مقالات

مضرات شکستن لامپ کم مصرف

مضررات شکستن لامپ های کم مصرف

فهرست مطالب

لامپ های کم مصرف با اطمینان در حال جایگزینی لامپ‌های رشته‌ای هستند. البته همانطور که می‌دانید، این منابع نور حاوی جیوه بوده و از این رو بسیار خطرناک می‌باشند. لامپ کم مصرف با جیوه گازی پر شده که تحت تأثیر بار الکتریکی می‌درخشد. با این حال، اگر به طور تصادفی یا عمدی شکسته شود، می‌تواند فرد را مسموم کند. در حین کار لامپ، هیچ ماده سمی به بیرون منتشر نمی‌شود. گاهی اوقات پیش می‌آید که هنگام تعویض یا حمل آن، یکپارچگی فلاسک آسیب دیده و سپس مواد سمی آزاد می‌شوند. همه مردم نمی‌دانند در صورت شکستن لامپ کم مصرف چه باید بکنند. چنین محصولاتی به طور گسترده برای روشنایی منازل استفاده می‌شوند. از این رو همه باید با مضرات شکستن لامپ کم مصرف و اقدامات لازم پس از آن، آشنا گردند.

تصویری از لامپ شکسته

بررسی مضرات شکستن لامپ کم مصرف

چنین وضعیتی را نمی‌توان خوشایند نامید، اما اگر شخصی چنین لامپی را بشکند، نباید وحشت کرد یا با متخصصان تماس گرفت. البته اگر چند تا از آنها به طور همزمان شکسته باشند، تماس با متخصصین الزامی است. در واقع، در داخل چنین لامپ‌هایی یک آلماگاما جیوه، یعنی بخار جیوه، وجود دارد. این ماده در دسته اول مواد خطرناک قرار می‌گیرد.

بخار جیوه در داخل لوله لامپ است. بر این اساس، هنگامی که لوله می‌شکند یا یکپارچگی آن نقض می‌شود، خارج خواهد شد. اغلب مردم، جیوه قرار گرفته و پوشش درخشان داخل لوله شیشه‌ای را اشتباه می‌گیرند. در حین کار، این پوشش ممکن است در داخل لامپ بیفتد. اگر این اتفاق افتاد، نباید نگران باشید، زیرا تنها پس از شکسته شدن یکپارچگی لامپ، جیوه تبخیر می‌شود.

همه کسانی که از چنین لامپ‌هایی استفاده می‌کنند، باید بفهمند جیوه چیست و چرا خطرناک است. جیوه یکی از عناصر جدول تناوبی مندلیف می‌باشد. این ماده، یک فلز خطرناک برای سلامتی و زندگی است، زیرا بخارات آن باعث مسمومیت می‌شوند. شدت مسمومیت آن بستگی به این دارد که فرد چه مدت و در چه مقادیری چنین بخارهایی را استنشاق کرده است.

همچنین تماس پوست با آن نیز مسمومیت‌های متفاوتی را به دنبال دارد. در صورت مسمومیت با بخار جیوه، فرد دچار لرزش دست، اختلال در عملکرد سیستم عصبی و التهاب لثه می‌شود. چنین مشخصاتی نشان دهنده مسمومیت مزمن هستند. در مسمومیت حاد، هنگامی که فرد بخارات با غلظت بالا را استنشاق می‌کند، ضعف، درد شکم، خونریزی لثه و استفراغ ایجاد می‌شوند.

تصویری از جیوه

جیوه موجود در لامپ ها بسیار برای بدم مضر می باشد

مضرات شکستن لامپ کم مصرف برای سلامتی

علائم مسمومیت حاد چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض جیوه ظاهر می‌شوند. ابتدا فرد احساس ضعف، سردرد، طعم فلز در دهان و ناراحتی هنگام بلع می‌کند. افزایش ترشح بزاق، خونریزی و تورم لثه‌ها، حالت تهوع و میل به استفراغ به وجود می‌آیند. سپس دردهای بسیار شدید در شکم ایجاد می‌شوند. اسهال شدید همراه با ناخالصی‌های خون، باعث عذاب فرد خواهند شد.

احتمالا ایجاد یک فرآیند التهابی در ریه‌ها، لرز شدید، سرفه و تنگی نفس نیز به دنبال خواهد داشت. دمای بدن ممکن است افزایش یابد و گاهی اوقات تا سطوح نزدیک به 40 درجه سانتیگراد برسد. هنگام انجام آزمایشات، در ادرار مقدار زیادی جیوه شناسایی می‌شود. علائم مسمومیت، هم در بزرگسالان و هم در کودکان یکسان است.

با این حال، در یک نوزاد، علائم مسمومیت سریع‌تر ایجاد شده و تصویر بالینی او بارزتر خواهد بود. از این رو باید در اسرع وقت به او کمک شود. اگر مسمومیت مزمن رخ دهد، فرد نمی‌تواند زندگی عادی داشته باشد. دود جیوه برای کودکان خردسال و مادران باردار خطرناک‌ترین است. در صورتی که یک زن باردار به شدت توسط بخار جیوه مسموم شود، احتمال ایجاد آسیب‌های داخل رحمی در جنین افزایش می‌یابد.

مسمومیت شدید در عرض چند روز به مرگ ختم می‌گردد. در نتیجه، مسمومیت حاد باید منحصرا در یک محیط بیمارستانی درمان شود. به همین دلیل مهم است که بدانیم در صورت شکستن چنین لامپی، چه اتفاقی می‌افتد و چگونه در چنین شرایطی به درستی عمل کنیم. البته اگر یکی از لامپ‌ها بشکند، ضرر زیادی برای بقیه ندارد. با این حال، مهم است که تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

تصویری از لامپ های کم مصرف

شکستن لامپ کم مصرف در دست

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، در داخل لامپ های کم مصرف مقدار مشخصی بخار جیوه وجود دارد. از این رو در صورت شکستن و تماس با پوست، پیامدهای خطرناکی به دنبال خواهد داشت. از جمله مضرات تماس پوست با جیوه می‌توان به ایجاد لکه‌های قرمز و خارش، بثورات در تمام و خارش شدید اشاره کرد. بثورات هنگام خراش متورم می‌شوند. این جوش‌ها و بثورات خطرناک بوده و امکان بروز کهیر نیز وجود دارد. از این رو باید به موقع خود را درمان کنید. توصیه می‌شود بلافاصله آنتی هیستامین، تیوسولفات سدیم وریدی و کرم موضعی الوکوم مصرف نمایید. همچنین، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تصویری از لامپ شکسته

در صورت شکستن لامپ کم مصرف باید چه کرد؟

در صورت شکسته شدن این لامپ‌ها حتما باید اقدامات زیر را انجام داد تا از خطرات احتمالی جلوگیری کرد.

  • کودکان و حیوانات را از محیط خارج کرده و فورا در را ببندید.
  • به هیچ عنوان قطعات خرد شده را لمس نکنید.
  • اگر یک لامپ در جای خود شکست، فورا آن را با رعایت اصول ایمنی خارج نمایید.
  • یکی از پنجره‌های اتاق را به مدت یک روز باز کرده و بقیه را ببندید.
  • دستکش‌های پلاستیکی بپوشید.
  • در یک شیشه، تمام قطعات لامپ، از جمله پایه را جمع کنید.
  • ذرات ریز شیشه و پوشش درخشان باید با یک دستمال مرطوب، جمع آوری شوند.
  • از نبود قطعات دیگر بر روی زمین مطمئن شوید.
  • کف باید با آب و مواد شوینده حاوی کلر یا آب با صابون و نوشابه کاملاً شسته شود. همچنین می‌توانید از محلول پرمنگنات پتاسیم یا محلول ید استفاده کنید.
  • پس از آن، دوش بگیرید.
  • کفش‌ها و لباس‌هایی که فرد در حین نظافت پوشیده است، نیازی به دور انداختن ندارند. همه آنها باید با دقت در یک محفظه جدا از سایر لباس‌ها شسته شوند.

برخی از لامپ‌های کم مصرف به دلیل کیفیت پایین ساخت، زودتر می‌شکنند. به همین دلیل از جای مطمئن خرید کنید. فروشگاه زینولایت انواع لامپ‌ها، با کیفیت بالا می‌باشد. همچنین می‌توانید در صورت شکستن لامپ کم مصرف، از توصیه مشاورین ما بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر، به سایت ما مراجعه کنید.

فروشگاه زینولایت

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *