مقالات

نگهداری از پرندگان در نور مناسب

فهرست مطالب

نگهداری از پرندگان در نور مناسب، هر چیز که باید در مورد آن بدانید

بر کسی پوشیده نیست که فایده اصلی نور خورشید دریافت ویتامین D3 بوده که بدون آن زندگی و سلامتی انسان، حیوانات و پرندگان غیرممکن است.  بنابراین، پرندگان برای تولید ویتامین D، حفظ تعادل هورمونی و سلامت اندام ها، پوست و پرهای خود به نور طبیعی خورشید نیاز دارند. بسیاری از صاحبان پرندگان خانگی با نگه داشتن آن ها در تمام طول روز در خانه بدون هیچ منبع نور طبیعی، سلامت پرندگان خود را به خطر می اندازند. با این وجود، در صورتی که پرنده دائماً داخل خانه باشد، به یک منبع برای تامین ویتامین D3 نیاز دارد. خوشبختانه، لامپ مخصوص پرندگان می تواند راه حل مناسبی برای تامین نور فرابنفش مورد نیاز پرندگان باشد. هنگامی که نور فرابنفش برای پرندگان مناسب باشد، پرنده شما شادتر و سالم تر خواهد بود.

نیاز پرندگان به نور خورشید

نیاز پرندگان به نور خورشید

چرا باید از لامپ UV برای پرندگان استفاده کرد؟

پرندگان، طیف رنگ وسیع تری از رنگ ها را نسبت به ما می بینند به طوری که حتی قادر به دیدن نور فرابنفش هستند. همان طور که می دانید، نور به صورت امواج به چشمان ما برخورد می کند و زمانی که  سرعت این امواج بالا باشد، مغز ما آن را به عنوان نور درک می کند. پرندگان نور را سریعتر از ما می بینند، به این معنی که امواج باید سریعتر باشند تا پرندگان آن ها را به عنوان نور درک کنند. به همین دلیل، لامپ ‌های معمولی که در خانه‌ های خود استفاده می‌ کنیم، با وجود این که برای ما مناسب بوده باعث اذیت پرندگان می شود و اغلب پرندگانی که در قفس زندگی می کنند، آشفته و بداخلاق به نظر می رسند. پرندگان و سایر حیوانات می ‌توانند نور UV را تشخیص دهند.

 نور UV برای جلوگیری از برخورد پرندگان با شیشه ها، درب ها و غیره استفاده می شود. حتی برخی از پرندگان، از مسیرهای منعکس کننده اشعه ماوراء بنفش، منابع غذایی خود مانند موش ها و سایر جوندگان را پیدا می کنند. علاوه بر این، نور UV به سنتز ویتامین D پرندگان کمک کرده و از کمبود ویتامین D و کلسیم می تواند باعث ضعیف شدن استخوان ها شود، جلوگیری می کند. ممکن است فکر کنید مکمل ‌های ویتامین D می ‌توانند این مشکل را برطرف کنند، اما نمی‌دانیم یک پرنده به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد، بنابراین استفاده از نور یو وی راه‌ حل بهتری است. علاوه بر این، نور UV باعث شادی پرندگان شده و استرس آن ها را کاهش و بینایی آن ها را بهبود می بخشد.

استفاده از نور مصنوعی برای پرندگان

استفاده از نور مصنوعی برای پرندگان

کدام نوع از انواع گوناگون لامپ UV برای پرندگان استفاده می شود؟

حتی در اواسط تابستان، زمانی که سطح اشعه فرا بنفش خورشید، با شدت زیادی می تابد، پرندگان نمی توانند به طور کامل از آن بهره مند شوند. با وجود این که ممکن است نور خورشید فراوانی از پنجره ها عبور کند، با این حال، شیشه اجازه عبور اشعه های UV مفیدی که پرندگان خانگی نیاز دارند را نمی دهد. همه گونه‌ های پرندگان از نور UV بهره می ‌برند و این نور برای سلامتی آن ها بسیار مهم است. در زیر نور UV رنگ ها متفاوت تر از نور معمولی مشاهده می شوند.

به عنوان مثال رنگ ‌های قرمز و آبی،  پر رنگ تر به نظر می ‌رسند. برخی از پرندگان مانند طوطی از اشعه ماوراء بنفش برای شناسایی جفت خود، یافتن غذا و شناخت گونه های مختلف استفاده می کنند. UVB اهمیت زیادی برای پرندگان دارد و این امکان را می دهد که ویتامین D3 را در پوست خود سنتز کنند. زیرا کمبود کلسیم می تواند اثرات فلج کننده و کشنده داشته باشد.

به بیان ساده نور UV بخشی از طیف نامرئی نوری بوده که خورشید هر روز از خود ساطع می کند و به دو صورت UVA و UVB است. UVA طولانی ترین پرتو فرابنفش  و 95 درصد تابش خورشید را تشکیل می دهد. نور UVB به شدت UVA نیست و از پنجره ها یا شیشه عبور نمی کند. علاوه بر این، چراغ ‌های معمولی داخل خانه یا محل زندگی پرندگان هیچ گونه UVA یا UVB ساطع نمی‌ کنند.

نیاز مبرم پرندگان به نور

نیاز مبرم پرندگان به نور

ارتفاع لامپ فرابنفش از پرنده بایستی چقدر باشد؟

یکی از مهمترین مواردی که اغلب توسط صاحبان پرندگان نادیده گرفته می شود، نور فرابنفش برای پرندگان است. با توجه به اینکه UV نمی تواند از شیشه عبور کند، این بدان معناست که اگر پرنده شما هرگز به بیرون از محل زندگی خود نرود، نمی تواند نور فرا بنفش لازم را برای رشد خود دریافت کند. به همین دلیل، امروزه از لامپ فرابنفش برای تامین نور لازم پرندگان استفاده می کنند. لامپ‌ پرنده ماوراء بنفش مقرون‌ به ‌صرفه در اکثر فروشگاه های مخصوص حیوانات و پرندپان یافت می شوند. بسیار مهم است که نور فرا بنفش مناسب را برای پرنده خود خریداری کنید زیرا برخی از لامپ ها می توانند باعث به وجود آمدن آب مروارید در چشم پرندگان یا حتی کوری شوند.

یک لامپ UV به پرنده شما کمک می کند تا ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای پرنده را تامین کرده و برای پرورش پرندگان تخم گذار بسیار مفید است. برای استفاده از نور فرابنفش، نباید آن را بر روی شیشه نصب کرد زیرا شیشه نور فرا بنفش را منتقل نمی کند، به همین دلیل است که استفاده از لامپ های UV برای موجوداتی که داخل آکواریوم نگهداری می شوند، توصیه نمی شود. همچنین، لازم نیست کل فضای قفس پرنده با لامپ روشن شود. پرنده خانگی باید بتواند در یک گوشه تاریک نیز به استراحت بپردازد. نکته مهم این است که هر چه لامپ از پرنده دورتر باشد، او تشعشعات فرابنفش کم تری دریافت خواهد کرد. بنابراین، فاصله بهینه از لامپ و پرنده می تواند تا 0.5 متر باشد.

ضررهای کمبود نور بر سلامت پرندگان

ضررهای کمبود نور بر سلامت پرندگان

آیا شدت نور در نحوه استفاده از لامپ پرنده موثر است؟

همانطور که می دانید، در سال ‌های اخیر، لامپ مخصوص پرندگان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که مردم در مورد پرندگان خانگی می‌پرسند، این است که آیا شدت نور مناسب در نحوه استفاده از لامپ پرنده موثر است یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت که بله، موثر بوده و باعث می شود که پرنده، زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشد. بسیاری از مردم تصور می کنند که لامپ های پرنده برای حیوان خانگی آن ها ضروری نیستند، اما این کاملا اشتباه است. پرندگان برای داشتن پرهای سالم به شدت نور مناسب نیاز دارند. . بدون نور مناسب، پرندگان، مستعد ابتلا به بیماری ها و مشکلاتی مانند بیماری کلیوی، کمبود کلسیم و انواع مشکلات استخوانی می شوند. نور کافی بر رفتار و سطح هورمون های پرندگان تأثیر می گذارد و به آن ها اجازه می دهد خواب شبانه خوبی داشته باشند.

تاثیر شدت نور کافی بر پرندگان

تاثیر شدت نور کافی بر پرندگان

نحوه استفاده از لامپ پرنده از نوع LED

امروزه، لامپ های دیود ساطع کننده نور (LED)  وسایل روشنایی محبوبی هستند که به دلیل صرفه جویی قابل در انرژی، شهرت زیادی پیدا کرده اند. این لامپ ها برای استفاده  طیور در سراسر جهان رایج‌ شده اند، زیرا انرژی کارآمد و ماندگاری بالایی دارند. همچنین، چراغ های LED به اندازه لامپ های رشته ای یا فلورسنت گرما ساطع نمی کنند.  لامپ های LED مانند لامپ رشته‌ای رشته ‌ای مقاومت زیادی نداشته و برای اینکه بتوانند بار الکتریکی پیچیده را برای کنترل توان خروجی به دیمر نیاز دارند. یک لامپ LED قابل تنظیم به تجهیزات مناسب نیاز دارد تا حتی با یک دیمر LED مناسب کم نور شود. لامپ های ال ای دی کارایی خود را در زمانی که نور کم بوده، حفظ می کنند و این کار باعث افزایش عمر لامپ می شود.

به طور کلی، انواع مختلف لامپ های LED کاربرد های متفاوتی دارند. نور های بسیار جهت دار (30 تا 50 درجه) که نزدیک به هم در مراکز  1.8 تا 2.4 متر قرار می گیرند، می توانند روشنایی یکنواختی را برای قفس پرنده فراهم کنند. اخیراً لامپ های LED تخصصی برای صنعت طیور ساخته شده اند و نسبتاً ارزان هستند. آن ها با یک PSU (واحد منبع تغذیه) کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که جریان صحیح و ثابت به لامپ های LED 48 ولت DC می رود. نکته مهم این است که روشنایی یک عامل حیاتی برای تولیدمثل پرندگان است. بنابراین، هنگام خرید لامپ مخصوص پرندگان، روشنایی اهمیت زیادی پیدا می کند. بنابراین، برای سلامت پرنده خود و همچنین کاهش هزینه ها، چراغ های LED بسیار مناسب هستند.

عوارض نرسیدن نور به پرندگان خانگی

عوارض نرسیدن نور به پرندگان خانگی

زمان مناسب در استفاده از لامپ مخصوص پرندگان

افرادی که دارای پرنده خانگی هستند، برای رشد به تغذیه مناسب نیاز دارند. اما تغذیه تنها لازم نیست و پرندگان برای سالم ماندن به نور فرابنفش UV نیاز دارند. پس هنگام انتخاب لامپ مخصوص پرندگان، مهم است که در نظر داشته باشید، برای رشد پرندگان و تامین نیاز آن ها به پروتئین ها، اسیدهای آمینه و کلسیم و ویتامین D به یک لامپ با کیفیت نیاز است. به طور معمول، پرنده خانگی به حدود 8 ساعت نور در روز نیاز دارد. در حالت عادی، پرندگانی مانند طوطی به 10 ساعت نور نیاز دارند. زیرا نور خورشید از جمله اشعه های UVA و UVB برای سلامت پرندگان شما ضروری است. پس بدون نور کافی، پرنده ممکن است احساس خستگی کند، نسبت به استرس واکنش بیش تری نشان دهد و در نهایت، این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی بدن او به خطر بیفتد.

فروشگاه زینولایت

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *