مقالات

بهترین برند‌های لامپ ال ای دی کدامند؟

بهترین-برند‌های-لامپ-ال-ای-دی

فهرست مطالب

لامپ ها که روشن کننده خانه ها و خیابان های ما هستند عنصر اصلی صنعت روشنایی محسوب می شوند. لامپ ها در طول دوران درحال پیشرفت بوده ­اند و صنعت ساخت لامپ روز به روز درحال بهبود و شگفتی آفرینی است. در این نوشتار به معرفی لامپ ال ای دی و بهترین برندهای لامپ ال ای دی می ­پردازیم.

LED یکی از انواع لامپ است که در طی دهه ی اخیر به سرعت جای لامپ­ های دیگر را گرفته و با کارایی بالا و مصرف برق بسیار پایین آن توانسته توجه و سرمایه های بسیاری را به خود جلب کند. به مرور شرکت­ های تولید کننده وسایل الکتریکی به تولید این لامپ­ ها روی آورده و برندهای متعددی در لیست تولید کننده های این نوع لامپ ها دیده می ­شود. در این نوشتار ضمن معرفی و ساختار این نوع از لامپ ها، به بررسی کاربرد و معرفی برند‌های لامپ ال ای دی خواهیم پرداخت.

لامپ LED چیست؟

لامپ های ال ‌ای ‌دی به انگلیسی(LED lamp) نوعی از لامپ‌ جامد هستند که از دیود نورگسیل برای روشنایی، استفاده می‌کنند. ال ای دی ها که در ابتدا بیشتر به عنوان یک چراغ قرمز رنگ در درون دستگاه‌ های الکترونیکی به کار برده می شدند، با توجه به مصرف برق کم نسبت به سایر لامپ‌ها، عمر بسیار بالا و فناوری نوین ساخت و رنگ های متنوع، توانسته‌اند جای خود را در صنعت روشنایی دنیا باز کنند.

LED مخفف واژه ی Light Emitting Diode به معنای “دیود ساطع کننده نور” است. محصولات نورپردازی LED با توانایی مازاد 90 درصدی نسبت به لامپ های رشته ای نور تولید می­ کنند. طریقه ی کارکرد آن­ها به این صورت است که این لامپ یک جریان الکتریکی را از یک ریزتراشه که منبع ­نور  LED است  عبور می دهد. با گذر جریان الکتریکی از آن‌ ریز تراشه مقداری انرژی به صورت نور از آن ساطع می‌شود. این نور مرئی است و منبع روشنایی این لامپ هاست.

دیود های ال ای دی

قبل از معرفی بهترین برندهای لامپ LED لازم است بدانید که، این لامپ ها به صورت خارق العاده ای عمر طولانی ای دارند. عمر مفید لامپ LED متفاوت از سایر لامپ ها و همانند لامپ های فلورسنت رشته ای ( فشرده CFL ) تعیین شده است. ال ای دی ها معمولا “سوخته” یا خراب نمی­ شوند. در عوض، آنها “استهلاک لومن” را تجربه می­ کنند، که در آن روشنایی LED به آرامی در طول زمان کم می ­شود. برخلاف لامپ‌ های رشته‌ای، طول عمر لامپ ­های LED بر اساس پیش‌بینی کاهش 30 درصدی نور خروجی تعیین می‌شود.

در ساختار لامپ‌های ال ای دی حبابی ، دیگر مستقیما از LED استفاده نمی‌شود و به جای آن از دو نوع تراشه SMD و COB استفاده می کنند. این تراشه‌‌ها از ال ای دی ساخته می‌شوند اما عملکرد بهتری دارند و نسل جدید آن هستند. با توجه به ابعاد کوچکتر SMD در مقایسه با LED، با به کارگیری تکنولوژی SMD در محصولات، تنوع رنگی در این نوع محصول بسیار بالا رفته ­است، و از توان‌های کم مانند 5 وات تا توان 1500 وات نیز تولید می‌شود.

قبل از آنکه به معرفی بهترین برندهای لامپ ال ای دی بپردازیم؛ لازم است بدانید که لامپ LED یا همان لامپ های الکترولومینسانت، نوعی لامپ است که در آن تابش الکترولومینسانس ایجاد می شود. این نوع لامپ ها برای روشنایی ساختمان ها، خودروها، صنایع و محیط هایی که نیاز به روشنایی با میزان مصرف برق کم دارند، استفاده می شوند. همانطور که قبلا اشاره شد، یکی از مزایای لامپ ال ای دی نسبت به لامپ های قدیمی مصرف کمتر انرژی و دوام بیشتر آن ها است.

لامپ LED در کنار پند لامپ رشته¬ای

قبل از آنکه به معرفی بهترین برندهای لامپ ال ای دی بپردازیم؛ لازم است بدانید که لامپ LED یا همان لامپ های الکترولومینسانت، نوعی لامپ است که در آن تابش الکترولومینسانس ایجاد می شود. این نوع لامپ ها برای روشنایی ساختمان ها، خودروها، صنایع و محیط هایی که نیاز به روشنایی با میزان مصرف برق کم دارند، استفاده می شوند. همانطور که قبلا اشاره شد، یکی از مزایای لامپ ال ای دی نسبت به لامپ های قدیمی مصرف کمتر انرژی و دوام بیشتر آن ها است.

این لامپ ها به جای استفاده از فیلامنت یا گاز، برای تولید نور از روش تابش الکترومینسانت استفاده می کنند. در این لامپ ها، یک الکترود مثبت و یک الکترود منفی در داخل یک لوله شیشه ای وجود دارد. وقتی برق از این الکترودها عبور می کند، یون هایی که در داخل لوله وجود دارند، تحریک می شوند و الکترولومینسانس ایجاد می شود. منظور از الکترولومینسانس تابش نور به دلیل برخورد الکترون با یون یا مولکول است.

کیفیت بالا چراغ‌های ال ای دی

 کیفیت نور ال ای دی با ارزش رندر رنگ بالای آن مشهود است، به این معنی که رنگ ها همیشه واقعی و طبیعی باقی می ماند.

نور گرم و روشنی که از این نوع لامپ  ها می تابد، نه تنها فضای داخلی خانه را بهبود می بخشد بلکه رنگ ها را زنده می کند. طول عمر فوق العاده بالا و ثابت ماندن تابش نور در طول زمان این نوع لامپ ها را با اختلاف از سایرین متمایز می کند.

لامپ های رشته ای خود منبع تولید گرمای بسیار زیاد و همچنین تولید گازهای گلخانه ای هستند. این لامپ ها به سرعت جای خود را به لامپ های ال ای دادند که تقریبا یک دهم لامپ های رشته ای انرژی مصرف می­ کنند و مشکل ایجاد گاز های گلخانه ای ندارند و ضمن سازگاری با محیط زیست، بازدهی نوری بسیار بالایی دارند. همچنین به دلیل نداشتن طیف نورهای مادون قرمز با چشم های ما سازگار بوده و هیچ گونه آسیب رسانی برای چشم انسان ندارند. در ادامه شما را با بهترین برندهای لامپ ال ای دی آشنا می کنیم.

  • کمپانی تولید لامپ کملیون

شرکت کملیون Camelion یک شرکت چند ملیتی است که از سال 1997 در تحقیق و توسعه، تولید و بازاریابی راه حل­ های انرژی پایدار و سازگار با محیط زیست از جمله باتری های اولیه ، باتری های قابل شارژ ، روشنایی­ ها و سایر محصولات مرتبط با انرژی تخصص دارد. محصولات این کمپانی از جمله لامپ­ ها، چراغ ها و باتری ها به صورت رسمی و مستقیم در بازار ایران به فروش می رسد.

  • کمپانی تولید لامپ  نورلند

گروه صنعتی و تولیدی بافه سیم گلستان که تولید کننده انواع لامپ، کابل، سیم و محصولات مرتبط است و از نام تجاری نور­لند استفاده می ­کند. در بین محصولات این شرکت انواع لامپ های باکیفیت LED حبابی ، استوانه ای ، شمعی ، لامپ های هالوژن و… نیز به چشم می­ خورد.

لامپ حبابی ال ای دی

  • کمپانی تولید لامپ سیدکو

یکی دیگر از برندهای لامپ ال ای دی ، سیدکو است. شرکت توسعه صنایع نیمه ­رسانا (سیدکو) با هدف تولید انواع محصولات روشنایی و با اتکا به نیروهای متخصص داخلی و با سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۱۳۹۶ تاسیس گردید. ، شرکت تولیدی Camelion چین و شرکت تک درخت سبز صنعت سهامداران اصلی این مجموعه هستند. شرکت Camelion با تولید انواع گسترده ای از وسایل الکترونیکی، مخابراتی و روشنایی توانسته، محصولات خود را به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا صادر نماید.

  • کمپانی تولید لامپ اسرام

اسرام آگ (به آلمانی: OSRAM AG) یک شرکت تولیدکننده انواع لامپ و وسایل روشنایی است. این شرکت آلمانی چندملیتی،  مستقر در شهر مونیخ آلمان است . اسرام یکی از شرکت‌های زیرمجموعه زیمنس آلمان بوده و پس از شرکت فیلیپس دومین شرکت بزرگ تولیدکننده وسایل روشنایی در جهان است. اسرام در سال ۱۹۱۹ با ادغام بخشی از شرکت‌های زیمنس و AEG توانست ماهیت مستقل خود را تاسیس کند. نام تجاری اسرام از اسمیم و ولفرام (به زبان آلمانی به معنای تنگستن) گرفته شده ‌است. شرکت اسرام دارای شعبه و زیر مجموعه ‌هایی در کشورهای آلمان، لیتوانی، اسلواکی ، ترکیه، فرانسه، هندوستان، چین، روسیه، اندونزی، امارات، ایران و آرژانتین می باشد. این شرکت دارای بیش از ۴۰.۰۰۰ نفر کارمند در سرتاسر جهان است که محصولات خود را به بیش از ۱۴۰ کشور صادر می‌کند.

جمع بندی

در این نوشتار با ماهیت لامپ های LED آشنا شدیم و شیوه عملکرد این لامپ ها را دریافتیم حال می توانیم بگوییم  تفاوت آن را با نسل های قبل تر لامپ ها متوجه می شویم و برندهای لامپ ال ای دی در بازار ایران را می ­شناسیم. امیدواریم این نوشتار پاسخگوی سوال های شما عزیزان در این باره باشد در صورت تمایل می توانید پرسش های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منابع: energystar , en.wikipedia , beaconlighting

زینولایت

سوالات متداول

  • لامپ LED چیست؟

نوعی از لامپ‌ جامد هستند که از دیود نورگسیل برای روشنایی، استفاده می‌کنند. ال ای دی ها که در ابتدا بیشتر به عنوان یک چراغ قرمز رنگ، در درون دستگاه‌ های الکترونیکی به کار برده می شدند، با توجه به مصرف برق کم نسبت به سایر لامپ‌ها، عمر بسیار بالا و فناوری نوین ساخت و رنگ های متنوع، توانسته‌اند جای خود را در صنعت روشنایی دنیا باز کنند. لازم است بدانید که در ساختار لامپ‌های ال ای دی حبابی ، دیگر مستقیما از LED استفاده نمی‌شود و به جای آن از دو نوع تراشه SMD و COB استفاده می کنند.

  • بهترین برندهای لامپ LED کدام است؟

از جمله بهترین برندهای لامپ ال ای دی می توان به سیدکو، اسرام، نورلند و کملیون اشاره کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *