نگاهی به این نکته داشت که هزینه‌های نورپردازی از حد معقولی بیشتر نشود. مقرون‌به‌صرفه بودن یک پلان نورپردازی مناسب برای سرمایه گذاران آن مجموعه حائز اهمیت است. هرچند با انتخاب درست نورها مانند ریسه‌ها و لامپ‌های LED که پس از چند سال نیاز به تعویض دارند، هزینه ماهانه برق به‌راحتی کاهش می‌یابد. بنابراین خرید لامپ led گزینه مناسبی برای تامین نورپردازی مکان تجاری است.
برای نورپردازی مناسب یک مجتمع تجاری باید اصول استانداردی رعایت شود که علاوه‌بر زیبایی و کارایی، هزینه گزافی روی دست سرمایه‌گذاران نگذارد. داشتن یک طرح اصولی و کاربردی برای نورپردازی مجتمع‌های تجاری علاوه‌بر برگرداندن سرمایه، اولیه موجب می‌شود تا تمام اصناف و کسب‌وکارهایی که به آن مجتمع تجاری می‌آیند. ضمن رعایت همان اصول در اجرای نورپردازی واحد خود در کسب درآمد و جذب مشتری نیز آینده درخشانی داشته باشند.

بخش‌های مختلف نورپردازی مکان‌های تجاری

اصول نورپردازی برای مجتمع‌های تجاری بر جذب بصری مخاطب و نیز افزایش احساس راحتی افراد در آن مکان استوار است.
نمای بیرونی یک پاساژ یا مجتمع تجاری نشان‌دهنده اصالت و نقطه عطف جذب مخاطب است. پس باید طرحی زیبا و جذاب در نورپردازی آن به‌کار‌ گرفته شود تا در نگاه اول مخاطب را جذب کند.
راهروها و لاین‌های یک مرکز تجاری مکان‌های اصلی نیازمند به نور مناسب برای القای احساس راحتی هستند. اغلب افراد از راهروهای پیچ در پیچ و کم نور فاصله می‌گیرند. بنابراین، نیاز است تا با نورپردازی مناسب ضمن افزایش احساس امنیت در مخاطب برای کسب‌وکار موجود در آن راهروها مشتری جذب شود.
مکان‌های عمومی نظیر سرویس بهداشتی‌ها و پارکینگ‌ها نیز باید با نورپردازی مناسب احساس امنیت را به افراد القا کند. چه بسا در اغلب مکان‌های تجاری به این دو محل توجه زیادی نمی‌شود و سرمایه‌گذاران در مکان های دیگری به‌دنبال علت رونق نداشتن مجتمع تجاری خود هستند.
پارکینگ‌ها اولین مکانی هستند که مشتری‌های دارای وسیله‌نقلیه به آن توجه می‌کنند. بنابراین، نوع نور انتخابی برای نصب در هر محل و داشتن یک پلان نورپردازی مناسب برای رسیدن به مجتمعی خیره‌کننده به لحاظ بصری و جذاب برای وقت گذراندن مهم است.

مهمترین قسمت‌های نورپردازی تجاری در کجاست؟

مهمترین قسمت‌های نورپردازی تجاری در کجاست؟

همانطور که در بخش قبل اشاره شد چند بخش اصلی در یک مجتمع تجاری وجود دارد که باید به نورپردازی آن‌ها توجه ویژه شود.
بخش‌های اصلی که نیاز به نورپردازی صحیح و اصولی دارند، نمای اصلی و ورودی مجموعه، راهروها و لاین‌ها، پارکینگ‌ها و سرویس‌های بهداشتی هستند. پس از آن سایر بخش‌ها که باید نورپردازی جذاب و چشم‌نواز داشته باشند که مخاطب به آن‌ها جذب شود؛ شامل محوطه باز و بخش عمومی داخل مجتمع، ویترین مغازه‌های درحال کار، محل‌های استراحت و تفریح مانند رستوران و کافه و در نهایت نورپردازی محل‌های غیرتجاری مانند سوله و انبار است.

فروشگاه زینولایت انتخاب راحت و بی دردسر برای نورپردازی

در این مقاله با اهمیت نورپردازی در مکان تجاری و نکات نورپردازی مناسب برای چنین مکان‌هایی آشنا شدید، برای حصول نتیجه بهتر توصیه می‌کنیم تا از تنوع بالا و کیفیت عالی در طرح‌های نورپردازی برای یک مجتمع تجاری استفاده کنید.
داشتن یک مجموعه مشاور و فروشگاه اصیل به شما کمک می‌کند که با سرمایه موجود برای نورپردازی مجموعه خود بهترین نتایج را دریافت کنید. زینولایت با قدمتی طولانی و کادری مجرب به‌صورت آنلاین به شما کمک می‌کند تا علاوه‌بر خرید مطمئن و مناسب چراغ‌های مجموعه تجاری خود، نورپردازی خیره‌کننده و جذابی داشته باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *