مقالات

راهنمای انتخاب لامپ مناسب برای منزل، لامپ چند وات بگیریم؟

لامپ چند وات بگیریم؟

فهرست مطالب

آیا خانه شما تاریک و کسل کننده است؟ بسیاری از ما، به تاثیر روشنایی خانه فکر نمی کنیم. اما انتخاب لامپ مناسب برای خانه شما می تواند جو آن را بهبود بخشد. همچنین در هزینه های برق صرفه جویی کرده و حتی بهره وری را افزایش دهد. در واقع، انتخاب لامپ هایی که بهترین عملکرد را در یک فضای خاص دارند، می تواند چالش برانگیز باشد.

چه مقدار نور برای هر اتاق مناسب است؟

اولین نکته ای که باید در انتخاب لامپ مد نظر داشته باشید این است که چه میزان نور، باید برای هر اتاق منظور شود. روشنایی و رنگ لامپ می تواند ظاهر اتاق را تغییر دهد و حتی بر روحیه شما در حالی که در محیط هستید، تأثیر بگذارد. بنابراین، خرید یک نوع لامپ و نصب آن در سراسر خانه، ایده خوبی نیست. در این جا چند نکته وجود دارد که باید هنگام انتخاب لامپ برای هر قسمت از خانه خود در نظر بگیرید.

چگونگی انتخاب لامپ مناسب

روشنایی

روشنایی نور بر حسب لومن اندازه گیری می شود و میزان انرژی لازم برای تولید یک سطح لومن معین بر حسب وات سنجش خواهد شد. لامپ های رشته ای استاندارد، معمولاً از لامپ های 40 واتی که 450 لومن تولید می کنند تا لامپ های 100 واتی که 1250 لومن را تولید می نمایند، متغیر هستند. در اتاق ‌هایی که نیاز به نور بالاتری دارند، مانند آشپزخانه ‌ها یا دفاتر خانگی، لامپ‌ هایی با سطح لومن بالاتر انتخاب کنید. فضاهای کم نور، مانند راهروها یا کمدها، ممکن است فقط به لامپ هایی با خروجی 450 تا 800 لومن نیاز داشته باشند.

درجه حرارت

برچسب لامپ های امروزی، به دمای رنگ اشاره دارد که بر حسب کلوین اندازه گیری می شود. دمای پایین تر نشان دهنده تن های گرم تر است. اندازه گیری رنگ نور بین 2700 تا 3000 کیلوبایت، با رنگ های زرد یا سفید گرم لامپ های رشته ای قابل مقایسه است. در حالی که یک لامپ 4000 کیلویی نور خالص و سفید ساطع می کند. بهترین لامپ ها برای نور طبیعی، لامپ های 5000K هستند که نور خنکی از خود ساطع می کنند که نور روز را شبیه سازی می نمایند. 

روشنایی مورد نیاز در اتاق نشیمن

کدام نور برای کدام اتاق مناسب است؟

انتخاب بهترین لامپ برای خانه، نیاز به ارزیابی اتاق به اتاق دارد. هنگام انتخاب لامپ و وسایل روشنایی، نیازهای منحصر به فرد خانه خود را در نظر بگیرید. برای صرفه جویی در مصرف انرژی، از لامپ های LED در مکان هایی که لامپ ها برای مدت طولانی روشن هستند، استفاده کنید. همچنین می توانید به نوع نور مناسب برای هر فضا دقت نمایید.

آشپزخانه ها

به طور معمول، شما نور روشن تری را (در مجموع 5000 تا 10000 لومن) در اتاق های وظیفه محور مانند آشپزخانه نیاز دارید. لامپ های سربار با LED ، انتخاب خوبی هستند و چراغ های زیر کابینت می توانند تفاوت زیادی در قسمت های آماده سازی غذا ایجاد کنند.

حمام ها

نور عمومی متوسط ​​تا روشن، با نورپردازی اضافی در حمام انتخاب خوبی است. به یاد داشته باشید که یک لامپ با CRI بالا انتخاب کنید. یک لامپ رشته ای هالوژن که به عنوان یک لامپ گرما عمل می کند، یکی از گزینه هایی است که می تواند به شما در جلوگیری از سرمایش بعد از حمام کمک کند. نکته دیگر این که، از CFL در حمام خودداری کنید. این چراغ ها اغلب روشن و خاموش می شوند که باعث سوختن سریع تر از حالت عادی CFL ها خواهد شد.

نوع لامپ مناسب در هر فضا

اتاق نشیمن یا اتاق غذاخوری

سطوح روشنایی کم تا متوسط ​​برای این فضاها معمولی است. یک روشنایی سقفی ممکن است به خوبی کار کند. لامپ هایی با دمای رنگ حدود 2000 تا 3000 کلوین، برای روشنایی گرم و ملایم انتخاب کنید. در صورت نیاز، چراغ ‌های رومیزی اضافه نمایید. می توانید برای داشتن ظاهری زیبا، چراغ های آویز یا لوستر را بالای میز ناهارخوری نصب کنید.

اتاق های خواب

سطوح روشنایی کم تا متوسط ​​در اتاق خواب نیز به خوبی کار می کند. از لامپ هایی با رنگ های سرد خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض نور مایل به آبی قبل از خواب، ممکن است به خواب رفتن را سخت ‌تر کند.

انتخاب لامپ مناسب برای فضاهای مختلف خانه

لامپ چند وات بگیرم؟

اندازه‌گیری دیگری که اغلب با لامپ‌های CFL استفاده می ‌شود، شاخص رندر رنگ (CRI) است. CRI به نحوه ظاهر شدن رنگ یک شی در زیر نور لامپ اشاره دارد که در مقایسه با نحوه ظاهر شدن رنگ آن در نور ایده‌آل یا طبیعی در نظر گرفته می شود.

 مقدار بالاتر، نشان دهنده نمایش واقعی تر رنگ است. لامپ های رشته ای، به طور معمول دارای مقدار CRI 100هستند که بالاترین مقدار ممکن می باشد. نور فلورسنت معمولاً بین 50 تا 98 است و LED ها بین 80 تا 98 قرار می گیرند. مقدار CRI 80 یا بالاتر ایده آل است، اما ممکن است بخواهید مقادیر بالاتری را برای فضاهایی در نظر بگیرید که در آن بازتاب واقعی رنگ ها مهم است.

محاسبه تعداد لامپ مورد نیاز

اکثر طراحان و معماران هنگام برنامه ریزی و تعیین نور برای هر فضا، از دو اصل اساسی در طراحی نور استفاده می کنند. جنبه کیفی یا زیبایی شناختی و جنبه کمی یا مهندسی نور. محاسبه برای کل روشنایی مورد نیاز از نوع کمی در نظر گرفته می شود.

از روش لومن، به عنوان متداول ترین فرمول خروجی نور استفاده می شود تا کل نیازهای نور برای فضای مورد نظر را محاسبه کنند. برای این کار، لازم است تا متراژ اتاق را تعیین نموده و طول را در عرض اتاق ضرب کنید تا متراژ اتاق به دست آید. نیازهای نور بسته به نوع اتاقی که روشن می شود، متفاوت است. به عنوان مثال، حمام یا آشپزخانه به روشنایی بیشتری نسبت به اتاق نشیمن یا اتاق خواب نیاز دارند. هنگامی که استفاده مورد نظر از فضای خود را مشخص کردید، متراژ مربع اتاق را در نیاز روشنایی ضرب کنید. به عنوان مثال، یک اتاق نشیمن 100 فوت مربعی، به 2000 لومن نیاز دارد. برای انتخاب لامپ مناسب، به تعداد و نوع لامپ های مورد نیاز خود توجه داشته باشید.

 

منابع 

mrelectric , threebearshomestaging

سوالات متداول

  • برای استفاده در خانه لامپ 40 وات بهتر است یا 60 وات؟

وات جریان انرژی مورد نیاز برای تغذیه لامپ را تعیین می کند. تفاوت اصلی بین یک لامپ 40 و 60 وات این است که لامپ 40 وات برای برق نیاز به انرژی کمتری دارد. برای لامپ‌های رشته‌ای سنتی، این به معنای تفاوت در لومن است. وات بالاتر نور بیشتری تولید می کند.

  •  برای مطالعه به لامپ چند وات نیاز داریم؟

توصیه می شود که برای کارهایی مانند خواندن و نوشتن از یک لامپ 40 تا 60 واتی استفاده کنید. برای کارهایی مانند استفاده از کامپیوتر از یک لامپ 60 واتی استفاده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۶ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *