مقالات

بررسی تفاوت لامپ های فلورسنت و لامپ های رشته ای

فهرست مطالب

نور برای انجام فعالیت های مختلف برای انسان بسیار ضروری است. زندگی بدون نور غیرقابل تصور بوده و زندگی در دنیای تاریک غیرممکن است. بشر با ساخت لامپ، نور کافی برای زندگی در شب را فراهم کرد و روز به روز با تغییر و پیشرفت تکنولوژی، لامپ های مختلفی به بازار عرضه شد. لامپ ها یکی از پرکاربردترین لوازم روزمره ما محسوب می شوند . امروزه شاهد وجود مدل های بسیار متنوع و گسترده ای از انواع لامپ ها هستیم که هر کدام ویژگی های متفاوتی را ارائه می دهند. بدون شک در هنگام خرید لامپ متوجه شده اید که سه نوع لامپ رشته ای، لامپ های فلورسنت و LED در بازار وجود دارد. اما تفاوت این لامپ ها چیست و کدام یک از آنها برای خرید گزینه بهتری است؟

مقایسه لامپ های فلورسنت و لامپ های رشته ای

لامپ فلورسنت نور مورد نیاز را بر اساس تحریک بخار جیوه تامین می کند. نحوه ساخت لامپ فلورسنت به این صورت هست که پس از اتصال ولتاژ به دو طرف لامپ، آرگون یا نئون داخل آن داغ شود . این باعث می شود جیوه قرار داده شده در داخل لامپ تبخیر شود. علاوه بر این، عبور جریان الکتریکی از مدارهای لامپ منجر به گرم شدن آن می شود. مدارها و رشته های این لامپ با ماده ای عایق بندی شده اند که بر اساس قانون ترمویونیک پس از تولید گرمای زیاد، الکترون آزاد می کند.

هر الکترون به اتم بخار جیوه برخورد می کند و الکترون های موجود در جیوه را آزاد می کند. آزاد شدن الکترون ها موقتی می باشد، یعنی پس از مدتی، الکترون ها به حالت اولیه خود باز می گردند و اتم های جیوه قادر به ایجاد پرتوهای فرابنفش خواهند بود. تا زمانی که اشعه ماوراء بنفش به لایه فسفری لامپ برخورد کند، نور سفیدی ایجاد می شود که برای روشن شدن محیط کافی است.

در مقابل لامپ های رشته ای هزینه تولید کمتری دارد. در این نوع لامپ جریان الکتریکی از یک سیم بسیار نازک عبور می کند و آن را تا حدی گرم می کند که منجر به نوردهی می شود. حباب شیشه ای که این رشته سیم را احاطه کرده است از رسیدن اکسیژن به آن جلوگیری می کند. اگر اکسیژن به این سیم برسد، اکسید شده و آن را از بین می برد. این لامپ ها در ابعاد مختلف با ولتاژهای مختلف تولید و به بازار عرضه شدند و برای مصارف مختلف خانگی، تجاری، تبلیغاتی و … استفاده می شوند. این لامپ ها نور زیادی تولید می کنند. اما عیب آنها تولید گرما است. 90 درصد انرژی الکتریکی مصرفی این لامپ ها به گرما تبدیل می شود.

تفاوت لامپ های فلورسنت و لامپ های رشته ای

مزایا و معایب لامپ فلورسنت

مزایای استفاده از لامپ فلورسنت عبارت است از :

  • بهره وری انرژی

لامپ های مهتابی در مقایسه با لامپ های رشته ای و گازی معمولی، انرژی کمتری مصرف می کنند. این لامپ ها تقریباً 40 درصد در مصرف انرژی در مقایسه با لامپ های رشته ای صرفه جویی می کنند.

  • تنوع رنگ

این لامپ ها در رنگ های بسیار متنوعی موجود هستند. در مکان هایی مانند راهروهای بیمارستان، ایستگاه های مترو، محیط های صنعتی و … می توانید از لامپ های مهتابی با دمای رنگ 6500 کلوین استفاده کنید.

  • هزینه

لامپ های فلورسنت نسبت به سایر لامپ های موجود در بازار قیمت کمتری دارند و بسیار ارزان تر از لامپ های LED و رشته ای موجود در بازار هستند.

  • بهره وری نور

این تجهیزات نور زیادی از خود ساطع می کنند و با کمک یکی از آنها می توانید فضای وسیعی را روشن کنید.

  • تولید گرمای کم

 این لامپ ها چندین برابر کمتر از لامپ های رشته ای و گازی گرمای تولید می کنند.

معایب لامپ کم مصرف

  • سمیت گاز داخل لامپ

همانطور که قبلا ذکر شد، جیوه در ساختار لامپ های مهتابی فلورسنت استفاده می شود. این گاز سمی است. اگر لامپ بشکند و گاز آزاد شود، می تواند برای محیط زیست و انسان مضر باشد.

  • استهلاک لامپ

این لامپ ها نسبت به لامپ های ال ای دی و لامپ های کم مصرف هزینه استهلاک بیشتری دارند و باید زودتر از سایر لامپ ها تعویض شوند.

  • تاخیر در روشن شدن

لامپ های فلورسنت و مهتابی نسبت به سایر لامپ ها به زمان بیشتری برای روشن شدن نیاز دارند. برای رسیدن به حداکثر نور این لامپ ها باید 10 تا 30 ثانیه صبر کنید.

  • نویز الکتریکی

مقداری نویز الکترومغناطیسی از بالاست لامپ فلورسنت ایجاد می شود که با سیستم های رادیویی و بی سیم تداخل می کند.

  • بازیافت

به دلیل جیوه ای که در ساختار این لامپ ها استفاده شده است، این لامپ ها قابل بازیافت نیستند و سوخته های آنها را نباید در طبیعت رها کرد. زیرا به محیط زیست آسیب می زند.

  • عدم امکان استفاده از دیمر

اگر در مجموعه شما از لامپ های فلورسنت و مهتابی استفاده می شود، باید از کلید برق برای روشن و خاموش کردن آن استفاده کنید. برای خاموش کردن و یا تنظیم میزان روشنایی لامپ های فلورسنت ما نمی توانیم از دیمر استفاده کنیم.

تفاوت لامپ های فلورسنت و لامپ های رشته ای

مزایا و معایب لامپ های رشته ای

لامپ های رشته ای نور بسیار نرم و آرامش بخشی تولید می کنند. این نور ملایم چشم را آزار نمی دهد. خیره کننده نبودن نور لامپ برای مشتریان بسیار حائز اهمیت بوده و به همین دلیل به دنبال لامپی هستند که نور خیره کننده ای ندارد. لامپ های رشته ای با توجه به ساختار ظاهری خود به شکل حباب، آنها به راحتی می توانند نور را به طور گسترده در سراسر محیط پخش کنند. این یکنواختی نور یکی از مهم ترین مزایای لامپ های رشته ای می باشد. لامپ های رشته ای بسیار مقرون به صرفه هستند و می توانید بهترین لامپ رشته ای را با کمترین قیمت ممکن خریداری کنید. لامپ های رشته ای قابلیت استفاده از جریان مستقیم و متناوب را دارند و این بهترین مزیت یک لامپ ایده آل است.

تفاوت لامپ های فلورسنت و لامپ های رشته ای

 معایب لامپ های رشته ای

از معایب لامپ های رشته ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازده بسیار پایین
  • تولید گرمای زیاد
  • میانگین طول عمر 1000000 ساعت
  • افت شار نوری بالا
  • این لامپ ها مقرون به صرفه نیستند
  • انرژی زیادی مصرف کنید
  • اثرات مخرب آن بر بدن انسان
  • تولید گازهای گلخانه ای
  • سایز بزرگ لامپ رشته ای

استفاده از لامپ های رشته ای منعی ندارد. اتفاقی که افتاده این است که همه لامپ ها باید حداقل بازدهی را داشته باشند که در سال 2007 توسط مجمع انرژی و حفاظت از انرژی تصمیم گیری شد. اکثر لامپ‌های رشته‌ای نمی‌توانند این استاندارد را رعایت کنند، اما آنهایی که این استاندارد را دارند می‌توانند تولید و فروخته شوند. با این حال، بسیاری از این لامپ ها از استانداردها مستثنی هستند. لامپ های سه راهی و لامپ های خانگی نمونه هایی از این دسته هستند.

کاربرد لامپ های رشته ای

استفاده از لامپ های رشته ای در چراغ های مطالعه، اهداف تبلیغاتی، دکوراسیون، چراغ های خودرو، چراغ قوه و … همچنان وجود دارد. همچنین از گرمای تولید شده توسط لامپ های رشته ای می توان برای گرم نگه داشتن تخم مرغ ها در مرغداری استفاده کرد. استفاده از لامپ های رشته ای در کاربردهای صنعتی برای خشک کردن، کوره های پخت و سیستم های تهویه مطبوع نیز باید ذکر شود. در مکان هایی که برای مدت کوتاهی به نور نیاز دارید، استفاده از لامپ های رشته ای برای چراغ ها، پاسیو یا نورگیرهای موقت بسیار عالی است. بسیاری بر این باورند که با ظهور لامپ های فلورسنت و لامپ های LED، لامپ های رشته ای باید به تدریج حذف شوند. اما آنچه ذکر شد این است که استفاده از لامپ های رشته ای همچنان در بسیاری از موارد ضروری و قابل استفاده است.

تفاوت لامپ های فلورسنت و لامپ های رشته ای

کاربرد لامپ های T5

پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که انواع لامپ های فلورسنت از نظر نمایش رنگ و دمای رنگ با لامپ های رشته ای قابل مقایسه باشند. انواع لامپ های فلورسنت استاندارد عبارتند از لامپ های T12، T5، T8. انواع T8 و T5 مدل های پیشرفته تری نسبت به مدل T12 هستند که لومن بیشتری تولید می کنند. همچنین لامپ T8 باند باریک (Tri band) هر دو مزیت بالایی دارد. یعنی افزایش کیفیت و کمیت نور تولیدی و کاهش مصرف انرژی. منظور از لامپ های باند باریک، لامپ هایی هستند که از سه نوع فسفر به نام تری باند استفاده می کنند . این باعث می شود نور با کیفیت و کمیت بالاتری تولید شود.

 با توجه به ویژگی هایی که تاکنون ذکر شد، لامپ های فلورسنت T5 در مکان های عمومی مانند بیمارستان ها و مراکز درمانی، بانک ها، پمپ بنزین ها، فروشگاه ها و مراکز تجاری و حتی در مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی، صنایع، اتاق های کنترل و آزمایشگاه ها، ادارات مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین در ساختمان های مسکونی و پارکینگ، تابلوهای تجاری و تبلیغاتی و بیلبوردها و … استفاده می شود. این لامپ ها برای نورپردازی جامع و گسترده در مکان های بزرگ و بسته مناسب می باشند. آنها نور کمتری نسبت به لامپ های رشته ای در این مکان ها تولید می کنند . نور مستقیمی که تولید می کنند را از بین می برند و نور متعادلی ایجاد می کنند. معمولاً از لامپ های گرد و لامپ های دایره ای در وسایلی که قابلیت جابجایی دارند استفاده می شود.

فروشگاه زینولایت 

منابع:

Diffen

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *