مقالات

معرفی مهمترین دلایل انتخاب لامپ ال ای دی

چرا باید لامپ ال ای دی تهیه کنیم؟

فهرست مطالب

امروزه اینقدر اطرافمان پر از لامپ ال ای دی شده است که شاید مزایای آن را ندانیم و هر بار که می‌خواهیم لامپ بخریم، صرفا ناخودآگاه بدانیم که باید از این نوع باشد. به‌همین‌دلیل لازم است به معرفی دلایل انتخاب لامپ ال ای دی بپردازیم تا دفعه بعد که قصد خرید لامپ led داشتیم نه از سر عادت، بلکه از روی علم به فوایدش این کار را انجام دهیم. ال ای دی نوعی چراغ الکتریکی است که برای تولید نور از دیودهای ساطع‌کننده نور استفاده می‌کند و برتری‌های زیادی نسبت به دیگر لامپ‌ها و محصولات قبل از خود دارد.
اگر می‌خواهید به‌طور واضح و دقیق از دلایل انتخاب لامپ ال ای دی مطلع شوید در ادامه مقاله با زینولایت همراه باشید.

لامپ ال ای دی چیست؟

لامپ ال ای دی مجموعه‌ای از یک یا چند عدد LED است که برای حاصل شدن شدت نور و رنگ دلخواه با یکدیگر ترکیب می‌شوند. این نوع لامپ‌ها انواع مختلفی از جمله لامپ ال ای دی حبابی دارد. خود کلمه LED مخفف Light Emitting Diode است که معنای آن می‌شود دیود ساطع‌کننده نور.
شاید به یاد نیاورید ولی در زمانی نه خیلی دور، پرمصرف‌ترین مدل لامپ در انواع مکان‌ها نه لامپ ال ای دی بلکه لامپ رشته‌ای یا فلورسنت بود. زمانی‌که لامپ‌ ال ای دی روی کار آمد، آن‌قدر از جهات گوناگون بهتر از لامپ‌ رشته‌ای بود که خیلی زود جایگزین آن شد و امروزه کمتر جایی را می‌بینیم که از لامپی به جز لامپ ال ای دی استفاده کرده باشد.

تصویری از انواع لامپ ال ای دی در اطراف یک لامپ ال ای دی حبابی بزرگ

چرا باید لامپ ال ای دی بخریم؟

مهمترین دلایل انتخاب لامپ ال ای دی

ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کثرت مزایای انتخاب لامپ ال ای دی باعث شده است که در مقیاس انبوه تولید شود و در خانه‌ها، واحدهای تجاری یا حتی تابلوهای تزئینی یا چراغ راهنمایی و رانندگی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به معرفی دلایل انتخاب لامپ ال ای دی در این میزان گسترده می‌پردازیم.

سازگاری با محیط زیست؛ مشارکت کمتر در تولید گازهای گلخانه‌ای

لامپ‌های ال ای دی نسبت به لامپ‌های رشته‌ای یا فلورسنت به‌طور قابل‌توجهی گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کنند. براساس محاسبات انجام‌شده یک لامپ ال ای دی که درخشندگی برابری با یک لامپ رشته‌ای دارد، 80 درصد کمتر از آن گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کند.
همچنین برخلاف لامپ‌های فلورسنت فشرده که 4 تا 5 میلی‌گرم جیوه در هر یک از آن‌ها وجود دارد، لامپ‌های ال ای دی عاری از هرگونه ماده شیمیایی خطرناک برای محیط زیست هستند و برای سلامت عمومی نیز خطری ندارند. علاوه‌بر‌ این، قابلیت بازیافت نیز دارند که بسیار برای محیط زیست مفید است.

صرفه جویی در مصرف انرژی

یکی دیگر از دلایل انتخاب لامپ‌های ال ای دی این است که نسبت به سایر لامپ‌ها بیشترین میزان انرژی الکتریکی که دریافت می‌کنند را به نور تبدیل می‌کنند. به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت یک لامپ ال ای دی 95 درصد از انرژی که می‌گیرد را به نور تبدیل می‌کند و فقط 5 درصد آن به ‌عنوان گرما هدررفته تلقی می‌شود. در‌حالی‌که لامپ‌های فلورسنت دقیقا برعکس عمل کرده و تنها 5 درصد از انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می‌کند و مابقی آن به صورت گرما از دسترس خارج می‌شود.

طول عمر و دوام زیاد

لامپ‌های ال ای دی تا شش برابر بیشتر از انواع لامپ‌ها عمر می‌کنند و نیاز به تعویض مکرر را کاهش می‌دهند که این امر باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. دلیل ماندگاری آن‌ها این است که هیچ قطعه‌ای در خود ندارند که به مرور زمان سوخته یا شکسته شود؛ زیرا همان‌طور که پیش‌تر گفتیم نسبت به سایر لامپ‌ها گرمای زیادی در اطراف خود تولید نمی‌کنند. طول عمر آن‌ها بسته به جنسشان می‌تواند بین 25000 تا 50000 ساعت باشد؛ یعنی چیزی معادل 4 تا 8 سال اگر 16 ساعت در روز روشن باشند.

بدون نیاز به تعمیرات

همان‌طور که گفتیم طول عمر و ماندگاری از ویژگی‌های این لامپ است و با ضربه‌های اتفاقی یا بی‌دلیل خراب نمی‌شوند و تنها دشمن آن‌ها گرمای زیاد است. در این مورد هم خوشبختانه به خودی خود گرمای کمتری نسبت به دیگر لامپ‌ها تولید می‌کنند. اما خبر خوب دیگر این است که تقریبا در همه موارد در صورت خراب شدن، می‌توان آن را به راحتی تعمیر کرد.

سبد خریدی از چند نوع لامپ ال ای دی

هنگام خرید لامپ ال ای دی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

نکات قابل توجه در هنگام تهیه لامپ ال ای دی

پس از معرفی دلایل انتخاب لامپ ال ای دی نوبت به بررسی نکاتی می‌رسد که هنگام خرید بهتر است به آن‌ها توجه کنید. دو مورد از مهم‌ترین نکته‌ها در ادامه شرح داده شده‌‌اند.

میزان پخش نور

میزان روشنایی یا نوردهی لامپ ال ای دی بر اساس لومن یا Lumen بیان می‌شود. پس هنگام خرید نه‌تنها به مقدار توان که بر حسب وات بیان می‌شود، بلکه به مقدار لومن لامپ باید دقت کرد. همچنین زاویه تابش نور نیز هنگام خرید اهمیت دارد و یکی از پارامترهایی است که در محاسبه میزان روشنایی یا لومن لامپ تاثیر دارد. سایر لامپ‌ها نور را در تمام جهات پخش می‌کردند، اما در لامپ ای ای دی امکان انتخاب نورپردازی متمرکز و جهت‌دار فراهم است. هرچه زاویه تابش نور کمتر باشد، نور با شدت بیشتر و متمرکزتر بر آن نقاط می‌تابد.
در زمان خرید انواع لامپ ال ای دی باید به زاویه تابش توجه کرد و با توجه به محل نصب و ارتفاع از ناحیه مد نظر، بهترین محصول را خرید. برای مثال لامپی با زاویه تابش 8 تا 19 وسعت نور باریکی خواهد داشت و برای مکان‌هایی مثل موزه، گالری یا کافی شاپ مفید خواهد بود. در مقابل اگر زاویه تابش لامپ 40 تا 60 باشد، وسعت پخش نور گسترده خواهد بود و به درد نورپردازی عمومی در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و رستوران می‌خورد.

رنگ و دمای نور

برای رنگ نور لامپ‌ها عددی وجود دارد که دمای رنگ نور نام دارد؛ مثلا مقدار 3000 کلوین مربوط به نورهایی است که دمایشان نزدیک به نور خورشید است. هرچه رنگ نور زردتر باشد، دمای رنگ نور آن کمتر است و برعکس؛ هرچه این عدد به سمت 7000 کلوین و بیشتر پیش برود، رنگ نور متمایل به سفید خواهد بود.
لامپ‌هایی که رنگشان به سفید یخی یا سفید مهتابی معروف است، حدودا دمای رنگ نور 6500 کلوین دارند. در ضمن این عدد را با شاخص CCT روی بسته‌بندی‌ها نشان می‌دهند که مخفف Correlated Color Temperature است. لامپ‌ها ال ای دی در رنگ‌های متفاوتی مانند مهتابی، زرد که به آن آفتابی هم می‌گوییم، سبز، آبی، بنفش، قرمز و… تولید می‌شوند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله با لامپ ال ای دی با جزئیات بیشتری آشنا شدیم و به معرفی دلایل انتخاب لامپ ال ای دی پرداختیم. از جمله این دلایل سازگاری بیشتر با محیط زیست، صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی، طول عمر زیاد و ماندگاری و در نهایت بی‌نیاز از تعمیر بودن نام برد. البته همان‌طور که گفتیم اگر هم خراب شوند به راحتی تعمیر می‌شوند و این خود به معنای سازگاری با محیط زیست است.
در ادامه به برخی نکات مرتبط که در هنگام خرید می‌توانید به آن‌ها دقت کنید اشاره کردیم؛ نظیر میزان پخش نور و زاویه تابش لامپ و همچنین رنگ و دمای نور لامپی که تهیه می‌کنید. در انتها امیدواریم به قدر کافی با یان نوع لامپ‌ها آشنا شده باشد. برای تهیه انواع لامپ ال ای دی با کیفیت و قیمت مناسب می‌توانید به فروشگاهZINOLIGHT مراجعه کنید.

سوالات متداول

  • چرا لامپ ال ای دی کم مصرف تر از لامپ های سنتی است؟

لامپ های ال ای دی حدود 80 تا 90 درصد کمتر از لامپ های سنتی انرژی مصرف می کنند. این به دلیل بازده نوری بسیار بالای لامپ های ال ای دی است.

  • طول عمر لامپ های ال ای دی چقدر است؟

طول عمر لامپ های ال ای دی بین 25 تا 50 هزار ساعت است. این در مقایسه با لامپ های سنتی که طول عمری بین 1000 تا 2000 ساعت دارند، بسیار بیشتر است.

  • آیا لامپ های ال ای دی برای محیط زیست مضر هستند؟

خیر، لامپ های ال ای دی برای محیط زیست مضر نیستند. آنها مواد شیمیایی سمی مانند جیوه ندارند و قابل بازیافت هستند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *