مقالات

راهنمای خرید لامپ کم مصرف، نکاتی که باید هنگام خرید بدانید!

راهنمای خرید لامپ کم مصرف

فهرست مطالب

چندین سال است که میزان خرید لامپ های کم مصرف بیشتر شده است. دلیل آن بر می گردد به چندین سال گذشته که صرفه جویی در انرژی الکتریسیته اهمیت یافت. لامپ های فلورسنت فشرده یا کم مصرف گزینه ای ایده آل برای بهینه سازی انرژی هستند. کم مصرف بودن این لامپ ها به معنای کم نور بودن آن ها نیست . بلکه با ایجاد روشنایی مناسب در مصرف انرژی تحول عظیمی ایجاد می کنند. این محصولات نسبت به لامپ پر مصرف ایمن تر هستند و دمای خطرناکی تولید نمی کنند.

 

راهنمای خرید لامپ کم مصرف

راهنمای خرید لامپ کم مصرف

ضرورت خرید لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف انرژی کمتری نسبت به سایر لامپ ها مصرف می کند. بنابراین می تواند میزان صرفه جویی در مصرف انرژی را ارتقا دهد. بنابراین این لامپ ها می توانند یک جایگزین کم هزینه برای لامپ های پر مصرف باشند. با استفاده از این محصول می توانید در زمان کمی در هزینه خود صرفه جویی کنید. این لامپ ها را می توان در مقایسه با سایر لامپ ها یک گزینه کارآمد و ارزان قیمت دانست. لامپ های کم مصرف روشنایی قابل قبول و طول عمر بالایی دارند و دوام آن ها از لامپ های پر مصرف و گران بیشتر است. لامپ های ال ای دی و کم مصرف از رشته ظریف تولید نشده اند . بنابراین با یک تکان خاموش نمی شوند. این محصولات کمتر خراب می شوند و نیاز به تعویض مکرر ندارند. به این ترتیب ضایعات کمتری نسبت به لامپ های پر مصرف تولید می کنند.

لومن لامپ مصرفی

اگر بر روی جعبه لامپ نگاهی بی اندازید، متوجه اطلاعاتی در مورد میزان روشنایی بر حسب لومن، شاخص نمایش رنگ لامپ و ضریب قدرت آن و… می شوید. میزان نوردهی و روشنایی لامپ ها بر پایه شمع، لوکس، لومن بر اساس شار نوری تعیین می گردد. از لومن به جهت اندازه گیری میزان نوردهی یک لامپ استفاده می شود . چیزی که در خرید لامپ اهمیت دارد، میزان روشنایی و نور دهی آن است. بر اساس واحد لومن بر وات راندمان این محصولات نسبت میزان روشنایی آن ها به مصرف برق بیان شده است. هر چقدر نسبت لومن به وات بیشتر باشد، شما پول کمتری برای خرید لامپ با روشنایی بیشتر پرداخت خواهید کرد.

انواع لامپ های کم مصرف

انواع لامپ های کم مصرف

میزان مصرف انرژی لامپ (وات)

برای اینکه میزان مصرف انرژی لامپ را محاسبه کنید، باید در مدت زمانی که لامپ روشن است، میزان مصرف برق را محاسبه نمایید. اگر شما یک لامپ 3 وات خریداری کنید و در طول روز به مدت سه ساعت آن را روشن بگذارید، میزان برق مصرفی آن 0.45 کیلو وات ساعت می باشد . اگر در یک ماه محاسبه کنید نود ساعت در ماه است. اگر از لامپ با توان 5 استفاده کنید، در ماه میزان مصرف آن  45/0 کیلووات می باشد. به این راحتی می توانید مصرف برق این لامپ ها را محاسبه کنید. به عبارت آسان تر باید مدت زمان روشن ماندن لامپ را بر میزان مصرف برق ضرب کنید . اما باید تفاوت روز های زمستان و تابستان را در نظر داشته باشید.

خرید لامپ کم مصرف

خرید لامپ کم مصرف

مدل لامپ مصرفی (شکل ظاهری)

لامپ ها از لحاظ شکل در چند نوع سری A، سری B، سری C-7/F، سری S، سری F، سری G، سری R، سری MR، لامپ‌های لینسترا و لامپ‌های هالوژن تنگستن و… موجود هستند. لامپ های سری A شکل کلاسیک دارند و برای مصارف خانگی و تجاری مناسب هستند.

این گونه محصولات شکلی شبیه به گلابی دارند و رایج ترین و پر مصرف ترین نوع آن ها لامپ A19 می باشد که به صورت گسترده استفاده می شود. سری B از دسته محصولات تزئینی بوده که برای چراغ ها و لوستر ها استفاده می شود. سری C-7/F نوک صاف و خم و شکلی شبیه شمع دارد. اما لامپ های سری F برای استفاده در خانه مناسب هستند و جزئیات بیشتری را نسبت به سری  C-7/Fنشان می دهند. سری S بیشتر در رستوران ها، سینما ها و سایر فضای باز کاربرد دارد.

مزیت های لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف

رنگ لامپ

انواع رنگ لامپ بر اساس دمای رنگ آن ها مشخص شده و دمای رنگ این محصولات بر اساس کلوین اندازه گیری خواهد شد. دمای نور را با یک جسمی که سیاه رنگ بوده می سنجند تا بتوان با این منبع نور دمای رنگ لامپ را به صورت دقیق اندازه گیری کرد.

لامپ کم مصرف به سه گروه نور لامپ آفتابی، نور لامپ مهتابی و لامپ صدفی یا سفید یخی تقسیم بندی می شود. لامپ سفید همان مهتابی بوده که نور سفیدی از خود منتشر می کند. لامپ آفتابی نور زرد تولید کرده که القا کننده نور زرد خورشید می باشد. دمای  این نوع محصول از ۳۳۰۰ کلوین کمتر بوده و در محیط حس آرامش بخشی ایجاد می کند. این لامپ ها برای نورپردازی اتاق خواب، بیمارستان و هتل ها گزینه مناسبی به نظر می آید. لامپ یخی برای تامین نور سالن های ورزشی و نمایشگاه ها و… کاربرد دارد.

رنگ های لامپ کم مصرف

رنگ های لامپ کم مصرف

ضمانت و گارانتی برای خرید لامپ کم مصرف

لامپ های کم مصرف دارای ضمانت و گارانتی اصالت کالا و کیفیت از طرف وارد کننده یا شرکت تولیدی هستند. مدت زمان گارانتی این محصولات و سایر شرایط آن ها کاملا به وارد کننده یا شرکت تولیدی آن بستگی دارد. در قسمتی به نام توضیحات محصول بر روی جعبه آن مدت زمان گارانتی و شرایط آن قید شده و با خواندن آن می توانید از چگونگی ضمانت و گارانتی محصول اطلاعاتی به دست آورید.

اگر بعد از خرید متوجه خراب بودن یا مشکل داشتن محصول شدید، باید در عرض 24 ساعت اقدام به استفاده از گارانتی و ضمانت نمایید تا لامپ سالم جایگزین شود. در این مقاله سعی شد نکاتی راجع به راهنمای خرید لامپ کم مصرف ارائه شود اما خرید نوع لامپ بستگی به شما دارد.

جمع بندی 

لامپ های کم مصرف با توان مصرفی یک صد وات تولید شده اند و در ساختمان آن ها بلاست الکترونیکی موجود بوده و طول و قطر لوله آن ها کوچک می باشد. لامپ های فلورسنت فشرده عملکردی شبیه به لامپ های فلورسنت دارند. اما از نظر حجم این گونه لامپ ها کوچک تر هستند. میزان بازدهی این محصول مناسب بوده و رنج توان آن ها از 5 تا 55 وات می باشد. اما در توان های بالاتر از مانند 125 تا 200 وات موجود هستند.

فروشگاه زینولایت

 منابع :

https://www-ecowatch-com.translate.goog/energy-efficient-light-bulbs-2655479868.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fa&_x_tr_hl=fa&_x_tr_pto=sc

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *