مقالات

نکاتی که باید در مورد نورپردازی اتاق خواب کودک بدانید

نور پردازی اتاق کودک
فهرست مطالب

نورپردازی اتاق خواب کودک یکی از مهم ترین المان های طراحی به شمار می رود. اگر این نورپردازی با دقت و متناسب با طراحی داخلی انجام شود، اتاق خواب به یک مکان رویایی تبدیل خواهد شد. نور اتاق خواب کودک باید ملایم و در عین حال به اندازه کافی باشد. در غیر اینصورت، کودک از نور شدید اذیت خواهد شد و والدین هم نمی توانند در نور ناکافی به فرزندشان رسیدگی کنند. در نتیجه، ترکیب لوستر و چراغ های دیواری می تواند راه حل مناسبی برای این مشکل باشد. اگر می خواهید بیشتر با انتخاب نورپردازی مناسب اتاق کودک آشنا شوید، با ما همراه باشید.

نورپردازی اتاق خواب کودک

نورپردازی اتاق خواب کودک

در نظر گرفتن سلیقه و علاقمندی کودک

احترام به علایق و سلیقه کودک در نورپردازی اتاق خواب بسیار اهمیت دارد. اگر فرزندتان به شخصیت کارتونی یا رنگ خاصی علاقه دارد، حتماً این موضوع را در طراحی داخلی اتاق خواب در نظر بگیرید. به هر حال، این اتاق خواب کودک شماست و کودک باید از بودن در آن احساس شادی و امنیت داشته باشد. سعی کنید در انتخاب منابع نور، رنگ نور و مدل لوسترها از فرزند خود نظر بخواهید. حتی تنوع کلیدها و پریزها به حدی است که می توانید سلیقه کودک را در خرید اعمال کنید.

مهم نیست المان های طراحی و نورپردازی اتاق خواب کودک مدرن و بر اساس مد روز انتخاب شوند. چیزی که اهمیت دارد، احساس راحتی کودک در فضای اتاق خوابی است که برای او آماده کرده اید.

سلیقه و علایق کودک در نورپردازی

سلیقه و علایق کودک در نورپردازی

استفاده از چند منبع نوری برای نور اتاق کودک

به منظور داشتن نور ملایم و در عین حال کافی، نورپردازی اتاق خواب کودک باید ترکیبی از چند منبع نور باشد. لوستر به شدت روشن می تواند کودک را اذیت کند زیرا کودکان به ویژه نوزادان به نور حساس هستند. اکثر طراحان داخلی، استفاده از حداقل سه منبع نور در اتاق خواب کودک را توصیه می شود. برای این منظور می توانید از چراغ خواب های دیواری، چراغ مطالعه و چراغ میز تعویض استفاده کنید. به این ترتیب، همیشه در همه جای اتاق خواب می توانید نور کافی داشته باشید.

وجود چراغ خواب، علاوه بر زیبایی، اهمیت بسیار زیادی برای کودکان دارد. از آنجایی که اکثر کودکان از تاریکی می ترسند، روشن کردن چراغ خواب می تواند از بدخوابی های شبانه کودکان تا حدودی جلوگیری کند. چراغ های تاکیدی مانند چراغ خواب به والدین این امکان را می دهند تا در طول شب بدون روشن کردن لوستر به فرزندشان سر بزنند.

بسیاری از طراحان برای نورپردازی اتاق خواب کودک، از آباژورهای سبک نیز استفاده می کنند. این آباژورها را می توان در گوشه و کنار اتاق قرار داد و در هنگام نیاز روشن کرد. فقط باید مواظب آویزان بودن سیم برق آن ها بود! معمولاً توصیه می شود در اتاق خواب کودک از نور آبی برای القای حس امنیت و آرامش استفاده کرد. پس، می توانید آباژوری با نور آبی برای اتاق فرزند خود انتخاب کنید.

هرگز از نور طبیعی در اتاق خواب کودک غافل نشوید! نور طبیعی بر روحیه کودک تاثیر بسیار زیادی دارد. علاوه بر این، نور آفتاب به بهبود خواب کودک و گرم شدن فضای اتاق خواب کمک می کند. البته، اگر می خواهید از چرت زدن های بی موقع فرزندتان جلوگیری کنید، انتخاب پرده مناسب برای اتاق خواب اهمیت دارد.

منبع نور اتاق خواب کودک

منبع نور اتاق خواب کودک

نورپردازی فضای بازی کودک

بازی یکی از مهم ترین مسائل در زمینه رشد و یادگیری کودک به شمار می رود. به همین دلیل، اتاق خواب کودک باید طوری طراحی شود که مناسب بازی و هیجانات کودک باشد. نورپردازی نیز بخشی از طراحی داخلی است که تاثیر مستقیمی بر روحیه کودک دارد. اگر می خواهید کودکتان شاد و سرحال باشد، از رنگ های روشن در اتاق خواب او استفاده کنید. نورهای رنگی آرامش بخش مانند رنگ آبی مناسب فضای بازی کودک در طول روز نیستند. از این نورها باید در طول شب به منظور بهبود خواب کودک استفاده کنید.

فضای بازی کودک باید بر اساس استاندارد روشنایی از نور کافی برخوردار باشد. علاوه بر این، نورپردازی شاد و هیجان انگیز می تواند فضای مناسبی برای بازی کودک ایجاد کند. رنگ نور اتاق هنگام بازی نیز باید هیجان انگیز باشد. به این ترتیب، کودک از بازی کردن در اتاق خواب خود شاد خواهد بود. توصیه می شود از رنگ مورد علاقه فرزندتان در نورپردازی اتاق خواب استفاده کنید. این موضوع می تواند هیجان بازی کردن در کودک را دوچندان کند.

نورپردازی فضای بازی کودک

نورپردازی فضای بازی کودک

استفاده از چراغ مطالعه

همانطور که گفته شد، چراغ مطالعه از مهم ترین منابع نوری به شمار می رود که می توانید در اتاق خواب کودک استفاده کنید. اگر کودکتان در سنی است که می تواند کتاب بخواند، وجود چراغ مطالعه در اتاق خواب ضروری است. چراغ مطالعه در کنار تامین نور کافی برای مطالعه، از خسته شدن چشم ها نیز جلوگیری می کند. نور چراغ مطالعه در صورت استاندارد بودن موجب افزایش تمرکز کودک در هنگام مطالعه می شود.

لازم به ذکر است که استفاده از لوسترهای پرنور یا چراغ های سقفی نمی تواند نور کافی و مناسب مطالعه را تامین کند. پس اگر برای کودک خود میز تحریر تهیه کرده اید، استفاده از چراغ مطالعه را فراموش نکنید! امروزه، چراغ های مطالعه کودکان در طرح های متنوعی ساخته می شوند. در نتیجه، می توان آن ها را بر اساس تم طراحی اتاق خواب کودک انتخاب کرد.

استفاده از چراغ مطالعه در اتاق کودک

استفاده از چراغ مطالعه در اتاق کودک

رنگ نور اتاق کودک

یکی از مهم ترین سوالاتی که در زمینه نورپردازی اتاق کودک مطرح می شود، رنگ نور اتاق است. امروزه، لامپ هایی با رنگ نورهای مختلف در بازار وجود دارند. معمولاً ترکیب رنگ نور زرد و سفید برای نورپردازی اتاق خواب کودک توصیه می شود. با این وجود، انتخاب رنگ نور اتاق خواب باید با توجه به معماری، المان های طراحی و همچنین رنگ های مکمل صورت گیرد.

برخی از رنگ ها می توانند تاثیر منفی بر روحیه و برنامه خواب کودک داشته باشند. به عنوان مثال، رنگ های تند و گرم موجب اختلال در خواب کودک در شب می شوند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، رنگ های نارنجی، قرمز و سایر رنگ های گرم باعث تندی خلق و خو و بدخلقی کودکان می شوند.

بنابراین، پیش از خرید منابع نوری حتماً در این زمینه تحقیق کنید. معمولاً گفته می شود که نور آبی و سبز باعث ایجاد حس آرامش و امنیت و بهبود خواب می شود. در نتیجه، چراغ خواب های دارای نور آبی بهترین گزینه برای اتاق خواب کودک به شمار می روند. از دیگر رنگ های ملایم و آرامش بخش نیز می توانید در نورپردازی اتاق کودک استفاده کنید.

رنگ نور اتاق خواب کودک

رنگ نور اتاق خواب کودک

نکات تکمیلی نورپردازی اتاق خواب کودک

در انتها، چند نکته کاربردی دیگر جهت انتخاب نورپردازی اتاق خواب کودک ارائه می دهیم:

  • از لامپ های پرنور در اتاق خواب کودک استفاده نکنید چراکه کودکان به نور حساس هستند. علاوه بر این، نور شدید به چشم کودکان آسیب می زند. پیش از خرید منابع نوری اتاق خواب کودک، حتماً برچسب انرژی آن ها را مطالعه کنید. توصیه می شود از لامپ های 60 وات یا کمتر برای اتاق خواب کودک استفاده شود.
  • اگر از چراغ خواب، چراغ مطالعه یا آباژور در اتاق خواب کودک خود استفاده می کنید، مواظب سیم برق آن ها باشید. سیم برق نباید در دسترس کودک باشد. علاوه بر این، آویزان بودن سیم های برق ممکن است باعث افتادن کودکان نوپا شود. می توانید سیم ها در داخل کیت های کنترل سیم قرار دهید یا آن ها را زیر مبلمان محکم کنید.
  • منابع نوری برای اتاق خواب کودک انتخاب کنید که به طور خاص برای کودکان طراحی شده باشند. وسایلی که امکان شکستگی یا برق گرفتگی در آن ها وجود دارند، مناسب اتاق خواب کودک نیستند.
  • لوسترهای بزرگ برای اتاق خواب کودک انتخاب نکنید.
  • استفاده از لوسترهای دارای آویز یا فاصله کم از زمین برای اتاق خواب کودک مناسب نیستند.
  • از لامپ هایی که خیلی داغ می شوند، برای اتاق خواب کودک استفاده نکنید. اگر هم استفاده می کنید، در جایی باشد که کودک نتواند آن ها را لمس کند.
  • لامپ های هالوژنی برای اتاق خواب کودک مناسب نیستند چراکه امکان سوختگی و آتش سوزی در اثر گرم شدن بیش از حد وجود دارد.
  • بهترین گزینه برای اتاق خواب کودک، لامپ های فلورسنت یا LED هستند. این نوع لامپ ها در صرفه جویی در مصرف برق نیز تاثیر دارند.
  • بهترین گزینه برای نورپردازی اتاق خواب کودک، استفاده از پنل سقفی توکار است.
نکات تکمیلی نورپردازی اتاق کودک

نکات تکمیلی نورپردازی اتاق کودک

سخن نهایی

نورپردازی در کنار طراحی دکوراسیون مناسب باعث ایجاد آرامش، امنیت و زیبایی اتاق خواب کودک می شود. اگر می خواهید نورپردازی اتاق خواب کودک را خودتان انجام دهید، به نکات ارائه شده در این مقاله توجه کنید. از نور تاکیدی می توانید برای جلوه بیشتر المان های طراحی و تم اتاق خواب استفاده کنید. در انتخاب منابع نور و مکان قرار دادن آن ها خلاق باشید. اگرچه، در انتخاب وسایل باید سن کودک و امنیت او را نیز در نظر بگیرید. استفاده از چراغ های تاکیدی ازقبیل چراغ خواب یا چراغ مطالعه به جای لوسترهای بزرگ و پرنور توصیه می شود. شما از چه منابعی نوری برای نورپردازی اتاق خواب کودک خود استفاده می کنید؟

فروشگاه زینولایت 

منابع :

https://www.australianlightingandfans.com.au/news/post/tips-on-lighting-your-kids-room
https://www.livelovesleep.com/bedroom-colors
https://www.shinelongled.com/led-light-safe

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *