مقالات

لامپ نئون چیست و چگونه کار می کند؟

لامپ نئون چیست

فهرست مطالب

امروزه برای اینکه بخواهید یک وسیله برای روشنایی منزل یا محل کارتان بخرید، انتخا‌ب‌های بسیار زیادی پیش رو دارید. لامپ‌های ال ای دی، لامپ‌های ریسه‌ای، لامپ های ال ای دی شمعی، مهتابی و مواردی از این دست جزو این موارد هستند. اما اگر به دنبال یک محصول خاص‌تر در بازار می‌گردید، یکی از انتخاب‌های شما قطعا می‌تواند لامپ نئون باشد. احتمالا این لامپ را قبلا دیده‌ باشید. این لامپ به رنگ قرمز خود معروف است و طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. البته باید بگوییم که لامپ نئون کاربردهای بسیاری همچون استفاده در ماشین نیز دارد.

در این مقاله در کنار شما همراهان عزیز و محترم زینولایت، به بررسی و توضیح این نوع لامپ می‌پردازیم. سپس از تاریخچه پیداش آن‌ها، عملکرد و انواع آن ها صحبت می‌کنیم. در آخر نیز با معرفی کاربردهای آن به کار خاتمه می‌دهیم.

لامپ نئون چیست؟

یک نوعی از لامپ‌ها وجود دارد به نام لامپ تخلیه الکتریکی. لامپ نئون از این دسته لامپ‌ها است. این لامپ‌ها مانند اکثریت مدل‌های بازار یک محفظه شیشه‌ای هستند. اما فرقی که دارند، این است که، این محفظه شیشه‌ای از هوا خالی شده و به جای آن، گاز نئون پر شده است. یکی دیگر از لامپ‌های تخلیه الکتریکی بازار، زنون است. نئون یک لامپ تخلیه گاز به رنگ قرمز است که مطمئنا آن را قبلا دیده‌اید. نئون جزو گازهای نجیب است و بسیار هم کمیاب است. این گاز را به وسیله مایع سازی هوا به دست می‌آورند.

نمونه ای از لامپ نئون

در لامپ نئون یک الکترود وجود دارد. این الکترود در دو طرف لامپ انتهایی شیشه قرار می‌گیرد. این الکترودها کار اعمال اختلاف پتانسیل را انجام می‌دهند. عمل ایجاد اختلاف پتانسیل هم با جریان متناوب و هم با جریان مستقیم قابل انجام است. اکثر لامپ‌های نئون که نور زیادی دارند از جریان AC استفاده می‌کنند. اما احتمالا لامپ‌های نئونی قرمز رنگ به چشمتان خورده باشد که درخشش و ایجاد نور به گونه‌ای است که گویا در یک خط نازک برقرار شده است. این نوع از لامپ‌ها از برق DC استفاده می‌کنند و این کار باعث می‌شود که فقط اطراف یک الکترود روشنایی ایجاد شود.

تاریخچه پیدایش لامپ های نئون

گفتیم که نئون در واقع خودش یک گاز نجیب است. این گاز نجیب در جدول عناصر تناوبی با نماد NE نشان داده می‌شود. این گاز در طبیعت وجود دارد، اما بسیار کمیاب است. به طوریکه نسبت نئون به هوا یک در ۶۵ هزار است. اولین کسی که توانست این گاز را از هوا جدا کند، فردی بود به نام ویلیام رامزی. ویلیام رامزی انگلیسی علاوه بر نئون، قبلا زنون و کریپتون را نیز کشف کرده و به دست آورده بود. نئون در حالت عادی یک گاز کاملا بی رنگ و بی اثر است. به همین راحتی نیز از هوا جدا نمی‌شود. او برای جدا کردن نئون از هوا، یک روش خاص به کار برد.

در ابتدا هوا را با فشرده‌سازی بسیار به مایع تبدیل کرد. بعد از به دست آوردن هوای مایع، از روش تقطیر گاز استفاده کرده و گازها را از یکدیگر جدا کرد. اما در سال ۱۹۱۰ میلادی فردی به نام ژورژ کلون ملقب به ادیسون فرانسوی، توانست لامپ نئون را اختراع کند. کلون بعد از مطالعات و تحقیقات بسیاری که داشت، در یک آزمایش عملی نئون را در یک محفظه شیشه‌ای حبس کرد. سپس به دو سر این محفظه برق وصل کرد. اینگونه بود که یک لامپ قرمز رنگ روشن شد. در سال ۱۹۱۵ نیز به طور رسمی اختراع لامپ نئون به نام وی ثبت شد.

نمایی از لامپ های نئون از نزدیک

عملکرد لامپ های نئون

عملکرد این لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌ های رشته‌ ای کاملا متفاوت است. لامپ نئون بر اساس عملکرد تخلیه بار کار کرده و روشنایی ایجاد می‌کند. این گاز به وسیله جریان برقی که به آن متصل می‌شود، یونیزه می‌شود. همین کار باعث می‌شود که بعد از یونیزه شدن گاز نئون داخل محفظه درخشش و روشنایی ایجاد کند. رنگ اصلی این لامپ‌ها قرمز  است و بسیار استفاده زیادی نیز دارد. اما امروزه با اضافه کردن برخی ترکیبات دیگر به لامپ نئون، رنگ‌های مختلفی از آن به بازار آمده است. این لامپ‌ها با توجه به اینکه رنگ‌های مختلف و جذابی دارند، برای استفاده در مکان عمومی، دیزاین و مواردی از این دست بسیار مناسب هستند. لامپ نئون نیز مانند دیگر محصولات بازار مزایا و معایبی دارند ‌که بهتر آن‌ها را بدانید.

از معایب این لامپ جنس شیشه‌ای آن است. البته اکثر لامپ‌ها در بازار این مشکل را دارند و باید از آن‌ها مراقبت کنید تا نشکنند. اما بر خلاف عیبی که دارد، این لامپ مزایای بسیاری نیز دارد. یکی از مزایای آن ایجاد نور یکدست و هماهنگ است که چشم را اذیت نمی‌کند. یک محصول خاص و بسیار شیک است که مشکلات نورپردازی را تا حدی برطرف کرده است. جزو محصولات ارزان قیمت بازار است و البته مصرف کمی نیز دارد. از مزایای دیگر لامپ نئون می‌توانیم به درخشش سریع و فوری این محصول نیز اشاره کنیم.

انواع لامپ نئون

بعد از توضیحات کاملی که راجع به چیستی و عملکرد لامپ نئون و همچنین تاریخچه آن عرض کردیم، در این قسمت از مقاله در کنار شما همراهان محترم زینولایت، سراغ معرفی انواع لامپ نئون می‌رویم. لامپ نئون تبلیغاتی یا اصطلاحا تابلوی نئون اولین نوع این لامپ است. در این نوع از این لامپ، به صورت یک فرم خاص مثلا یک نوشته لوله شیشه‌ای را طراحی می‌کنند. سپس داخل این شیشه را با نئون و برخی ترکیبات دیگر پر کنید‌. تا چند سال پیش استفاده بسیار داشت اما امروزه اصطلاحا از مد افتاده و از رده خارج شده است.

نوع دیگر از لامپ‌های نئون که مصرف زیادی نیز دارد و دانستن آن برایتان جالب خواهد بود، نئون فازمتر است. پیج گوشتی‌های فازمتر را قبلا قطعا دیده‌اید. این فازمتر‌ها کارشان چیست؟ تست وجود یا عدم وجود برق. حالا داخل محفظه را با نئون و ترکیبات دیگر پر می‌کنند ‌و کافیست شما آن را به برق وصل کنید.

انواع لامپ های نئون

لامپ نئون فلکسی یکی دیگر از انواع لامپ‌های نئون است که طرفدارن بسیار زیادی نیز دارد. به نوعی نئون فلکسی، یک آپدیت بی نظیر و خلاقانه از لامپ‌های نئون قدیمی قرمز رنگ است. این لامپ‌ها، خاصیت انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند و اصلا شبیه لامپ‌های قدیمی نیستند. این‌ها از رنگ‌های مختلفی چون آبی، زرد، بنفش و مواردی از این دست به بازار عرضه می‌شوند. در ساخت این نوع از لامپ، از تکنولوژی ال ای دی نیز استفاده شده است.

یکی دیگر از انواع پرطرفدار و مشهور لامپ‌های نئون، لامپ نئون ماشینی است. برای اسپرت کردن چراغ‌ها در ماشین، موتور و وسایل دیگر نقلیه از لامپ نئون استفاده می‌کنند که زیبایی کار را چندین برابر می‌کند.

لامپ های نئون چه کاربردی دارند؟

گفتیم که لامپ نئون، کاربردهای بسیار زیادی چون ماشین، تابلوی تبلیغاتی، نورپردازی و دیزاین کافه، منزل، تالار و مواردی از این دست، دکمه‌های وسایل الکتریکی چون ماکروویو و کیبورد و مواردی از این دست دارد.

سخن پایانی 

به طور کلی در کنار شما همراهان عزیز زینولایت، در این مقاله از لامپ نئون و کاربردهای بسیار زیاد آن صحبت کردیم. اگر شما نیز به دنبال یک نورپردازی خاص در منزل و یا محل کارتان هستید، یا به دنبال یک دیزاین نوری و زیبا می‌گردید، می‌خواهید ماشینتان را اسپرت کنید حتما باید یکی از راه‌هایی که در ذهنتان هست استفاده از لامپ نئون باشد. برای راهنمایی بیشتر و خرید این محصولات می‌توانید با همکاران ما در زینولایت در ارتباط باشید. در اسرع وقت پاسخگوی تمامی سوالات شما خواهیم بود.

زینولایت

سوالات متداول

  • لامپ نئون چیست؟

این لامپ‌ها مانند اکثریت مدل‌های بازار یک محفظه شیشه‌ای هستند. اما فرقی که دارند، این است که، این محفظه شیشه‌ای از هوا خالی شده و به جای آن، گاز نئون پر شده است. یکی دیگر از لامپ‌های تخلیه الکتریکی بازار، زنون است. نئون یک لامپ تخلیه گاز به رنگ قرمز است که مطمئنا آن را قبلا دیده‌اید. نئون جزو گازهای نجیب است و بسیار هم کمیاب است. این گاز را به وسیله مایع سازی هوا به دست می‌آورند.

  • انواع لوازم روشنایی را از کجا خریداری کنیم؟

اگر قصد خرید انواع لوازم روشنایی همچون لامپ های هالوژن، لامپ های ال ای دی حبابی و …. را دارید، می توانید از طریق سایت زینولایت اقدام کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *