مقالات

آشنایی با انواع منبع نور

آشنایی با انواع منبع نور
فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین نیاز‌های انسان در زندگی نور است که می‌توان اهمیت آن را همچون اهمیت بدن به آب دانست. این مقوله مهم می‌تواند در جهت رسیدن به درک درستی از اطراف برای هر فردی بسیار موثر و تعیین‌کننده باشد. به‌صورت کلی ما 2 منبع نوری داریم که می‌توان از نوع طبیعی و مصنوعی به‌عنوان انواع منبع نور نام برد. اولین چیزی که از نوع طبیعی به ذهن هر فردی خطور می‌کند، خورشید است. می‌توان به لامپ‌ها هم به‌عنوان اصلی‌ترین منبع مصنوعی در این موضوع اشاره کرد. هر‌ک دام از این دسته‌ها تنوع بسیاری دارند که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

انواع منبع نور

انواع منبع نور

فرقی نمی‌کند که در کدام بخش از این کره خاکی زندگی می‌کنید؛ در هر صورت به چیزی به‌عنوان روشنایی نیاز دارید تا بتوانید زندگی‌تان را سپری کرده و کارهایتان را انجام دهید. این مسئله مهم می‌تواند سپری‌شدن زندگی را برای هر انسانی راحت‌تر کند. همان‌گونه که گفته شد، انواع منبع نور به 2 دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود که هر یک مزایا و ویژگی‌هایی را در دل خود جای داده‌اند.

منبع نور طبیعی

این منبع روشنایی که اغلب اوقات آن را از خورشید دریافت می‌کنیم، از دل طبیعت بوده و هیچ دست‌کاری خاصی در آن انجام نشده است. این روشنایی طبیعی و همچنین موارد دیگر در این دسته، تجدید‌پذیر بوده و به‌نظر می‌رسد قرار نیست تمام شوند. خورشید به‌عنوان اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین منبع در این دسته شناخته می‌شود؛ چراکه حتی می‌تواند در تولید برق و انرژی هم موثر و مفید باشد. البته در کنار آن، در میان انواع منبع نور طبیعی، عوامل دیگری هم هستند که اغلب از همین خورشید، روشنایی را دریافت کرده و در مواقع دیگر از خود بروز می‌دهند.

خورشید پرتو‌هایی را در روز از خود ساطع کرده و روشنایی روز را فراهم می‌کند. از طرفی دیگر همین پرتو‌‌ها را به سمت ماه و ستارگان می‌فرستد تا آن‌ها هم این روشنایی را در هنگام شب به زمین بتابانند. اغلب اوقات روشنایی خورشید در طول روز آن‌قدر زیاد است که به هیچ منبع مصنوعی دیگری نیاز نخواهیم داشت. البته در روز‌های بارانی و زمانی که ابر‌های سیاه جلوی رسیدن پرتو‌ها به زمین را می‌گیرند، این مسئله نمی‌تواند چندان صادق باشد.

منبع نور مصنوعی

از میان انواع منبع نور، نوع مصنوعی می‌تواند پاسخگو نیاز ما به روشنایی در شب باشد. این منابع، با دستکاری‌های بشر و خلق تکنولوژی‌های مختلف ساخته شده و حال ما می‌توانیم به‌سادگی و با زدن یک کلید به آن دسترسی داشته باشیم. انسان‌ها از زمان گذشته، با دخالت در انرژی الکتریکی و انجام تغییرات گوناگون روی آن توانستند اجسامی را بسازند که این اجسام توانایی تولید روشنایی مصنوعی را از خود دارند. می‌توان از همین لامپ‌های ساده‌ای که همیشه در‌حال استفاده از آن‌ها هستیم، به‌عنوان یکی از این موارد نام برد.

پیش از آن‌که انسان به چنین دستاوردی برسد، افراد برای سپری‌کردن زندگی‌شان، از میان انواع منبع نور، تنها به نوع طبیعی واقف بودند و به همین دلیل هم سعی می‌کردند در روشنایی روز تمامی کارهایشان را انجام دهند. زندگی آن‌ها در روز با تمام‌شدن تابش خورشید، به اتمام می‌رسید. البته در شب هم ماه روشنایی کمی دارد، اما نمی‌توان همیشه روی آن حساب باز کرد. امروزه به‌وجود‌آمدن چراغ، لامپ و حتی شمع باعث‌شده تا دید‌مان در شب هم واضح و آسان شود.

منبع نور طبیعی

انواع منبع نور طبیعی

همان‌گونه که گفته شد، خورشید اصلی‌ترین مورد در این دسته بوده و پس از آن می‌توان به موارد دیگر همچون ستارگان، ماه، رعد‌و‌برق و حتی برخی حیوانات و حشره‌ها هم اشاره کرد.

ستارگان

ستارگان هم همچون ماه، روشنایی خود را از خورشید دریافت کرده و در میان انواع منبع نور، به‌عنوان یکی از کم‌تاثیر‌ترین‌ها شناخته می‌شوند. هر ستاره روشنایی بسیار کمی دارد که به‌تنهایی نمی‌تواند نور مورد‌نیاز افراد در شب را به‌وجود آورد؛ اما هنگامی‌که مجموعه‌ای از آن‌ها در آسمان صاف شب وجود داشته باشند، می‌توانند با کمک همدیگر، تا حدودی زمین را روشن کنند.

خورشید

با آنکه نمی‌توانیم هر پرتو خورشید را به‌تنهایی مشاهده کنیم، اما قادر به دیدن کلی آن‌ها هستیم. این منبع طبیعی تحت سلطه انسان نبوده و هیچ شخصی در تابیدن آن تصرف ندارد. با‌توجه به همین مسئله، تا زمانی‌که خورشید می‌تابد می‌توانیم به‌صورت طبیعی از مزایا آن بهره ببریم.

رعد و برق

شاید کمتر‌کسی از میان انواع منبع نور در طبیعت به رعد‌و‌برق دقت داشته باشد؛ اما این منبع هم می‌تواند در‌ صورت بروز، محیط اطراف خود را به‌خوبی روشن کند. البته این مسئله مقطعی بوده و تنها برای چند لحظه است. در هر صورت، می‌توان از انرژی آن هم برای تامین انرژی مصنوعی هم استفاده کرد.

برخی حیوانات و حشرات

کرم شب‌تاب یکی از حشراتی است که می‌تواند از خود نور ساطع کرده و حداقل راه خود را در شب مشخص کند.

انواع منبع نور مصنوعی

انواع منابع نور مصنوعی

این نوع، وظیفه ایجاد روشنایی در زمانی‌که نور طبیعی وجود ندارد را به‌عهده دارد. می‌توان از ال‌ای‌دی، فلورسنت و گرما به‌عنوان برخی از موارد این دسته نام برد.

ال ای دی

ال‌ای‌دی‌ها، لامپ‌ها یا همان دیود‌های کوچکی هستند که در کنار هم و روی یک رشته از مدار قرار می‌گیرند. از بین انواع منبع نور مصنوعی، ال‌ای‌دی به‌عنوان جدید‌ترین نوع شناخته می‌شود. لامپ های ال ای دی نیز انواع متنوعی دارند که از مهمترین آن ها میتوان به لامپ ال ای دی حبابی و اشکی اشاره کرد.

فلورسنت

این نوع لامپ که دارای ویژگی‌های فلورسانس است، از بخار گاز فشار کم به‌وجود می‌آید؛ به همین دلیل به آن لامپ بخار جیوه هم گفته می‌شود.

گرما

آتش یکی از اصلی‌ترین منابع گرما و همچنین روشنایی است که پیش از تولید لامپ‌های مختلف، کشف شد.

مزایای منبع نور طبیعی

نور طبیعی علاوه‌بر ایجاد روشنایی به‌صورت تجدید‌پذیر، مزایای بسیاری را در خود جای داده که نمی‌توان هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را از منبع مصنوعی دریافت کرد.

جلوگیری و درمان افسردگی فعلی

خورشید می‌تواند علاوه‌بر دادن مواد مغذی به بدن، حس سرزندگی را برای افراد ایجاد کند. انواع منبع نور، نمی‌توانند چنین مزیت مهمی را حتی به مقدار کم به‌وجود بیاورند. تابش پرتو‌های خورشید به بدن، با ترشح بیشتر هورمون ملاتونین در مغز ارتباط مستقیمی دارد. همین مسئله می‌تواند از ایجاد افسردگی جلوگیری کرده یا اگر به آن مبتلا هستید، در روند درمانی تاثیر بسیاری داشته باشد.

جذب ویتامین دی

از آنجایی‌که این روز‌ها بسیاری از خانه‌ها آپارتمانی شده‌اند، اغلب افراد نمی‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با آفتاب‌گرفتن ویتامین دی را جذب کنند. برای آنکه از این منبع طبیعی عالی بهره‌مند شوید، می‌توانید پنجره‌های خانه خود را بزرگ‌تر کنید.

کاهش آسیب‌های نور فلورسنت

با‌توجه به آنکه در فلورسنت‌ها جیوه قرار دارد، می‌تواند آسیب‌های زیادی به بدن انسان برساند؛ انواع منبع نور در طبیعت، به‌خصوص خورشید می‌تواند این مضرات را کاهش دهد.

خواب بهتر

وقتی در طول روز، ساعاتی را در معرض خورشید باشید، سروتونین و کورتیزول بدن‌تان تحریک شده و از این طریق هنگامی‌که بدن با تاریکی مواجه می‌شود، خواب بهترین را تجربه می‌کند.

نتیجه گیری

در طبیعت روشنایی‌های بسیاری وجود دارند که تمامی آن‌ها تجدید‌پذیر بوده و از این طریق می‌توان گفت که تمام‌شدنی نیستند؛ اما این منابع نمی‌توانند نیاز انسان به نور را به‌صورت کامل برطرف کنند؛ به همین دلیل انسان‌ها در قدیم، مدل‌های مصنوعی همچون چراغ، لامپ، شمع و.. را ساخته‌اند. با‌توجه به این مسائل، می‌توان انواع منبع نور را در 2 دسته طبیعی و مصنوعی قرار داد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *