مقالات

طول عمر لامپ کم مصرف چقدر است؟

طول عمر لامپ کم مصرف

فهرست مطالب

در چندین سال گذشته سبک زندگی مردم تغییر کرده و فرهنگ مردم نیز به مرور دستخوش تغییرات شده است. در خصوص مصرف انرژی نیز بسیار خوب فرهنگ‌سازی شده و مردم دیگر مانند سابق از لوازم برقی پر مصرف استفاده نمی‌کنند. یکی از مواردی که استفاده از آن بسیار رواج پیدا کرده و طرفداران بسیاری نیز دارد، لامپ‌ های کم مصرف هستند. برخی افراد در رابطه با طول عمر لامپ کم مصرف سوال دارند که در این مقاله بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله در کنار شما همراهان عزیز و محترم زینولایت، می‌خواهیم به معرفی لامپ کم مصرف می پردازیم. سپس از مزایا و معایب این لامپ حرف زده و تمامی شبهات را در خصوص طول عمر لامپ کم مصرف رفع کنیم.

لامپ کم مصرف چیست؟

لامپ‌ های کم مصرف، همان لامپ‌های فلورسنت فشرده هستند. این لامپ‌ها با حضورشان در بازار یک تغییر و تحول بزرگ را در این صنعت انجام دادند و یک پله ترقی در صنعت روشنایی بودند. این لامپ‌ها بخاطر ابعاد کوچک‌تری که دارند به لامپ فلورسنت فشرده مشهور هستند. کار و اساس عملکرد این لامپ‌ها بر اساس تخلیه گازی الکتریکی انجام می‌شود. اگر بخواهیم به طور تخصصی از نحوه تولید نور این لامپ صحبت کنیم باید عرض کنیم که در گاز آرگون یک بخار جیوه وجود دارد. این لامپ این بخار جیوه موجود را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همین امر باعث می‌شود که یک نور فرابنفش از آن تولید و ساطع شود. این پرتوها به وسیله فلورسنت موجود در آن به نور مرئی تبدیل شده و ما می‌توانیم با چشم غیر مسلح آن را ببینیم. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این لامپ و البته بحث طول عمر لامپ کم مصرف می‌پردازیم و درباره عملکرد آن کامل‌تر بحث می‌کنیم.

آشنایی با لامپ فلورسنت فشرده

مزایای لامپ فلورسنت فشرده

گفتیم که لامپ کم مصرف با وارد شدن به بازار به کلی باعث تغییر و تحول در بازار شد. این محصول نیز مانند دیگر محصولات موجود در بازار، دارای مزایا و معایبی است که بهتر است که به آن‌ها توجه کنید. اگر بخواهیم از مزایای این محصول صحبت کنیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • پخش و پراکندگی نور در این لامپ ها کاملا یکنواخت است. کیفیت نور آن‌ها بسیار بیشتر از لامپ‌های قدیمی‌ و معمولی است. نور آن‌ها بدون ذره‌ای لرزش بوده و چشم انسان را اذیت نمی‌کند.
  • طول عمر لامپ کم مصرف نیز دومین بحث از مزایای این محصول است. طول عمر لامپ کم مصرف به طور میانگین ۸ برابر بیشتر از یک لامپ رشته‌ای و معمولی است. کسانی که درباره طول عمر لامپ کم مصرف صحبت می‌کنند و آن را کوتاه‌تر از لامپ‌های قدیمی می‌دانند سخت در اشتباه هستند.
  • در بحث هزینه و مصرف نیز لامپ کم مصرف بسیار به صرفه‌تر است. زیرا بهره نوری بالاتری نسبت به لامپ‌های قدیمی‌تر از خود دارد. این بهره نوری بالاتر انرژی کمتری را مصرف می‌کند و در نتیجه هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. این نشان می‌دهد که همه جوره صرفه اقتصادی دارد.
  • لامپ کم مصرف نسبت به لامپ‌های رشته‌ای شار بیشتری را از خود ساطع می‌کند.
  • شاید شما نیز در لامپ‌های قدیمی دیده باشید که وقتی روشن هستند، دمای اتاق را چقدر بالا می‌برند. به این دلیل است که بیش از ۹۰ درصد انرژی خود را به گرما تبدیل می‌کنند. اما در مقابل این عمل در لامپ‌های کم مصرف بسیار کمتر دیده شده است.
  • لامپ کم مصرف ۲۰ وات می‌تواند جایگزین یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ واتی شود. این یعنی ۸۰ درصد صرفه جویی در انرژی و مصرف آن.
  • امکان انتخاب رنگ نیز از دیگر مزایای این لامپ است.

معایب لامپ فلورسنت فشرده

از معایب آن نیز می‌توانیم به هزینه اولیه بیشتر نسبت به لامپ ‌های رشته‌ ای، حساسیت به دمای پایین و سرما، دمای رنگ محدود، نداشتن قابلیت دیمر شدن و مواردی از این دست اشاره کرد.

عملکرد لامپ های کم مصرف

یک توضیح کلی درباره عملکرد لامپ‌ های فلورسنت فشرده دادیم که چگونه نور فرابنفش به نور مرئی تبدیل می‌شود. در ادامه این روند باید خدمت شما عرض کنیم که درون این لامپ‌ها، یک سری چوک الکترونیکی قرار گرفته است. کار این چوک‌ها، انتقال جریان برق به گاز داخل محفظه است. یک برد الکترونیکی کوچک، یکسوکننده ها، خازن های صافی و مواردی از این دست ساختار کلی لامپ کم مصرف هستند.

مزایای لامپ فلورسنت فشرده

عوامل موثر در طول عمر لامپ کم مصرف

در این بخش از مقاله یک سری نکات کلی درباره افزایش طول عمر لامپ کم مصرف می‌گوییم که با رعایت آن‌ها، عمر لامپ شما بیشتر می‌شود.

  • در محیط بسیار سرد و بسیار گرم و حرارت مستقیم از این لامپ استفاده نکنید و یا در صورت استفاده، از یک پوشش یا یک محفظه استفاده کنید. همین یک مورد چندین سال طول عمر لامپ کم مصرف شما را بیشتر می‌کند.
  • از نصب آن‌ها بدون محفظه در جایی که مورد برخورد مستقیم آب قرار می‌گیرند خودداری کنید.
  • تمیز کردن لامپ‌ها و برداشتن گرد و غبار از روی آن‌ها، سیم‌کشی استاندارد، استفاده از سرپیچ‌های سالم، روشن نگذاشتن این لامپ‌ها در جای کم رفت و آمد از دیگر نکات افزایش طول عمر لامپ کم مصرف است.

البته با رعایت این موارد علاوه بر اینکه طول عمر محصول شما بیشتر می‌شود، کارایی و عملکرد آن‌ها بهتر شده و مصرفشان نیز از پیش کمتر می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله در کنار شما همراهان عزیز و محترم زینولایت، به معرفی لامپ های فلورسنت فشرده پرداختیم و همچنین به رفع شبهاتی چون طول عمر لامپ کم مصرف پرداختیم. گفتیم که این لامپ‌ها از آنجایی که جثه کوچکی دارند، به عنوان فلورسنت فشرده شناخته شده و انقلابی در این عرصه محسوب می‌شوند. اشاره کردیم که بهره نوری بالاتر در این لامپ‌ها علت مصرف کمتر آن ها است.

با توجه به موارد گفته شده اگر قصد خرید انواع لامپ ها، همچون لامپ فلورسنت فشرده، لامپ های هالوژن، لامپ های ال ای دی و … را دارید می توانید از طریق زینولایت اقدام به خرید نمایید.

زینولایت

سوالات متداول

  • لامپ فلورسنت فشرده چه مزایای دارد؟

این لامپ ها مصرف انرژی کمی دارند و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشند. همچنین پراکندگی نور در این لامپ ها کاملا یکنواخت است. طول عمر لامپ کم مصرف بیشتر از لامپ های قدیمی است. در ضمن نسبت به لامپ های رشته ای شار بیشتری از خود ساطع می کنند و …

  • چرا باید از زینولایت خرید کنم؟

اگر قصد خرید انواع لامپ های ال ای دی، لامپ های هالوژن، لامپ های استوانه و …. را دارید، باید از یک فروشگاه معتبر اقدام کنید. زینولایت دقیقا همان چیزی است که شما نیاز دارید. این فروشگاه با سابقه ای درخشان سال ها است در زمینه ی فروش محصولات روشنایی فعالیت می کند و بهترین محصولات را با مناسب ترین قیمت ها در اختیار مشتریان می گذارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *