مقالات

دیمر لامپ چیست؟

ذیمر لامپ چیست

فهرست مطالب

از گذشته تا به امروز از روش هایی برای روشنایی ساختمان و محیط های کسب و کار استفاده کرده اند. اما  لامپ ها تجهیزاتی هستند که کارایی بیشتری برای روشنایی دارند. امروزه انواع لامپ تولید و به بازار عرضه شده است. البته پیشرفت علم منجر شده که محصولات بسیار جدید تری نیز در این صنعت تولید شوند. یکی از این محصولات پرطرفدار دیمر لامپ بوده که تجربه بهتری را در اختیار شما قرار می دهد. این محصولات انواع مختلفی دارند و با تکنولوژی روز ساخته می شوند. دیمر این قابلیت را به شما می دهد که با چرخاندن یک پیچ بتوانید میزان نور لامپ را کم و زیاد کنید. با ما همراه باشید در این مطلب قصد داریم به معرفی این محصولات بپردازیم.

 عملکرد راحت دیمر لامپ

دیمر چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است ابتدا کمی با خود دیمر آشنایی پیدا کنیم. دیمر مدرن یک دستگاه الکترونیکی است که برای تنظیم نور خروجی لامپ های ال ای دی قابل دیمر لامپ های هالوژن و رشته ای طراحی شده است. به علاوه آن ها می توانند برخی از لامپ های LED مدرن را کم نور کنند. البته این محصولات فقط دارای قابلیت کم کردن نور نیستند بلکه می توانند میزان نور را زیاد کنند. دیمر ها  برای تنظیم میزان نور استفاده می شوند معمولاً این تنظیم با تغییر شکل موج ولتاژ تغذیه به لامپ انجام می شود.

با انجام این کار، شدت نور و همچنین مصرف برق کاهش می یابد که منجر به هزینه های کمتر می شود. یکی دیگر از مزایای کاهش نور این است که طول عمر لامپ افزایش می یابد به این معنی که کمتر لامپ تعویض می شود.  بنابراین هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری کمتر می شود. این دیمر ها تنوع بالایی دارند و از نظر ظاهری دارای زیبایی بصری هستند. همین امر مبنایی شده که متقاضیان قادر باشند متناسب با علاقه و سبک معماری دیمر مناسب را خریداری کنند. شرکت های مختلفی این محصولات را با قابلیت های متنوع می سازند و کیفیت بالایی دارند.

 افزایش و کاهش نوردهی با دیمر لامپ

نحوه کارکرد دیمر

یک دیمر نور اساساً با قطع کردن قطعات از ولتاژ AC کار می کند که به آن اجازه می دهد تا تنها قسمت هایی از شکل موج به لامپ منتقل شود. روشنایی لامپ با قدرتی که به آن منتقل می شود تعیین خواهد شد بنابراین هر چه شکل موج بیشتر خرد شود، نور لامپ کم رنگ تر می شود. برق اصلی شامل یک جریان متناوب است که در یک جهت و سپس در جهت دیگر در طول کابل با سرعت 50 یا 60 سیکل بر ثانیه جریان دارد.

اما مقدار 50 یا 60 هرتز به سیستم قدرت کشورها بستگی دارد. معمولاً دیمرهای نور با استفاده از Triac به عنوان دستگاه کنترل قدرت طراحی می شوند. این قطعات الکترونیکی نیمه هادی هایی هستند که بی شباهت به ترانزیستورها نیستند. یک مدار الکترونیکی نقطه ای،  زمان روشن شدن آن ها را تعیین می کند. همچنین ظرفیت اندک بار، شکل موج خرد شده را فیلتر می کند و در نتیجه یک نور خروجی صاف ایجاد می کند. کار کردن با این محصولات بسیار راحت است شما به راحتی قادر خواهید بود با چرخاندن پیچ دیمر میزان نور را تنظیم کنید.

 طراحی منحصر به فرد انواع دیمر

انواع دیمر

کارایی بالای دیمر ها منجر شده که انواع این محصول تولید و به بازار عرضه شود. هر کدام از این دیمر های لامپ دارای ویژگی خاص خود هستند. تنوع بالای آن ها انتخاب را برای شما بسیار راحت کرده است. پس به طور کلی می توان گفت که شما برای تهیه این محصولات آزادی انتخاب بسیار زیادی دارید.

مکانیکی

یکی از ساده ترین انواع دیمر، دیمر مکانیکی بوده که در دو نوع ساده و کشویی تولید می شود. برای تنظیم میزان نور باید از پیچی که برای این مدل دیمر طراحی شده است استفاده کنید. مزیت  قابل توجه این محصولات این است که نیازی نیست برای نصب آن ها سیم کشی ساختمان را تغییر دهید. پس به طور کلی محصولاتی هستند که خیلی سریع نصب می شوند.

لمسی

از انواع مدل و پیشرفته دیمر می توان به دیمر لمسی اشاره کرد. این محصولات دارای زیبای ظاهری فوق العاده ای هستند. بر همین اساس از آن‌ها در بسیاری از ساختمان های لوکس و هتل ها استفاده می شود. البته اگر به دنبال یک محصول مناسب هستید که محیط اداری شما را خاص و منحصر به فرد کند می توانید از این نوع دیمر بهره ببرید.  

هوشمند

دیمر هوشمند نوع جدید دیمر محسوب می شوند که دارای قابلیت های خاصی است. از جمله این قابلیت ها می توان به کنترل از راه دور و به وسیله ریموت و اپلیکیشن اشاره کرد. البته این محصولات دارای تنظیم دستی نیز هستند. یک سیستم روشنایی هوشمند در مواقع تاریکی به طور خودکار میزان نور را افزایش می دهد. این سیستم در هنگام روشنایی نیز میزان نور را کاهش می دهد. در ساختمان های شلوغ از این نوع محصولات استفاده می کنند زیر قابلیت کنترل از راه دور را دارند. اما قیمت این محصولات نسبت به دیگر انواع دیمر کمی گران تر است.

 طراحی لوکس دیمر های روشنایی

مزایای استفاده از دیمر

نور نقش مهمی در ایجاد روحیه و فضای مناسب برای خانه شما دارد. شدت نور در خانه ما تأثیر زیادی بر سلامت جسمی و عاطفی ما دارد. هر اتاق برای مقاصد مختلف استفاده می شود و هر منظور به نور در مقادیر مختلف نیاز دارد. به عنوان مثال، اتاق مطالعه به مقدار کافی نور نیاز دارد، برخلاف اتاق خوابی که نور کم در آن بهترین عملکرد را دارد. اینجاست که نصب سوئیچ های دیمر مفید است. در حالت ایده آل، سوئیچ های دیمر مجهز به قدرت تنظیم ظرفیت ولتاژ هر سیستم روشنایی هستند. اکنون برخی از مزایای دیمیبل  کردن را بیان می کنیم.

انرژی کارآمد

یکی از بزرگترین مزایای سوئیچ های دیمر این است که می توانند به شما کمک کنند جریان برق را در منابع مختلف روشنایی خانه خود کنترل کنید. کم نور کردن یک لامپ می تواند به شما کمک کند تا 98 درصد در انرژی الکتریکی خود صرفه جویی کنید. همچنین به وضوح کاهش فوق العاده قبض برق خود را مشاهده خواهید کرد. اولین اشکال سوئیچ های دیمر فقط به مکانیسم های روشن و خاموش مجهز بودند. اما، با پیشرفت تکنولوژی، سوئیچ های دیمر اکنون از نظر مزایا، سبک و طراحی نوآورانه تر هستند. علاوه بر این، آن ها در مورد بهره وری انرژی بسیار سودمند تر از کلید های الکتریکی معمولی هستند.

کنترل سیستم روشنایی

انواع مختلف سوئیچ های دیمر به گونه ای طراحی شده اند که بسیار کاربرپسند هستند. در حالت ایده آل، سوئیچ های دیمر با لغزش به بالا و پایین کار می کنند. گاهی اوقات، یک مکانیسم بسیار ساده تر با استفاده از یک دستگیره گنجانده می شود. سوئیچ‌ های دیمر این روزها با مکانیزم‌ های کنترل از راه دور طراحی می توانند که این امر را برای کار با آن ها را راحت ‌تر می‌کند. به عنوان مثال، در یک سوئیچ دیمر لمسی، یک دکمه کوچک وجود دارد که به شما کمک می کند نور را روشن یا ملایم کنید.

 بزرگ ‌ترین مزیت سوئیچ‌ های دیمر این است که می ‌تواند به شما کمک کند فضایی دلخواه ایجاد کنید. برای تنظیم نور اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب و ناهارخوری می توانید از کلیدهای برقی کم نور استفاده کنید. از سوی دیگر، یک کلید روشن، خاموش معمولی نمی تواند به شما کمک کند فضایی آرامش بخش برای خانه خود ایجاد کنید.

طول عمر منابع روشنایی شما را تضمین می کند

سوئیچ های دیمر برای افزایش طول عمر لامپ های برق و لامپ های LED بسیار مفید هستند. آن ها توانایی کاهش مدت زمان بالاترین نقطه انرژی خود را دارند و از این رو طول عمر منابع مختلف نور را افزایش می دهند. وقتی صحبت از لامپ ها و لوسترهای الکتریکی می شود، دیمرها نقش زیادی در افزایش انعطاف پذیری جریان الکتریکی دارند. لامپ‌های برق و چراغ‌های ال‌ ای ‌دی شما می ‌توانند تا 3 یا 4 سال دوام بیاورند البته اگر سوئیچ‌های کم نور را به کار ببرید.

نصب آسان

سوئیچ دیمر در صورت نصب صحیح می تواند ارزش زیادی به خانه شما بیفزاید. آنها بسیار کوچک هستند و می توانند به راحتی در جعبه تنظیم طراحی شده برای کلیدهای برق معمولی قرار بگیرند. با این حال، قبل از اینکه کلید قدیمی خود را با یک کلید دیمر تعویض کنید، همیشه مهم است که برق سیستم الکتریکی را خاموش کنید.

بیشتر بخوانید: لامپ های ال ای دی قابل دیمر

 تجهیزات مدرن در زمینه روشنایی

کاربرد دیمر لامپ کم مصرف

با تغییر شکل موج ولتاژ منبع تغذیه به لامپ، توان خروجی یا روشنایی آن را تغییر می دهند که به این حالت کم نور می گویند. معمول ترین لامپ هایی که قابلیت کم نور شدن را دارند شامل این موارد می شوند.

  • لامپ های رشته ای و هالوژن
  • لامپ های فلورسنت به عنوان CFL نیز شناخته می شوند.
  • لامپ های LED

به طور کلی همه چراغ های رشته ای و هالوژنی قابلیت کم نور شدن را دارند. بنابراین، زمانی که در مورد فناوری‌های دیگر مانند LED، CFL و غیره صحبت می‌کنیم، همیشه این مورد صادق نیست. علاوه بر این، لامپ ‌های LED و CFL در اکثر موارد محدوده کم‌ نور کمتری نسبت به چراغ ‌های رشته‌ای دارند. در یک لامپ LED یا لامپ های CFL مرغوب امکان دارد تا حدود 10 تا 15 درصد از تمام توان خروجی کم شود. از طرف دیگر، لامپ های رشته ای می توانند تا حدود 1-2٪ کاهش یابند. به طور خلاصه، محدوده کم نوری که ممکن است در یک لامپ دریافت کنید حداقل به سه چیز بستگی دارد.

  • سیستم الکتریکی
  • نوع لامپ (مهتابی، هالوژن، LED، CFL)
  • ماژول دیمر

 خاموش و روشن کردن خودکار لامپ با تجهیزات جدید

چه نکات مهمی در زمان خرید دیمر لامپ وجود دارد؟

اگر قصد خرید این محصولات را دارید باید حتما به چند نکته توجه کنید. بسیار مهم است که این محصولات را به صورت اصل و از مراکز معتبر خریداری کنید. همچنین باید ابتدا نوع آن  را تعیین کنید زیرا این محصولات انواع مختلفی دارند که برای کارکرد های گوناگون طراحی شده اند. همچنین ضروری است که از کیفیت محصول اطمینان خاطر حاصل کنید. اگر شما تبحر کافی برای انتخاب محصول مناسب و با کیفیت را ندارید می توانید از افراد آگاه کمک بگیرید. البته اگر ظاهر محیط و فضای خانه یا کسب و کار شما مهم است توصیه می کنیم از محصولات لوکس استفاده کنید. پس به طور قطعی در خرید باید به کیفیت و قیمت با هم توجه داشته باشید.

 قیمت به صرفه و اقتصادی انواع دیمر

قیمت خرید دیمر لامپ

یکی از عوامل  خرید دیمر قیمت آن است اما قیمت این محصول به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد.  پس به‌ طور دقیق نمی‌ توان بیان کرد که قیمت دیمر چقدر است؟ از جمله این عوامل می‌ توان به تعدادی که شما قصد خریداری آن را دارید اشاره کرد. قطعا اگر شما قصد داشته باشید تعداد زیادی خریداری کنید باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. شرکت‌های مختلفی این محصولات را عرضه می کنند و در قیمت آن‌ ها دخیل هستند.

اگر قصد داشته باشید دیمر را از برند های معتبر خریداری کنید باید مبلغ بیشتری بپردازید. اما با خرید از این برند ها شما از کارایی محصول مطمئن خواهید بود. البته مرکز عرضه کننده آن نیز در قیمت نقش چشم گیری دارد. بعضی مراکز این محصول را با قیمت بیشتری  عرضه می کنند.  بر همین اساس نیاز است یک مرکز معتبر با قیمت مناسب برای خریداری آن ‌ها پیدا کنید. اما قیمت این محصولات در برابر کارایی آن ها چندان زیاد نیست.

 تولید انواع تجهیزات روشنایی

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی دیمر لامپ پرداختیم این محصولات کارایی فوق العاده بالایی دارند و در انواع مدل ها تولید می شوند. البته این دیمر ها می توانند در صرفه جویی مصرف برق نیز تاثیر گذار باشند. این امر در صورتی امکان پذیر است که شما انواع با کیفیت و مرغوب آن ها را خریداری کنید. مراکز مختلفی وجود دارند که این محصولات را با قیمت مناسب عرضه می کنند. 

 

منابع

qubino , finolex

سوالات متداول

  • آیا دیمرها ولتاژ را کاهش می دهند؟

اشتباه رایج در مورد دیمر این است که دیمر ولتاژ را کاهش می دهد اما واقعیت این است که دیمر سطح موثر ولتاژ را تغییر میدهد شما با قرار دادن یک “دیمر” در مدار، جریان کمتری را به لامپ وارد می کنید. چرخاندن سوئیچ مقاومت بیشتری ایجاد می کند و در نتیجه جریان کمتری وارد لامپ می شود.

  • اگر از دیمر برای لامپ های غیر قابل دیمر استفاده کنیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر از یک لامپ برای دیمر استفاده کنید، معمولا مشکلی ایجاد نمی شود. اما برای مواردی که همزمان بیش از یک لامپ کنترل می شود ، باید کل وات همه چراغ ها را جمع کنید. به عنوان مثال ، یک دیمر رشته ای 600 وات می تواند تا هشت لامپ 75 واتی را تحمل کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *