مقالات

راهنمای خرید لوستر و لامپ های متناسب با آن

راهنمای خرید لوستر و لامپ های آن
فهرست مطالب

قبل از آنکه به ارائه ی راهنمای خرید لوستر بپردازیم؛ لازم است بدانید که، روشنایی یک مسئله مهم برای ما انسان‌ها از گذشته‌های دور تا به امروز بوده است. از ابتدا انسان‌ها راه‌های گوناگونی برای روشن کردن فضا امتحان می‌کردند. استفاده از آتش، ساخت شمع، مشعل، فانوس و …. کارهایی بود که گذشتگان آن‌ها را برای روشنایی انجام می‌دادند. با اختراع الکتریسیته و لامپ، ایجاد روشنایی بعد دیگری به خودش گرفت. رفته رفته انواع و اقسام لامپ و چراغ‌ها وارد بازار شد. یکی از سازه‌های خاص و پرطرفدار از گذشته‌ها تا به امروز، لوستر بوده است. لوستر‌ها هم بعد زینتی و زیبایی را در بر می‌گیرند و هم به دلیل استفاده از چندین لامپ مختلف، در روشنایی تاثیر به سزایی دارند.

در این مقاله در کنار شما همراهان عزیز و محترم زینولایت، می‌خواهیم به بررسی و معرفی لوسترها بپردازیم و نکاتی را بگوییم که راهنمای خرید لوستر برای شما باشد. همچنین به معرفی بهترین لامپ ها برای لوستر نیز می پردازیم. بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید از لوستر استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم، روشنایی یک مسئله بسیار مهم و حیاتی در زندگی ما است. لوستر‌ها روشنایی را برای ما به بهترین نحو، ممکن می سازند. اما لوستر فقط یک وسیله با روشنایی زیاد نیست. بلکه یکی از ارکان مهم دیزاین و دکوراسیون منازل نیز به حساب می آید، بنابراین یکی از واجبات هر خانه‌ای داشتن لوستر است. بود و نبود لوستر در دکوراسیون خانه یک تاثیر اعجاب انگیز می‌گذارد که مطمئنا شما را به حیرت وا خواهد داشت. با انواع مختلفی از لوسترها که به بازار عرضه شده است، آن‌ها را تبدیل به پازل گم شده هر نوع دکوراسیونی کرده است.

لوسترها در حال حاضر برای پذیرایی، آشپزخانه و حتی اتاق بچه نیز طراحی و ساخته می‌شوند. نکته‌ای که وجود دارد این است که انتخاب درست لوستر برای هر فضا از اهمیت بالایی برخوردار است. پس باید حتما از یک تیم با تجربه کمک بگیرید که راهنمای خرید لوستر برای شما باشند تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

نمونه ای از لوستر نقره ای رنگ

تاریخچه پیدایش لوسترها

واژه لوستر در ابتدا از کلمه‌ای فرانسوی یعنی chandelle به معنای شمع الهام گرفته شده است. لوسترها در حدود قرن پانزدهم ساخته شده‌اند. آن‌ها در ابتدا یک نماد برای شکوه، ثروت، سلطنت و قدرت بوده اند. به حدی که فقط اشراف زادگان قدرتمند در منازل خود از لوستر استفاده می‌کردند. لوسترها در حدود قرن پانزدهم میلادی یعنی چیزی حدود هفتصد سال پیش برای اولین بار ساخته شده‌اند. اولین کشوری که نیز از لوستر استفاده کرد، کشور مدعی مد یعنی فرانسه بود. البته روایتی دیگر نیز وجود دارد که ایتالیایی‌ها اولین طرح‌های لوستر را ارائه دادند.

نمونه‌های ابتدایی آن از جنس کریستال ساخته شده بود که در حال حاضر در موزه‌ها نمونه‌های آنها وجود دارد. برای تزئین این لوسترها نیز از آویز‌های کریستالی استفاده می‌شده است. انگلستان، ایتالیا و هلند دیگر کشورهایی بودند که اولین بار از لوستر استفاده کردند. لوسترهای اولیه فقط در اندازه‌های بسیار بزرگ ساخته می‌شدند. این بزرگی برای به رخ کشیدن قدرت و عظمت در گذشته بوده است. در ابتدا روی این لوسترها شمع گذاشته می‌شد و عامل روشنایی شمع‌های روی آن‌ها بود. سپس با گذشت زمان، توانستند با استفاده از گاز فاضلاب روشنایی این لوسترها را تامین کنند.

در ادامه این روند هم علم به برق و لامپ به وجود آمد و لوسترهای پیشرفته‌تر ساخته شدند. لوستر فلاندر هلند، لوستر کریستال سنگ فرانسوی و لوستر شیشه‌ای انگلیسی سبک‌های شناخته شده و اصیل معروف لوستر در سراسر جهان هستند که هر کدام ویژگی‌ها و طراحی‌های خاص خودشان را دارند.
لوستر در ایران در ابتدا از جنس چوب بوده و روی آن از شمع برای ایجاد روشنایی استفاده می‌شده است. در ایران بر خلاف جهان، طبقه ضعیف و اصطلاحا پایین جامعه شروع به استفاده گسترده از لوستر کردند که با استفاده از شمع، قلع و مواردی از این دست ساخته می‌شدند. لوسترهای بزرگ و بسیار گران قیمتی هم در ایران وجود داشت که خب قاعدتا افراد کمی توانایی خرید و دسترسی به آن را داشتند.

در دوران قاجار لوستر از شان و منزلت بالایی برخوردار بوده است و به عنوان یکی از هدایای ارزشمند سلطنتی محسوب می‌شده است. از گذشته تا کنون ایرانیان لوسترهای مختلفی ساختند که بسیار باارزش بوده است. در حال حاضر نیز در این زمینه پیشرفت بسیاری داشته‌اند و انواع لوستر را برای خریداران روانه بازار می‌‌کنند که در بخش راهنمای خرید لوستر بیشتر درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

نمونه از لوسترهای مدرن

انواع لوسترها بر اساس مدل

به عنوان یک نکته مهم و راهنمای خرید لوستر، شما باید حتما انواع لوستر را بشناسید. لوسترها بر مبناهای مختفی دسته‌بندی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌هایی که شما بهتر است به عنوان یکی از مهم‌ترین نکات راهنمای خرید لوستر بدانید، انواع لوستر بر اساس مدل است. در این دسته‌بندی لوسترهای زیادی قرار می‌گیرد که اگر بخواهیم از آن‌ها نام ببریم باید به این موارد زیر اشاره کنیم؛

  • لوستر حبابی
  • لوستر بالای جزیره
  • لوستر خطی
  • لوستر دیواری
  • لوستر حصیری
  • لوستر تک شاخه
  • لوستر چند شاخه
  • لوستر حبابدار
  • لوستر مدرن
  • لوستر کلاسیک
  • لوستر سقفی
  • لوستر سلطنتی
  • لوستر فانتزی
  • لوستر ریسه‌ای
  • لوستر سنتی
  • لوستر ماه و ستاره
  • لوستر آویزی
  • لوستر لاله‌ای
  • لوستر حلقه‌ای
  • لوستر طبلی
  • لوستر شمعی
  • لوستر آباژوری
  • و …

به علت اینکه مدل‌های بسیار زیادی از لوستر ساخته و به بازار عرضه می‌شود، گفتیم که حتما از یک راهنمای خرید لوستر کمک بگیرید تا بتوانید یک خرید مناسب فضا و دکوراسیون منزلتان داشته باشید.

انواع لوستر بر اساس جنس

در قسمت قبلی، لوسترها را بر اساس مدل‌های طراحی شده معرفی کردیم. در ابتدای بحثمان گفتیم که از جنس‌های مختلفی لوسترها ساخته می‌شوند. در این بخش می‌خواهیم از جنس‌های مختلف لوستر بگوییم و آن‌ها را دسته‌بندی کنیم. شما باید برای یک خرید خوب نکات مربوط به جنس را از بخش راهنمای خرید لوستر به خوبی مطالعه کنید. لوسترها بر اساس جنس، عبارتند از:

  • چوبی
  • برنجی
  • شیشه‌ای
  • برنز
  • کریستالی
  • و …

لوسترهای برنزی از ابتدا تا کنون جزو پرطرفدارترین لوسترهای بازار بوده‌اند. این جنس در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاوم است. پس یکی از نکات راهنمای خرید لوستر بر اساس جنس، همین موضوع می‌تواند باشد.

در مورد لوسترهای چوبی شاید فکر کنید که مدل این لوسترها کلاسیک و قدیمی است. اما باید خدمت شما عرض کنم که اصلا اینگونه نیست. یعنی پرطرفدارترین سبک مدرن در بین لوسترها، لوسترهایی است که از جنس چوب طراحی می‌شوند. این دسته از لوسترها را می‌توان در اکثر لوکیشن‌ها با توجه به دیزاین و دکور فضای مدنظر قرار داد.

لوسترهای فلزی نیز در تمامی جاها قابل استفاده هستند. یعنی اگر بخواهیم یک نکته دیگر از راهنمای خرید لوستر عرض کنیم می‌توانیم بگوییم که اگر امکان دارد که جابجا شوید، خرید این لوستر را می‌توانید در اولویت قرار دهید.

لوسترهای مدرن چوبی

بهترین لامپ ها برای لوستر

اگر بخواهیم یک لامپ خاص را برای لوستر معرفی کنیم کار اشتباهی است. چون اگر بخواهیم نکات کاملی را به عنوان راهنمای خرید لوستر به شما ارائه کنیم باید بگوییم که لامپ شما باید بر اساس مدل لوستری که انتخاب کرده‌اید باشد. مثلا برای اکثر مدل‌های دیواری، شما نمی‌توانید از لامپ شمعی استفاده کنید. چون این کار به کل نمای لوستر شما را از بین می‌برد. در گذشته که از لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌کردند اما پس از حضور لامپ‌ های کم‌ مصرف در بازار مردم به استفاده از آن‌ها روی آوردند. در حال حاضر نیز اکثرا از مدل‌های مختلف کم‌مصرف در بازار استفاده می‌کنند.
یک نکته دیگر به عنوان راهنمای خرید لوستر این است که در حال حاضر استفاده از لامپ‌های ال ای دی به علت رنگ و مدل های مختلف، رواج پیدا کرده است و مردم بیشتر به استفاده از این لامپ‌ها روی آورده‌اند. به عنوان مثال لامپ های ال ای دی شمعی از این لامپ های پرکاربرد برای لوستر است.

نکات مهم برای خرید لوستر

در این بخش نکات تکمیلی راهنمای خرید لوستر را برای شما همراهان عزیز زینولایت خواهیم گفت.

  • به عنوان ابتدایی‌ترین نکته راهنمای خرید لوستر باید بدانید که هدف شما از خرید چیست. آیا برای شما ایجاد یک روشنایی خوب مهم است یا اینکه بیشتر به سمت تکمیل دکوراسیون خود میل دارید. ممکن است هر دوی این موارد برای شما مهم باشند.
  • شما باید یک نکته مهم را بدانید که لوستر را چند روز یک بار نمی‌توانید عوض کنید پس انتخاب رنگ درست برای آن مهم است.
  • برای چه فضایی نیاز به لوستر دارید. شما باید هم، اندازه سقف خود را داشته باشید. هم اندازه اتاق و فضایی که برای آن می‌خواهید لوستر بخرید. مثلا برای یک اتاقی که سقف دو و نیم متری دارد، نمی‌توانید از یک لوستر بزرگ و بلند استفاده کنید.
  • انتخاب چراغ‌های لوستر یکی از مهم‌ترین نکته‌های راهنمای خرید لوستر است. نباید از رنگ و مدل‌های عجیب و بسیار کمیاب استفاده کنید. زیرا این کار باعث می‌شود که اگر یکی از لامپ‌ها بشکند، پیدا کردن شبیه آن بسیار سخت باشد. یا اینکه اگر شما بیشتر بخاطر وجهه تزئینی لوستر را خریداری کرده‌اید، نباید از لامپ‌های بسیار پر نور استفاده کنید‌‌.
  • سبک لوستر خودتان را تعیین کنید. بعد از مشخص شدن کامل دکور منزلتان، باید سبک لوستری که استفاده خواهید کرد را خریداری کنید.

این‌ها نکات مهم و تکمیلی راهنمای خرید لوستر بودند که برای یک خرید خوب بهتر است آن‌ها را رعایت کنید. البته به موارد گفته شده، خرید از یک فروشگاه خوب و معتبر را نیز اضافه کنید‌.

راهنمای خرید لوستر مدرن

چه لوستری برای آشپزخانه مناسب است؟

در بخش قبلی نکات راهنمای خرید لوستر را به طور کامل و جامع عرض کردیم. در این بخش می خواهیم بببنیم که چه نوع لوستری برای آشپزخانه مناسب است.

خرید لوستر باید بر مبنای متراژ آشپزخانه شما صورت بگیرد. لوسترهای خیلی بزرگ و خیلی کوچک برای هیچ آشپزخانه‌ای مناسب نیست. علاوه بر این مورد، شما باید به دکوراسیون و مدل کابینت‌هایتان نیز دقت کنید. یکی از مواردی که در لوسترهای آشپزخانه می‌توان به آن اشاره کرد، لوسترهای قابل تنظیم است. برای این لوسترها می‌توانید، ارتفاع را تنظیم کنید و در مواقع لزوم برای داشتن نور بهتر آن را پایین‌تر بیاورید.

بهتر است برای آشپزخانه‌های بزرگ با دکور سنتی از یک لوستر کریستالی که نور خوبی نیز دارد استفاده کنید. اما برای آشپزخانه‌های مدرن معمولا لوستر چوبی در نظر گرفته می‌شود. نکته دیگری که وجود دارد این است که اگر می‌خواهید، لوستر شما کمتر در معرض دید باشد، از لوسترهای سقفی، تک لامپ و کم شاخه استفاده کنید تا توجه کمتری را در عین زیبایی به خودش جلب کند.

چه لوستری برای پذیرایی مناسب است؟

از آنجایی که پذیرایی بزرگترین قسمت خانه است‌ و دکوراسیون آن از اهمیت بالایی برخوردار است، خرید لوستر مناسب برای آن بسیار مهم است.
میزان نورپردازی لوستر خود را در نظر بگیرید. بسته به متراژ پذیرایی خودتان می‌توانید از یک یا چند لوستر استفاده کنید‌. البته اینجا انتخاب درست و متناسب با دکوراسیون شما بسیار مهم است تا زیبایی کار حفظ شود. امروزه در طراحی‌های مدرن به جای استفاده از یک لوستر بسیار بزرگ ترجیح داده می‌شود که از چندین لوستر با نور مناسب فضا استفاده شود. به طور کلی سعی کنید از افراد با تجربه یا طراحان دکوراسیون برای راهنمای خرید لوستر مشورت کنید. از آنجاییکه تعویض لوستر کار ساده ای نیست و در پذیرایی نیز، روشنایی و دکوراسیون مهم است، باید بیشترین دقت را در این زمینه داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله خدمت شما همراهان عزیز و محترم زینولایت، به معرفی یکی از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین وسایل روشنایی منازل یعنی لوسترها پرداختیم. نکات و راهنمای خرید لوستر را به طور کامل خدمتتان توضیح دادیم. گفتیم که مبنای خرید لوستر باید بر اساس متراژ، هدف خرید، ارتفاع فضا، تناسب با دکوراسیون و مواردی از این دست باشد تا هم فضای شما را روشن کند و هم به زیبایی آن بیافزاید.

اگر برای خرید لامپ لوستر خود نیاز به فروشگاه معتبر دارید، شک نکنید که زینولایت بهترین گزینه برای شما خواهد بود. چرا که نزدیک نیم قرن تجربه داشته و انواع لامپ های هالوژن، لامپ های ال ای دی و … را با مناسب ترین قیمت و کیفیت به فروش می رساند. فقط کافی است از محصولات ما دیدن کرده و با کارشناسان در ارتباط باشید.

زینولایت

سوالات متداول

  • لوسترها از لحاظ جنس به چند دسته تقسیم می شوند؟

لوسترها را از لحاظ جنس می توان به چند دسته ی: برنجی، چوبی، کریستالی، شیشه ای، برنز و … تقسیم بندی کرد.

  • لامپ های مناسب برای لوستر را از کجا خریداری کنیم؟

فروشگاه زینولایت بهترین جایی است که می توانید انواع لامپ های ال ای دی شمعی، لامپ های ال ای دی اشکی و …. را برای لوسترهای خود خریداری کنید. همچنین این فروشگاه انواع لامپ های هالوژن را با بهترین قیمت و کیفیت در اختیار مشتریان قرار می دهد. فقط کافی است از محصولات زینولایت دیدن کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *