مقالات

همه چیز در مورد میزان و نحوه نوردهی لامپ بخار جیوه

فهرست مطالب

یکی از انواع لامپ‌های موجود در بازار، لامپ بخار جیوه است. یکی از ویژگی‌های بارز این محصول که آن را از سایر لامپ‌ها متمایز می‌کند، نوردهی لامپ بخار جیوه است. این نوع لامپ، یکی از پر‌نور‌ترین لامپ‌های تخلیه گازی محسوب می‌شود؛ بنابراین، بهره‌وری در این نوع محصولات بسیار بالا خواهد بود. لامپ بخار جیوه از ۲ حباب تشکیل می‌شود که حباب داخلی از کوارتز تولید شده است. کوارتز موجب می‌شود تا لامپ در ‌برابر فشار‌های بالا مقاوم باشد و توانایی تحمل آن‌ها را داشته باشد. حباب داخلی در هر ۲ انتها به حباب خارجی متصل می‌شود.

لامپ بخار جیوه

از ‌آن‌جایی که، نوردهی لامپ بخار جیوه بسیار بالا است؛ بدون‌شک، طراحی آن بسیار تخصصی انجام شده است. ظاهر این محصول جذاب و منحصر‌به‌فرد بوده و از ۲ حباب تشکیل شده است. از‌سوی‌دیگر، الکترود‌های به‌کاررفته در تولید آن‌ها، از جنس تنگستن مارپیچ هستند. یک الکترود فرعی یا کمکی، در نزدیکی هر ‌کدام از الکترود‌های اصلی قرار می‌گیرد. این قطعات در روند راه‌اندازی موثر هستند.

حباب لامپ‌های بخار جیوه، به‌طور معمول بیضوی شکل یا لوله‌ای هستند. هنگامی که جیوه و آرگون برای تولید روشنایی تبخیر می‌شوند، گرمای زیادی را تولید می‌کنند. حباب‌های داخلی، جهت تحمل این دمای بالا نصب می‌شوند. به‌عبارت دیگر، حباب داخلی در‌برابر عوامل آب‌و‌هوایی و محیطی از حباب خارجی محافظت می‌کند. ساختار هوشمندانه این لامپ موجب نوردهی لامپ بخار جیوه، به بهترین شکل شده است. به‌طور کلی، این لامپ به ۲ نوع تقسیم می‌شود. این دسته‌ها شامل لامپ بخار جیوه و لامپ بخار جیوه مستقیم می‌شوند.

لامپ بخار جیوه مستقیم

این نوع لامپ، نیازی به شروع‌کننده یا استارتر ندارد. این ویژگی، یکی از ویژگی‌های بارز لامپ بخار جیوه است. تنها لامپی است که در میان لامپ‌های تخلیه الکتریکی از این ویژگی برخوردار است. علاوه‌بر یک تیوب اصلی، یک فیلامان نیز در ساختار این لامپ وجود دارد. در‌ حقیقت، نوردهی لامپ بخار جیوه مستقیم، ناشی از گداخته­شدن فیلامان و تخلیه الکتریکی در گاز است.

لامپ بخار جیوه

در این نوع لامپ، جیوه به‌صورت مایع وجود دارد. از‌این‌رو، مقداری آرگون به ساختار آن اضافه می‌کنند. با ترکیب جیوه مایع و آرگون، جیوه به بخار تبدیل می‌شود. در ‌این ‌هنگام، با گذشت مدت زمان کوتاهی نور لامپ به نور مرئی تبدیل می‌شود. نکته مهم این است که بخش بزرگی از نور این لامپ، نور فرا‌بنفش و نور نا‌مرئی است. برای اینکه نور‌های نا‌مرئی نیز به مرئی تبدیل شوند، سطح داخلی حباب با فسفر پوشانده می‌شود.

میزان نوردهی لامپ بخار جیوه

در حدود بیش از یک قرن است که از استفاده از این نوع لامپ‌ها گسترش یافته است. بدون‌شک، لوازم و تجهیزات روشنایی با‌توجه به میزان و شدت نور تولیدی و رنگ نور‌ها انتخاب می‌شوند؛ چرا‌که این موارد از مهم‌ترین فاکتور‌های انتخاب یک لامپ مناسب است. شما برای تهیه لامپ، باید محصولی را انتخاب کنید که توانایی روشن­کردن محیط مورد‌نظر را داشته باشد.

حال برخی از افراد، نیاز دارند برای روشن­کردن محیط‌های بزرگ لامپ تهیه کنند. از ‌آن‌جایی که، امروزه تنوع بسیار بالایی در انواع لامپ‌ها وجود دارد، بسیاری از افراد برای تهیه یک لامپ مناسب با مشکل مواجه می‌شوند. نوردهی لامپ بخار جیوه، بسیار قابل‌توجه است. در این لامپ، بیشتر انرژی الکتریکی به نور تبدیل می‌شود.

نکته مهم این است که این لامپ توانایی روشن­کردن فضا‌های بزرگ را دارد. بسیاری از افراد با تهیه لامپ‌های نا‌مناسب و بی‌کیفیت، انتخاب نا‌درستی می‌کنند.

چگونگی نوردهی لامپ های بخار جیوه

طرز کار و نوردهی لامپ بخار جیوه از روش خاصی انجام می‌شود. برای تولید نور توسط این لامپ‌ها، از ایجاد آرک الکتریکی استفاده می‌شود. این آرک الکتریکی در درون جیوه بخارشده، ایجاد می‌شود. اتمام این اتفاقات نیز در داخل یک لوله فشار بالا انجام می‌شوند؛ این امر موجب تولید نور بسیار زیاد می‌شود.

آرک الکتریکی در میان دو الکترود کوچک ایجاد می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که جیوه، در درون این لامپ وجود دارد. البته علاوه‌بر جیوه، گاز‌های نجیب مانند آرگون هم حضور دارند. تمام این عناصر به‌راحتی برانگیخته می‌شوند.

بعد از ایجاد آرک، لوله در طی مدت زمانی گرم می‌شود. سپس زمانی که لوله به اندازه کافی گرم شد، جیوه‌ای که به‌صورت جامد درون لامپ وجود داشت، بخار می‌شود. جیوه بخار‌شده، توانایی ایجاد نور زیاد میان ۲ الکترود را خواهد داشت.

روشنایی لامپ بخار جیوه

نوردهی لامپ بخار جیوه و طول موج آن، به فشار داخل لامپ بستگی دارد. فشار بخار ایجاد شده در لامپ جیوه، نقش پر‌رنگی را در شدت نور ایفا می‌کند؛ به‌طوری که با افزایش فشار، طول موج نور نیز بیشتر می‌شود. اغلب نور‌های ایجاد شده توسط این لامپ، در طول فرا‌بنفش، سبز، آبی و زرد است.

بنابراین روشنایی لامپ بخار جیوه، سفید مایل به آبی است. در نور این لامپ، هیچ نور قرمزی دیده نمی‌شود. این در‌ حالی است که، در سایر لامپ‌ها از رشته تنگستن استفاده می‌شود. این رشته، کمبود نور قرمز را به‌خوبی جبران می‌کند. از ‌آن‌جایی که بخش بزرگی از امواج این لامپ قابل‌رویت نیستند، از فسفر برای حباب خارجی استفاده می‌شود. با‌توجه به این موضوع، فسفر داخل حباب به‌گونه‌ای انتخاب می‌شود که نور نهایی دارای رنگ قرمز نیز باشد.

جمع بندی

یکی از مهم‌ترین عناصر در نوردهی لامپ بخار جیوه، کیفیت این لامپ‌ها است. در‌صورتی­که، این لامپ را با کیفیت بالا خریداری کنید؛ شاهد نور‌دهی قوی آن خواهید بود. فروشگاه زینولایت، با‌توجه به اهمیت این موضوع، زمینه مناسبی را برای تهیه محصولات با‌کیفیت ایجاد کرده است. این مجموعه، خدمات مختلفی را در زمینه لوازم و تجهیزات روشنایی ارائه می‌دهد. از این خدمات می‌توان به ثبت سفارش و پرداخت آنلاین و تحویل سریع اشاره کرد. همچنین، کارشناسان زینولایت به‌صورت روزانه پاسخ‌گوی سوالات شما عزیزان هستند. مهم‌ترین نکته ارائه محصولات با‌کیفیت و اورجینال توسط زینولایت است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *