مقالات

همه چیز در مورد دمای رنگ نور

همه چیز در مورد دمای رنگ نور
فهرست مطالب

یکی از مسائلی که می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در دکوراسیون داخلی خانه یا حتی بسیاری از مکان‌های دیگر داشته باشد، دمای رنگ نور است. شاید مثالی از این مسئله را به چشم دیده باشید، اما ندانید که منظور از این اصطلاح به‌طور دقیق چیست! به‌طور حتم بسیاری از لامپ‌ها را دیده‌اید که روشنایی‌شان به رنگ زرد بوده و برخی دیگر هم به حدی سفیدی دارند که می‌توان روشنایی‌شان را آبی دانست. این مسئله در ‌واقع به همان طیف‌های رنگی مختلف و دمای آن‌ها باز می‌گردد. می‌توان روشنایی‌های طبیعی و همچنین مصنوعی را در یکی از این دسته‌ها قرار داد.

دمای رنگ نور چیست؟

به‌صورت کلی و جدا از مسئله نور و روشنایی، رنگ‌ها در طیف‌های مختلفی قرار می‌گیرند که می‌توان دمای آن‌ها را بر همین اساس مشخص کرد. حال منظور از دمای رنگ نور، آن است که این طیف می‌تواند توصیف‌کننده کارایی آن وسیله شود. با‌توجه به مسائلی که در مقدمه گفته شد، بسیاری از افراد گمان می‌کنند روشنایی‌های سفید، همیشه در دسته طیف سرد قرار می‌گیرند، اما این باور همیشه درست نخواهد بود. همین سفیدی می‌تواند طیف‌های مختلفی داشته باشد و آن را به‌راحتی به شما منتقل کند.

این مسئله برای تمامی لامپ‌ها یا حتی منابعی که در طبیعت وجود دارند هم صادق است و می‌توان بر این اساس عملکرد به‌خصوصی داشت. سوالی که در ابتدا مطرح شد را می‌توان در دسته یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها در زمینه نور‌پردازی دانست. دمای رنگ نور که به آن CT هم گفته می‌شود، در‌ واقع رنگ خروجی است که از منبع اصلی به‌وجود می‌آید. برای آنکه بتوان میزان گرمی یا سرد آن را مشخص کرد، می‌توان عملکردی بر‌اساس واحد اندازه‌گیری آن داشت. این واحد اندازه‌گیری، با نام پارامتر کلوین شناخته می‌شود.

بر اساس این پارامتر هر چه دما بیشتر باشد، نور در دسته سرد و خنک‌تر قرار می‌گیرد؛ و برعکس آن، زمانی آن روشنایی گرم‌تر محسوب می‌شود که دمای آن پایین‌تر باشد.

انواع دمای رنگ نور

انواع دمای رنگ نور

به‌صورت کلی می‌توان این مقوله مهم را تنها در 2 دسته سرد و گرم قرار داد. هر‌کدام از این دسته‌ها ویژگی‌های مختص به خود را دارند.

نور گرم

به احتمال زیاد تا به حال به رنگ آتش یا روشنایی شمع دقت کرده‌اید. دمای رنگ نور گرم، به نوعی گفته می‌شود که به این موارد نزدیکی بیشتری داشته باشد. البته وقتی آن را با استفاده از پارامتر کلوین مورد سنجش قرار دهید هم، عددی که برایتان نمایان می‌کند، عدد بزرگی نخواهد بود. هر چه این عدد کوچک‌تر باشد، آن روشنایی گرم‌تر است.

نور سرد

آن روشنایی‌هایی که در سنجش با وسیله اندازه‌گیری عدد بزرگی را از خود نشان دهند، در این دسته قرار می‌گیرند. طیف کلی این دسته، به رنگ‌های سفید، آبی و بنفش نزدیک است. فرض کنید برای مثال نمی‌خواهید یک قطعه فلز را در برابر حرارت قرار داده و با انجام این کار متوجه تفاوت این 2 دسته در دمای رنگ نور شوید. در ابتدا هر چه حرارت بیشتر می‌شود، آن فلز به رنگ نارنجی و قرمز می‌رسد؛ اما هنگامی ‌که همین کار را ادامه دهید، می‌بینید که پس از قرمز و نارنجی، حال به رنگ آبی و بنفش رسیده‌اید.

معرفی منابع انتشار نور گرم

در طبیعت یا حتی وسایلی که به دست انسان ساخته و از خود نور ساطع می‌کنند، در یکی از دسته‌های گرم یا سرد قرار می‌گیرند.

نور خورشید

به‌صورت بسیار واضح می‌توانید پرتو‌های خورشید که به رنگ زرد یا همان شعله شمع است را مشاهده کرده و متوجه این موضوع شوید. با‌توجه به همین مسئله می‌توان آن را از لحاظ دمای رنگ نور، در دسته گرم قرار داد.

ستارگان یکی از منابع انتشار نور

ستارگان

شاید وقتی از دور ستارگان را تماشا می‌کنید، آن‌ها را سفید ببینید. در‌واقع خورشید هم یکی از ستارگانی است که در فضا وجود دارند؛ اما از آنجایی‌که اندازه آن بسیار بزرگ است، می‌توان رنگ آن را مشاهده کرده یا به‌راحتی حدس زد. بقیه ستارگان هم حتی از دور، سفید خالص نیستند و درجه‌ای از گرما را دارند.

لامپ های رشته ای

لامپ‌های رشته‌ای که سال‌های گذشته بیشتر افراد از آن برای روشنایی خانه‌شان استفاده می‌کردند، اغلب زرد یا طلایی‌رنگ هستند. البته این لامپ‌ها این روز‌ها برای مکان‌هایی همچون کافه و رستوران بسیار مناسب است. با‌توجه به دمای رنگ نور لامپ رشته‌ای، می‌توان آن را در دسته گرم قرار داد.

فلورسنت

اغلب اوقات فلورسنت‌ها از دور به رنگ سفید دیده می‌شوند، اما اگر قرار باشد کمی دقیق‌تر نگاه کنید، می‌توانید طیفی از گرما را هم در آن‌ها ببینید.

صاعقه

اغلب اوقات صاعقه‌ها هم به رنگ قرمز درمی‌آیند؛ از این جهت می‌توان آن‌ها را در این دسته قرار داد.

معرفی منابع انتشار نور سرد

همان‌گونه که منابع نور گرم زیادی در سر‌تا‌سر دنیا هم به‌صورت طبیعی و هم مصنوعی وجود دارد، می‌توان این دسته‌بندی را برای نوع سرد هم انجام داد.

لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال‌ای‌دی که از دیود‌های سفید ساخته شده‌اند، روشنایی نزدیک به رنگ آبی دارند. دمای رنگ نور منتشر‌شده از لامپ ال‌ای‌دی به گونه‌ای است که می‌توان آن را در این دسته قرار داد.

عروس دریایی

در طبیعت حیوانات و حشرات بسیاری هستند که از خود روشنایی ایجاد می‌کنند که عروس دریایی هم یکی از آن‌ها است. رنگ انرژی الکتریکی که در عروس دریایی سبب روشن‌شدن بخشی از بدن او می‌شود، در این دسته قرار می‌گیرد.

کرم شب تاب کی از منابع انتشار نور

کرم شب تاب

با آنکه برخی افراد گمان می‌کنند کرم شب‌تاب نور زرد دارد، اما نوری که این حشره از خود ساطع می‌کند، به رنگ سبز یا آبی است.

ماهی انگلر

در بخش‌هایی از بدن این ماهی روشنایی‌هایی به رنگ‌های آبی و سفید دیده می‌شود.

ماهی وایپر

در ردیفی از بدنه این ماهی به‌صورت نقطه‌ای، روشنایی‌هایی به رنگ سفید مشاهده می‌شود که می‌توان دمای رنگ نور آن را در دسته طیف‌های سرد قرار داد.

ماهی اژدهای سیاه

این ماهی هم همچون ماهی وایپر در ردیفی از بدن خود دارای نقطه‌های روشنی به رنگ آبی است. البته چشم‌های آن هم چنین طیفی را به دید شما می‌رساند.

قارچ

در دنیا قارچ‌های مختلفی وجود دارد که یکی از مدل‌های آن، همچون کرم شب‌تاب بوده و در‌واقع رنگ آن هم همچون طیفی است که این حشره از خود ساطع می‌کند.

مقایسه نور گرم و سرد

این 2 دسته از بسیاری جهات با یکدیگر تفاوت دارند و می‌توان این تفاوت را حتی در بسیاری از منابع نوری و روشنایی در سراسر جهان مشاهده کرد. هر ‌کدام از این طیف‌ها به رنگ‌های خاصی تعلق دارند و نمی‌توان هیچ شباهت خاصی را میان آن‌ها پیدا کرد.

سخن پایانی

دمای رنگ نور، یکی از مسائلی است که اغلب افراد آن را برای نورپردازی منزل یا بسیاری از مکان‌های دیگر در‌نظر می‌گیرند. می‌توان این مسئله را به 2 دسته گرم و سرد تقسیم کرد. طیف سرد را می‌توان بر‌‌اساس رنگ‌های آبی، بنفش و سفید تشخیص داد. رنگ‌هایی همچون زرد، نارنجی و قرمز در دسته طیف گرم قرار می‌گیرند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *