مقالات

نورپردازی IoT در خانه

به کارگیری فناوری IoT در نورپردازی خانگی
فهرست مطالب

امروزه همزمان با توسعه استفاده از فناوری‌های نوین در تمامی عرصه‌ها، نورپردازی خانگی نیز از این تغییرات بی بهره نبوده است و نصب و راه اندازی سیستم‌های هوشمند خانگی در زمینه‌های مختلفی از جمله روشنایی با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده است. از جمله راه‌های این هوشمند سازی استفاده از اینترنت اشیاء یا IoT است که می‌تواند علاوه بر تامین روشنایی و زیباسازی فضاهای خانگی، با مدیریت هوشمند تجهیزات نورپردازی، نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بیشتر فناوری IoT و مزایای آن در نور پردازی خانگی و همچنین فناوری هوشمند در خانه‌ها خواهیم پرداخت.

اسفتاده از فناوری IoT در نورپردازی خانگی

معرفی IoT در نورپردازی

استفاده از نور پردازی‌های هوشمند در روشنایی خانه‌ها چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته است؛ در حالت معمول برای راه اندازی چنین سیستمی تمامی چراغ‌ها مجهز به سنسور‌های خاص بوده و به پنل مرکزی سیستم روشنایی متصل می‌شوند. با استفاده از این پنل می‌توان تغییرات مختلفی مانند ترکیب رنگ، زمان روشن و خاموش شدن یا شدت نور را کنترل نمود و این ویژگی‌ها به خصوص در ایجاد یک نمای پویا برای ساختمان بسیار جذاب است.

خرید لامپ led از زینولایت

امروزه با پیشرفت اینترنت در جنبه‌های مختلف زندگی انسان، صنعت نور پردازی نیز از این فناوری استفاده کرده است و با ورود اینترنت اشیاء به حوزه نورپردازی خانگی شاهد تغییرات گسترده‌ای در این صنعت بوده ایم. در یک تعریف ساده می‌توان IoT یا اینترنت اشیاء را مجموعه‌ای دانست که در آن تجهیزات الکترونیکی مختلف ، با  آی‌پی منحصر به فرد خود در بستر اینترنت و بدون دخالت نیروی انسانی با هم در ارتباط هستند و در عین حال امکان کنترل از راه دور آنها از طریق اپلیکیشن نیز وجود دارد. می‌توان  گفت که در زمینه نورپردازی، فناوری IoT عبارت است از مجموعه از تجهیزات نورپردازی که به کمک اتصال اینترنتی با پهنای باند کم به هم متصل هستند و سیستم‌هایی نورپردازی اتوماتیک و هوشمندی را تشکیل می‌دهند که همگی به سروری خاص جهت کنترل و مدیریت روشنایی متصل می‌باشند و علاوه بر آن موجب بهینه سازی مصرف انرژی نیز خواهند شد.

 مزایای IoT

استفاده از اینترنت اشیاء یا IoT در نورپردازی خانگی هر چند در ابتدا نیاز به صرف هزینه‌ای بیشتر از حد معمول دارد اما در دراز مدت مزایای متعددی خواهد داشت که از جمله مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کنترل و مدیریت سیستم روشنایی از راه‌ دور و از طریق اپلیکیشن امکان پذیر است
  • می توان سناریوهای مختلفی برای میزان و نوع نور پردازی در طول ساعت‌های مختلف شبانه روز برای فضا‌ها و اتاق‌های مختلف تعیین نمود
  • امکان استفاده از کلید‌های لمسی هوشمند به جای کلید‌های مکانیکی وجود خواهد داشت
  • مصرف انرژی کاهش پیدا کرده و عمر مفید تجهیزات نورپردازی نیز با کنترل هوشمند، افزایش می‌یابد
  • نصب تجهیزات و مدیریت روشنایی خانه به راحتی امکان پذیر است
  • نیاز به سیم کشی‌های پیچیده و پر هزینه از بین می‌رود
  • به کارگیری سیستم‌های IoT به توسعه پایدار شهر‌های هوشمند کمک می‌کند

به کارگیری نوعی فناوری IoT در نورپردازی خانگی

اجزای سیستم IoT

به طور کلی سیستم نور پردازی هوشمند خانگی که مبتنی بر اینترنت اشیاء یا IoT باشد از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که می‌توان در سه دسته کلی زیر آنها را دسته بندی کرد:

  • کنترل‌ کننده‌ مرکزی یا سرور سیستم
  • دستگاه ‌های هوشمند
  • اجزای کنترل‌ کننده

در برخی موارد ممکن است سیستم‌های نورپردازی هوشمندی بدون کنترل کننده مرکزی نیز نصب شود و در این گونه موارد اغلب کنترل تجهیزات از طریق  کنترل از راه دور یا اپلیکیشن‌های موبایلی امکان پذیر است. فراموش نکنید که برای راه اندازی نورپردازی خانگی با به کارگیری فناوری IoT نیاز به بستر ارتباط اینترنتی، جزء اصلی این سیستم است و هرکدام از تجهیزات نصب شده با آی پی مخصوص به خود، به سرور تعریف شده برای مجموعه متصل می‌شود تا امکان ارسال و دریافت اطلاعات بین کلیه تجهیزات به کار رفته در سیستم نور پردازی خانگی ایجاد شود.

خرید لامپ هالوژنی خود را در زینولایت انجام دهید.

فناوری هوشمند در خانه

استفاده از اینترنت اشیاء و هوشمند سازی منازل موجب شده است تا اکثر دستگاه‌های کاربرد منزل قابلیت اتصال به یک کنترلر هوشمند را داشته باشند و ما بتوانیم با استفاده از ابزارهای فناوری از جمله اپلیکیشن‌های موبایلی، مدیریت ساده و هوشمندانه تری بر روی این وسایل داشته باشیم. فناوری IoT در سیستم‌های روشنایی، سرمایش و گرمایش و همچنین وسایل صوتی و تصویری خانه روز به روز کاربرد بیشتری پیدا می‌کند و محیط زندگی ما را لذت بخش تر و راحت تر می‌کند. در ادامه به بررسی بیشتر چگونگی کنترل از راه دور و اتوماسیون نورپردازی بر مبنای اینترنت اشیاء خواهیم پرداخت؛

 کنترل از راه دور

از جمله مهمترین مزیت‌های هوشمند سازی خانه‌ها با تکنولوژی IoT ، امکان کنترل مرکزی نور در تمامی بخش‌های خانه از یک نقطه است. این کنترل حتی در زمانی که در منزل نیستیم نیز با به کارگیری اپلیکیشن‌ها امکان پذیر است و می‌تواند نقش مهمی در بهینه سازی مصرف انرژی داشته باشد. علاوه بر آن با کنترل مرکزی نورپردازی خانه می‌توان با مشخص کردن برنامه‌هایی خاص برای زمان‌های مختلف، ضمن کاهش مصرف برق، طول عمر لامپ‌ها و دیگر تجهیزات را نیز افزایش داد.

اتوماسیون نورپردازی

در حالت کلی اتوماسیون نورپردازی در خانه به سیستمی گفته می‌شود که توانایی برنامه ریزی و زمان بندی روشن یا خاموش شدن لامپ‌ها و تجهیزات روشنایی را در شرایط مختلف داشته باشد. این برنامه ریزی هوشمند در بستر اینترنت انجام می‌شود و علاوه بر استفاده‌های معمول، اتوماسیون نورپردازی باید در شرایط غیر قابل پیش بینی و برنامه ریزی نشده‌ای از جمله هماهنگی با سیستم‌های امنیتی و ضد حریق خانه نیز هماهنگ سازی شود تا تجهیزات روشنایی را در این شرایط فعال کند.

به کارگیری فناوری IoT در نورپردازی خانگی

نتیجه ‌گیری

اینترنت اشیاء یا فناوری IoT کاربردهای مختلفی در هوشمند سازی منازل دارد و یکی از مهمترین آنها استفاده در نورپردازی خانگی است. به کمک این فناوری می‌توان تجهیزات نوری را با اختصاص آی پی‌هایی خاص به یک سرور یا کنترل کننده مرکزی اتصال داد و این اتصال در بستر شبکه اینترنت صورت خواهد گرفت. به کارگیری این تکنولوژی در روشنایی خانگی مزایای متعددی دارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به کاهش مصرف برق، مدیریت ساده تر و از راه دور و افزایش طول عمر تجهیزات روشنایی اشاره کرد. در این مطلب سعی شده است تا به معرفی مختصر استفاده از فناوری IoT در نورپردازی خانگی پرداخته شود.

 سوالات متداول     

1- فناوری IoT به چه چیزی گفته می‌شود؟

فناوری IoT یا اینترنت اشیاء عبارت است از اتصال وسایل مختلفی از جمله تجهیزات نور پردازی به همدیگر و به سرور کنترل کننده از طریق شبکه اینترنت؛ این اتصال به منظور مدیریت نحوه عملکرد وسایل در تعامل با همدیگر و همچنین امکان کنترل هوشمند آنها انجام می‌شود

2-  مهمترین مزایای استفاده از اینترنت اشیاء در نورپردازی هوشمند خانگی کدامند؟

امکان کنترل از راه دور از طریق اپلیکیشن‌های اینترنتی ، مدیریت هوشمند و امکان برنامه ریزی‌ها متنوع برای روشن یا خاموش شدن لامپ‌ها، کاهش مصرف انرژی، عدم نیاز به سیم کش‌های پیچیده و پر هزینه، امکان استفاده از کلیدهای لمسی هوشمند به جای کلید‌های مکانیکی،

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *