مقالات

بهترین روش نورپردازی آشپزخانه کوچک

نورپردازی آشپزخانه

فهرست مطالب

آشپزخانه به عنوان قلب منازل، نیازمند یک سیستم روشنایی مدرن است. آشپزخانه های تاریک، بسیار دلگیر و خسته کننده هستند. به همین دلیل استفاده از تکنیک های روشنایی در آشپزخانه ها، اهمیت زیادی دارد. در ادامه بهترین روش نورپردازی آشپزخانه کوچک را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت نورپردازی آشپزخانه

اهمیت نورپردازی آشپزخانه

کدام قسمت آشپزخانه به نور بیشتری نیاز دارد؟

همان طور که اشاره شد، آشپزخانه قلب خانه است و زمان زیادی را در این محیط می‌گذرانیم.به همین دلیل نورپردازی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. نورپردازی آشپزخانه مانند سایر بخش های منزل نیست. همچنین لازم به ذکر است که نورپردازی در تمام نقاط آشپزخانه یکسان نیست. در واقع بخشی از آشپزخانه، به نور بیشتری نیاز دارد. بهتر است که اطراف اجاق گاز، از لامپ های بیشتر برای نورپردازی استفاده شود. دلیل این امر، این است که پختن غذا نیاز به نور متمرکز و مستقیم دارد.

در صورتی که شرایط مهیا بود، می توانید از لوستر ها و آویز های سقفی برای افزایش نور اطراف اجاق گاز استفاده کنید. استفاده از پنل های نوری نیز تاثیر چشمگیری در افزایش نور محیط دارند. توجه داشته باشید که نصب دیمر ها و کنترل ها، برای تنظیم روشنایی اطراف اجاق گاز اهمیت چشمگیری خواهند داشت. با استفاده از دیمر ها می توانید شدت و میزان نور را در ساعات مختلف روز تغییر دهید.

نورپردازی قسمت های مختلف آشپزخانه

نورپردازی قسمت های مختلف آشپزخانه

نورپردازی قسمت بالایی سینک

از دیگر بخش های آشپزخانه که به نور بیشتری نیاز دارد، محل قرارگیری سینک ظرفشویی است. شستن ظرف ها در محیطی تاریک، بسیار خسته کننده خواهد بود. از سوی دیگر برای مشاهده دقیق لکه ها بر روی ظروف، به نور کافی نیاز خواهید داشت. از این جهت نورپردازی اطراف سینک را نیز در اولویت قرار دهید. استفاده از لوستر ها و آویز های سقفی باعث ایجاد سایه در قسمت سینک می شوند.

به همین دلیل بهتر است از لامپ های هالوژن برای افزایش نور اطراف سینک استفاده کنید. علاوه بر این می توانید سینک را به قسمت جزیره آشپزخانه انتقال دهید.  دلیل این امر، این است که در بالای جزیره از پنل های خطی استفاده می شود. این امر نور اطراف سینک را به طرز حیرت انگیزی افزایش خواهد داد.

نورپردازی پیشخوان و جزیره آشپزخانه ها

امروزه در طراحی داخلی ساختمان ها، شاهد قرارگیری پیشخوان در قسمت زیرین کابینت های فوقانی هستیم. این امر علاوه بر افزایش زیبایی آشپزخانه، موجب بهینه سازی فضای داخلی می شود. بهترین راه حل برای نورپردازی پیشخوان ها، استفاده از پنل های خطی است. این پنل ها در قسمت زیرین کابینت ها نصب خواهند شد. به همین دلیل نور را به صورت مستقیم به سمت پیشخوان هدایت می کنند.

این پنل ها با عنوان چراغ های زیر کابینتی نیز شناخته می شوند. در برخی از طراحی ها ممکن است که هیچ کابینتی در قسمت بالایی پیشخوان نصب نشده باشد. در این شرایط استفاده از چراغ های آویزان ضرورت می یابد. لامپ های فیلامنتی دکوراتیو یکی از بهترین گزینه ها برای نورپردازی پیشخوان ها و جزیره آشپزخانه هستند.

نورپردازی داخلی کابینت ها و تاثیر آن در روشنایی آشپزخانه های کوچک

نورپردازی فضا داخلی کابینت ها نیز برای برخی از افراد اهمیت زیادی دارند. البته نصب انواع پنل ها و لامپ ها در داخل کابینت، چندان رایج نیست. با این حال استفاده از تکنیک های نورپردازی برای داخل کابینت، به پیدا کردن راحت تر ظروف کمک می کند. لامپ هایی که در داخل کابینت ها نصب می شوند، عملکردی نظیر لامپ های یخچال دارند.

به همین دلیل با باز کردن کابینت به صورت خودکار روشن خواهند شد. برای نورپردازی داخل کابینت ها بهتر است از لامپ های LED استفاده کنید. این لامپ ها با عنوان پنل های زیر کابینتی نیز به فروش می رسند. چراغ های داخل کابینتی را باید در سقف طبقه ها نصب کنید. همچنین این چراغ ها برای روشنایی کشور ها و قفسه ها نیز مناسب هستند.

بهترین رنگ نور برای آشپزخانه

بهترین رنگ نور برای آشپزخانه

بهترین رنگ نور برای آشپزخانه کدام است؟

بهترین رنگ برای نورپردازی آشپزخانه، رنگ خنثی است. استفاده از رنگ های بسیار سرد و بسیار گرم، در طول زمان اذیت کننده خواهد بود. به همین دلیل بهتر است از رنگ های متعادل استفاده کنید. لازم به ذکر است که هر رنگ، دمای مخصوصی دارد. در حال حاضر بهترین دمای رنگ برای آشپزخانه را معادل 3500 کلوین می دانند. این نور به رنگ سفید نسبتا گرم است و فضای دلنشینی را در آشپزخانه ایجاد می کند. البته می توانید برای رعایت تعادل، از هالوژن های آفتابی و مهتابی به صورت یک در میان، استفاده کنید.

برای روشن کردن آشپزخانه لامپ چند وات مناسب است؟

آنچه برای خریداری لامپ آشپزخانه باید بدان توجه کنید، میزان لومن لامپ است. لومن در حقیقت نشان دهنده روشنایی لامپ در هر متر مربع است. از این جهت می توان گفت که برای انتخاب بهترین لامپ توجه به متراژ آشپزخانه ضرورت می یابد. اگر آشپزخانه دارای متراژ یک متر مربع باشد، باید از لامپ های ۲۰۰ لومنی برای نورپردازی استفاده کنید.

به همین دلیل برای  نورپردازی آشپزخانه با متراژ ۱۰ متر مربع، به ۲ هزار لومن نیاز خواهید داشت. در نظر داشته باشید که میزان وات لامپ، هیچ ارتباطی به روشنایی ندارد. به همین دلیل در انتخاب لامپ ها محدودیتی نخواهید داشت. اما به طور معمول لامپ های ۲۰ واتی برای آشپزخانه بسیار مناسب هستند.

افزایش نور در آشپزخانه

افزایش نور در آشپزخانه

راهکار هایی برای افزایش نور آشپزخانه های کوچک

استفاده از تکنیک های نورپردازی، تنها راهکار افزایش روشنایی آشپزخانه نیست. شما می توانید با تغییر در برخی از آیتم های آشپزخانه، روشنایی فضا را چندین برابر افزایش دهید. یکی از این راهکار ها، استفاده از سرامیک های براق با رنگ روشن است. این سرامیک ها با انعکاس نور لامپ ها، روشنایی محیط آشپزخانه را افزایش می دهند. علاوه بر این، بهتر است از کابینت هایی با رنگ روشن استفاده کنید. این امر علاوه بر ارتقاء روشنایی محیط، فضا را بزرگ تر نشان می دهند. به همین دلیل گزینه مناسبی برای آشپزخانه های کوچک هستند.

نتیجه گیری

نورپردازی آشپزخانه، تکنیکی منحصر به فرد برای افزایش روشنایی فضا است. برای نورپردازی بهتر است که از کارشناسان و مهندسان مربوطه کمک بگیرید. استفاده از سیستم نورپردازی مناسب، علاوه بر افزایش روشنایی محیط، فضا آشپزخانه را بزرگ تر از آنچه که هست، نشان می دهد. این فرایند همچنین سردی محیط آشپزخانه را از بین برده و فضایی دلنشین تر را خلق می کند.

فروشگاه زینولایت

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *