مقالات

درمورد دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی چه می‌دانید؟

فهرست مطالب

امروزه، لامپ‌ها و پروژکتور‌های ال‌ای‌دی، کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. از این محصولات برای تزئین و تامین­کردن محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. نکته مهم این است که استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی بسیار رایج‌تر است. برخی از لامپ‌های ال‌ای‌دی، با گذشت مدت زمانی، شروع به چشمک­زدن می‌کنند. داشتن آگاهی درباره چشمک زدن لامپ ال ای دی می‌تواند طول عمر آن را افزایش دهد؛ چرا‌که، با اقدام به‌موقع و مناسب می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید.

معرفی لامپ های ال ای دی

عبارت LED، مخفف کلمه light emitting diode است. معنای آن، دیود نور‌افشان یا ساطع‌کننده نور است. لامپ‌های ال‌ای‌دی، در ‌حقیقت مجموعه‌ای از یک یا چندین ال‌ای‌دی هستند. این مجموعه‌های ال‌ای‌دی برای افزایش شدت نور و رنگ، در کنار یک‌دیگر قرار می‌گیرند. لامپ‌های ال‌‌ای‌دی، دوست‌دار محیط‌زیست هستند که این مورد از ویژگی‌ها و مشخصات مهم آن‌ها به‌شمار می‌رود.

نکته مهمی که وجود دارد، چشمک­ زدن یا سوسوکردن این لامپ‌ها است. برخی از افراد، با مشاهده چشمک زدن لامپ ال ای دی آن‌ها را بی‌مصرف می‌دانند. در‌صورتی­که این‌طور نیست و امکان تعمیر آن‌ها وجود دارد. مشخصات و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد لامپ‌های ال‌ای‌دی موجب شد تا در کمترین زمان جایگزین لامپ‌های قدیمی شوند.

لامپ‌های ال‌ای‌دی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و از ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی بهره‌مند هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به طول عمر بالا اشاره کرد؛ چرا‌که، یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای خرید لامپ، طول عمر آن‌ها است. این لامپ‌ها کم‌مصرف هستند و می‌توانند تمام برق دریافتی را به روشنایی تبدیل کنند.

به‌طور کلی، عملکرد و کارایی لامپ‌های ال‌ای‌دی بسیار مناسب است. چشمک زدن لامپ ال ای دی هم یکی از مشکلات کوچکی است که این لامپ‌ها به آن دچار می‌شوند. در‌حالت‌کلی، این محصولات جزء بهترین‌ها هستند.

ساختار لامپ ال ای دی

به‌طور کلی، ۲ روش برای تولید نور وجود دارد. اولین روش، نور بر ‌اثر التهاب یک رشته فیلامان یا تخلیه الکتریکی در گاز تولید می‌شود. روش دوم، تشعشع گاز‌ها یا الکترولومینانس نام دارد. از‌ آن‌جایی که، کریستال‌ها از عناصر نیمه هادی هستند؛ در روش دوم، نور از‌طریق تحریک­شدن کریستال‌ها تولید می‌شود.

ساختار داخلی لامپ ال‌ای‌دی، دارای ناحیه‌های p و n است. اتم‌های کریستال در ناحیه n دارای الکترون‌های مازاد هستند. این در‌ صورتی است که، ناحیه دیگر با مشکل کمبود الکترون مواجه است. با اعمال ولتاژ در این ناحیه‌ها، ناحیه تخلیه ایجاد می‌شود. حضور برق موجب می‌شود تا اتم‌های الکترون‌دار با اتم‌هایی که کمبود الکترون داشتند ترکیب شوند. پس از ترکیب اتم‌ها، نور تولید می‌شود. این ساختار به‌گونه‌ای است که می‌تواند موجب چشمک زدن لامپ ال ای دی شود.

چشمک زدن لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال‌ای‌دی، پس از گذشت مدت زمانی، دچار کم‌ و زیادشدن شدت نور می‌شوند. البته نکته مهم این است که این مشکل به نوع لامپ و کیفیت آن بستگی دارد. هر‌ چه کیفیت محصولات و روند تولید آن‌ها بهتر باشد، مشکلات کمتری نیز ایجاد می‌شود.

در‌حالت‌کلی اما به کم و زیادشدن نور لامپ‌های ال‌ای‌دی، چشمک­زدن لامپ گفته می‌شود. این مشکل، یکی از رایج‌ترین دلایل خراب­شدن لامپ‌ها است؛ به‌طوری که اثر خود را در طولانی مدت بر‌جای می‌گذارد. چشمک زدن لامپ ال ای دی با گذشت زمان، به اجزای آن آسیب رسانده و در‌ نهایت موجب ازکارافتادن آن‌ها می‌شود.

دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی

عوامل مختلفی در مشکل چشـمک زدن لامپ‌های ال‌ای‌دی، نقش دارند. برخی از آن‌ها می‌توانند عوامل محیطی باشند؛ به‌عنوان مثال، نفوذ آب به داخل لامپ می‌تواند زمینه چشمک زدن آن را فراهم کند. آسیب دیدن اجزای داخلی لامپ‌ هم می‌تواند یکی‌دیگر از دلایل چشمک­ زدن باشد. به‌طور کلی، هنگامی که شاهد چشمک­ زدن لام ال ای دی بودید، باید در سریع‌ترین زمان علت این مشکل را بررسی کنید.

با بررسی علت، می‌توانید از سوختن پروژکتور یا آسیب­ رسیدن به آن جلوگیری کنید. برخی از عوامل، تاثیر بیشتری در ایجاد این مشکل دارند؛ بنابراین، بهتر است که با آن‌ها آشنا شده و درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

ولتاژ پایین در شبکه

یکی از مهم‌ترین دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی، مربوط به شدت ولتاژ است. اگر ولتاژ برق در شبکه پایین باشد، زمینه ایجاد این مشکل فراهم می‌شود؛ از‌این‌رو، باید ولتاژ برق لامپ‌های ال‌ای‌دی را بررسی کنید. در‌صورتی که میزان ولتاژ نا‌مناسب باشد، باید آن را تعمیر کنید.

از‌سوی‌دیگر، ترانسفورماتور یک قطعه الکتریکی است که وظیفه کنترل میزان ولتاژ برق را بر‌ عهده دارد. لامپ‌های ال‌ای‌دی، به این قطعه متصل می‌شوند. پایین­بودن ولتاژ برق خروجی در ترانسفورماتور، می‌تواند از دلایل چشمک­زدن لامپ‌های ال‌ای‌دی شود. اگر لامپ ال‌ای‌دی شما به این قطعه متصل شده، بهتر است که شدت ولتاژ را به‌صورت منظم کنترل کنید.

خرابی قطعات در مدار

یکی‌دیگر از دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی، خراب شدن قطعات است. برخی از این قطعات، مربوط به بخش مدار برق هستند. استفاده از قطعات بی‌کیفیت و ضعیف می‌تواند موجب خراب­شدن آن‌ها شود. همچنین، استفاده طولانی­مدت از لامپ‌ها می‌تواند موجب پایین آمدن کیفیت این قطعات شود. در‌نتیجه، در‌ صورت مشاهده چشمک­زدن یا سوسوکردن لامپ قطعات مدار را بررسی کنید.

سایر قطعات، مربوط به بخش مدار نیستند، اما می‌توانند موجب چشمک زدن لامپ ال ای دی شوند. به‌عنوان مثال، قطعاتی مانند ای‌سی، خازن، فیوژ در ‌اثر عوامل مختلفی می‌سوزند. این امر موجب ایجاد مشکل چشمک­ زدن می‌شود.

نوسانات الکتریکی

نوسانات الکتریکی یکی از مهم‌ترین دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی است. هنگامی که سیم‌کشی و اتصالات به‌صورت صحیحی و اصولی انجام نشود، نوسانات الکتریکی ایجاد می‌شود. توصیه می‌شود، پیش از استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی، ابتدا نوسانات الکتریکی را بررسی کنید. همچنین، برای برطرف­کردن این مشکل، می‌توانید از افراد مجرب و ماهر کمک بگیرید.

رفع مشکل چشمک زدن لامپ ال ای دی

برای برطرف­کردن مشکل چشمک زدن لامپ ال ای دی، باید ابتدا علت اصلی مشکل را بررسی کنید. پس از بررسی و یافتن علت ایجاد این مشکل، باید برای رفع آن اقدام کنید. نکته قابل‌توجه این است که چشمک­زدن لامپ‌ها، به‌طور معمول در ‌اثر عوامل تخصصی ایجاد می‌شود.

با‌توجه به این موضوع، توصیه می‌شود که از افراد ماهر و مجرب کمک بگیرید. این افراد می‌توانند مشکل را به‌صورت تخصصی بررسی کرده و آن را به بهترین شکل برطرف کنند. همچنین، درباره انواع قطعات و لوازم مورد‌نیاز برای تعمیر لامپ آگاه هستند؛ از‌این‌رو، بهترین قطعات را برای تعمیر استفاده می‌کنند. با این کار، تا مدت زمان زیادی می‌توانید از سلامت لامپ خود، اطمینان حاصل کنید.

روش تشخیص چشمک زدن لامپ ال ای دی

برای تشخیص چشمک زدن لامپ ال ای دی، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از این روش‌ها، استفاده از پیچ‌گوشتی نشانگر است. این وسیله می‌تواند لامپ را به‌صورت دقیق عیب‌یابی کند.

یکی‌دیگر از روش‌های تشخیص چشمک­زدن لامپ‌ها، کنترل دما است. لامپ‌ها همراه با تولید روشنایی و نور، گرما نیز تولید می‌کنند. میزان تولید گرما در برخی از لامپ‌ها، بسیار بیشتر است. نکته قابل‌توجه این است که دما‌های بالا‌تر از ۵۰ درجه، اجازه روشن­ماندن ثابت را به لامپ نمی‌دهند.

از‌این‌رو، با پایین­آوردن دما می‌توانید مشکل را دقیق بررسی کنید. همچنین، می‌توانید لامپ را جدا کرده و آن را در جای دیگر نصب کنید. با این کار، می‌توانید مطمئن شوید که مشکل از لامپ است.

نتیجه گیری

لامپ‌های ال‌ای‌دی از رایج‌ترین لامپ‌ها هستند که جایگزین لامپ‌های قدیمی شده‌اند. یکی از رایج‌ترین مشکلات، چشمـک زدن لامپ ال ای دی است. در‌صورتی که، این محصول را از مراکز معتبر تهیه کنید؛ احتمال ایجاد این مشکل کاهش می‌یابد. فروشگاه لوازم و محصولات روشنایی زینولایت، در زمینه فروش محصولات با‌کیفیت و اصلی فعالیت می‌کند. شما می‌توانید جهت خرید لامپ led به وبسایت زینولایت مراجعه کنید و محصول مورد‌نظر خود را به‌صورت آنلاین سفارش دهید. همچنین، از خدمات تحویل سریع، پشتیبانی و اصالت کالا برخوردار شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

6 نظر در “درمورد دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی چه می‌دانید؟

  1. بازنشسته گفت:

    گاهی نیروگاه لوشان هم در چشمک زدن ال ای دی ها تاثیر میزاره

  2. مجید ایرانی مسلمان گفت:

    سلام از مهمترین دلایل چشمک زدن این لامپ ها وجود نگین و مقاومت های درون کلید برق است که به میزان کمی برق را از فاز اصلی به فازی که از کلید فرمان می‌گیرد هدایت می کند واین میزان کم توسط خازن درون لامپ ذخیره شده و هر چند ثانیه یکبار تخلیه می شود و موجب یک لحظه چشمک لامپ می شود لذا یا باید از یه کلید فاقد نگین برای تست استفاده کرد و در صورت تایید از آن استفاده کنید یا سیم نگین درون کلید رو قطع کرد که در این صورت شب هنگام توی تاریکی جای کلید رو شاید به دشواری بشه پیدا کرد یا به چشمک زدن لامپ باید عادت کرد و یا سایر عوامل رو بررسی کنید

  3. مصطفی گفت:

    با سلام..عذر میخوام خیلی صریح ی ستاره دادم اگه یه فیلم کوتاه در مورد رفع عیب چشمک زدن لامپ میزاشتین بهتر از این همه نوشتن نبود

  4. رامتین گفت:

    عالی بود

  5. ناشناس گفت:

    بیشترین دلیل چشمک زدن لامپ های LEDخرابی خازن های الکترولیت مدار هست.

  6. کرامت رییسی گفت:

    سلام پنل سقفی منزلم بعداز3سال عمر بنای چشمک زدن راشروع کرد زیرکنتورسیمهاراجابجا کردم درست شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *