مقالات

نورپردازی با انرژی خورشیدی

نورپردازی پایدار و انرژی خورشیدی
فهرست مطالب

یکی از رویکرد‌‌‌های نوین در نورپردازی فضاهای مختلف به کارگیری روش‌هایی تحت عنوان نورپردازی با انرژی خورشیدی است. این روش‌‌‌های مدرن دکوراسیون داخلی تلاش می‌کنند تا با استفاده از  فرایندهایی پایدار در جهت توسعه و بهبود استفاده بهینه از نورپردازی در زندگی انسان گام بردارند. از جمله مهمترین اهداف نورپردازی با انرژی خورشیدی می‌توان به ایجاد روشنایی و جلوه‌‌‌های زیبای محیط، کمک به حفظ محیط زیست و صرفه جویی در مصرف برق و انرژی اشاره نمود.

از جمله اولویت‌‌‌های مهمی که در این پروسه مورد توجه قرار می‌گیرد، دوام طولانی تجهیزات استفاده شده در کنار سازگاری با محیط زیست، در نتیجه کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار کربن و دیگر آلودگی‌‌‌های زیستی می‌باشد.

برای رسیدن به چنین اهدافی اغلب در نورپردازی با انرژی خورشیدی از روش‌‌‌های متنوعی مانند به کارگیری منابع روشنایی کم‌ مصرف، استفاده بهینه از نور طبیعی، استفاده از کنترل ‌های هوشمند و طراحی مناسب تجهیزات نوری استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر مزیت‌‌‌های مهم نورپردازی با انرژی خورشیدی در سیستم‌‌‌های روشنایی خواهیم پرداخت.

نورپردازی و انرژی خورشیدی

مزایای نورپردازی با انرژی خورشیدی

امروزه استفاده از نورپردازی با انرژی خورشیدی به دلایل متعددی از جمله افزایش هزینه‌‌‌های تامین انرژی و تجهیزات نور پردازی و همچنین رویکردهای حفاظت از محیط زیست با استقبال گسترده‌ای در بین طراحان فضاهای مختلف روبرو شده است .به طور کلی می‌توان برخی از مزایای این نور پردازی پایدار را به صورت موارد زیر بیان کرد:

  • موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌‌‌های اجرا و نگهداری سیستم‌‌‌های روشنایی خواهد شد.
  • در بهبود کیفیت نور موثر است.
  • فضای بصری زیبا و دلنشینی ایجاد می‌کند.
  • با مصرف کمتر انرژی‌‌‌های فسیلی موجب کاهش انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای در محیط زیست خواهد شد.
  • به صورت غیر مستقیم موجب افزایش رفاه و سلامت در سطح جامعه می‌شود.

از میان این مزایا در ادامه به بررسی دو مورد از مهمترین آنها می‌پردازیم.

صرفه ‌جویی در مصرف انرژی

می توان مهمترین مزیت استفاده از نورپردازی با انرژی خورشیدی را صرفه جویی در مصرف انرژی دانست. به طور کلی به کارگیری این سبک از نور پردازی به دو صورت موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود.

نخست آنکه استفاده از لامپ‌‌‌های ال‌ای دی و کم مصرف موجب کاهش مصرف برق می‌شوند و این کاهش نیاز به تولید انرژی برق را نیز کاهش خواهد داد. دیگر آن که در برخی از تجهیزات به کار رفته در روشنایی پایدار به طور مستقل از پنل‌‌‌های خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز برای روشنایی استفاده می‌شود و نیاز به انرژی برق تولید شده از نیروگاه‌‌‌ها به طور کامل از بین می‌رود.

با توجه به این موارد می‌توان نورپردازی با انرژی خورشیدی را راه حلی موثر برای کاهش مصرف انرژی به شمار آورد. باید توجه داشت که اصل اساسی در این زمینه توجه به کاهش مصرف و بهره وری بهینه از منابع انرژی است که با وجود کاهش این منابع در سطح جهان به یک مزیت ارزشمند تبدیل شده است.

لامپ ال ای دی حبابی خود را از زینولایت تهیه کنید.

نورپردازی پایدار

کاهش تأثیرات زیست محیطی

ویژگی دیگر نورپردازی‌‌‌های پایدار تاثیر مثبتی است که بر سالم سازی محیط زیست دارد. استفاده از تجهیزات کم مصرف، بهره وری در مصرف انرژی و به کارگیری از انرژی‌‌‌های تجدید پذیری مانند نور خورشید باعث می‌شود که تا حد زیاد از آلودگی‌‌‌های زیستی ناشی از تولید انرژی برق کاسته شود.

با کاهش استفاده از سوخت‌‌‌های فسیلی برای تولید برق، تولید گازهای گلخانه‌ای و انتشار کربن در هوا نیز کمتر می‌شود و محیط زیستی سالم تر خواهیم داشت. علاوه بر آن در رویکرد نورپردازی با انرژی خورشیدی اغلب توصیه به ساخت و استفاده از تجهیزاتی می‌شود که دوام بالایی داشته و قابل بازیافت باشند و همین موضوع نیز موجب کاهش زباله و تاثیرات مثبت زیست محیطی خواهد شد.

کاربرد انرژی خورشیدی در نورپردازی

همان گونه که گفته شد، در نور پردازی پایدار از راهکارهای متعددی از جمله استفاده از انرژی نور خورشید استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی بیشتر چگونگی این فرایند خواهیم پرداخت.

 فناوری ‌های خورشیدی

یکی از روش‌‌‌های بسیار موثر در یک نورپردازی با انرژی خورشیدی استفاده از فناوری‌‌‌های خورشیدی برای تامین روشنایی است. به همین منظور از چراغ‌هایی استفاده می‌شود که به یک پنل خورشیدی متصل شده اند، این پنل‌‌‌ها در طول روز انرژی نور خورشید را دریافت و ذخیره می‌کنند و در طول شب برای تامین روشنایی به لامپ منتقل می‌نمایند. استفاده از این فناوری علاوه بر کاهش مصرف انرژی برق به عنوان یک روش سازگار با محیط زیست نیز محسوب می‌شود و می‌تواند برای روشنایی نور بالکن‌‌‌ها ، فضاهای سبز، باغ، ویلا یا حیاط به کار گرفته شود.

اجرای سیستم ‌های خورشیدی

استفاده از انرژی خورشیدی از گذشته‌‌‌های دور در زندگی بشر نقش داشته است و با اختراع پنل‌‌‌های خورشیدی، به عنوان راه حلی ساده برای تامین برق و روشنایی مورد نیاز مناطقی که به شبکه برق رسانی دسترسی ندارند، به کار گرفته می‌شود. برای اجرا و راه اندازی سیستم‌‌‌های خورشیدی در نورپردازی با انرژی خورشیدی نیاز به برخی تجهیزات است که مهمترین آنها عبارتند از:

ذخیر انرژی با پنل های خورشیدی

  • پنل خورشیدی که اصلی ترین جزء این سیستم به شمار می‌آید و متشکل از سلول‌هایی حساس به نور است که در تماس با نور خورشید انرژی الکتریسیته تولید می‌کنند
  • باتری که محلی برای ذخیره انرژی تولید شده توسط پنل‌‌‌ها بوده و در زمان نیاز این انرژی به چراغ‌‌‌ها انتقال می‌دهد. این باتری‌‌‌های باید از انواع قابل شارژ استفاده شوند.
  • کنترلر که به عنوان تجهیزاتی برای مدیریت شارژ باتری، روشن یا خاموش شدن چراغ‌‌‌ها و میزان مصرف انرژی به کار می‌رود
  • انواع چراغ‌‌‌ها که معمولا از نوع ال‌ای دی‌‌‌های کم مصرف می‌باشند

با استفاده از این تجهیزات در طول روز پنل‌‌‌ها انرژی خورشید را به برق تبدیل کرده و در باتری قابل شارژ ذخیره می‌کنند. در طول شب این انرژی ذخیره شده به روشنایی تبدیل می‌شود. تمامی این فرایند‌‌‌ها نیز همان طور که گفته شد توسط تجهیزات کنترلر مدیریت می‌شود.

نمایی از ذخیر انرژی با پنل های خورشیدی

نتیجه ‌گیری

نور پردازی پایدار که در برخی موارد از آن با عنوان روشنایی سبز نیز نام برده می‌شود، عبارت از راهکارهایی است که در آن ضمن استفاده بهینه از انرژی، تلاش می‌شود تا انرژی‌‌‌های پاکی همچون نور خورشید برای تولید روشنایی استفاده شود.

علاوه بر آن در این رویکرد اغلب تجهیزات و چراغ‌هایی استفاده می‌شود که در کنار مصرف کم برق، قابل بازیافت نیز باشند تا به محیط زیست آسیب کمتری وارد شود. در این مطلب سعی شده است تا پس از معرفی نورپردازی با انرژی خورشیدی و بیان برخی از مهمترین مزایای آن، به بررسی استفاده از فناوری خورشیدی در تولید روشنایی‌‌‌های پایدار پرداخته شود.

سوالات متداول

  • منظور از نور پردازی پایدار چیست؟

نور پردازی پایدار به رویکردی در تامین روشنایی فضاهای مختلف گفته می‌شود که در آن اولویت با کاهش مصرف انرژی. آلودگی کمتر محیط زیست و استفاده از انرژی‌‌‌های تجدید پذیری مانند نور خورشید برای نورپردازی می‌باشد.

  • برای راه اندازی یک سیستم خورشیدی در نورپردازی با انرژی خورشیدی به چه تجهیزاتی نیاز است؟

در فناوری خورشیدی تامین روشنایی معمولا به پنل‌‌‌های خورشیدی، باتری‌هایی لیتیومی و قابل شارژ، کنترلر برای مدیریت مصرف انرژی و چراغ‌‌‌های ال‌ای‌دی نیاز می‌باشد.

  • مهمترین مزایای نورپردازی با انرژی خورشیدی کدامند؟

صرفه جویی در مصرف انرژی، سازگاری با محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه ای.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *