مقالات

بررسی کاربرد لامپ رشته ای

بررسی کاربرد لامپ رشته ای
فهرست مطالب

اولین نوع چراغی که برای ایجاد  نور مصنوعی مورد استفاده افراد بسیاری قرار گرفت، لامپ رشته‌ای بود. این محصول در مکان‌های مختلف کارایی بسیاری در جهت ایجاد روشنایی و همچنین جنبه تزئینی دارد. کاربرد لامپ های رشته ای به همین مسئله محدود نشده و با‌توجه به انواع مختلفی که دارد، این کارایی‌ها هم متنوع و گوناگون هستند. البته استفاده از آن‌ها علاوه‌ بر مزایا، معایبی را هم با خود به‌همراه دارد که باید پیش از خرید، به این مسائل هم واقف باشید. از آنجایی‌ که درون این محصول رشته‌های فلزی قرار دارد، به آن چنین نامی داده شده است.

لامپ رشته ای

این محصول که با عناوینی همچون لامپ حبابی یا التهابی هم شناخته می‌شود، یکی از اولین نور‌های مصنوعی است که روشنایی درخشان و به‌نسبت زیادی را از خود منتشر می‌کند. برخی از انواع کاربرد لامپ های رشته ای را می‌توان به دلیل همین شکل ظاهری آن‌ها دانست. درون این وسیله رشته‌هایی به شکل‌های مختلف قرار گرفته‌اند که با نام تَنگستَن شناخته می‌شوند. این رشته‌های نازک، از جنس فلز هستند و رسانایی بسیار بالایی دارند. در‌واقع، به آن‌ها فیلامان گفته می‌شود که از جنس تنگستن هستند.

می‌توان این محصول را در دسته اولین چراغ‌هایی قرار داد که ساخته دست بشر بوده و انسان‌ها توانسته‌اند آن را تولید کنند. بیش از ۱۰۰ سال از زمان ساخت اولیه آن می‌گذرد، اما هنوز هم در مواقع خاص، جذابیت و کارایی خود را دارد. این مسئله در حالی است که لامپ‌ها و چراغ‌های بسیار دیگری ساخته و روانه بازار شده‌اند، اما کاربرد لامپ های رشته ای هنوز هم در جای خود قرار دارد.

کاربرد لامپ رشته ای

در ابتدای تولید این محصول، چنین وسیله‌ای تنها جنبه ایجاد روشنایی داشت، اما امروزه از آن بیشتر برای تزئین مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. بسیاری از افرادی که دارای کافه یا رستوران هستند، از این وسیله برای زیبا و جذاب‌تر‌ کردن بخشی از فضایی که در اختیار دارند استفاده می‌کنند. می‌توان حتی آن‌ها را در تراس یا بالکن نصب کرده و هم از روشنایی طلایی‌ رنگ آن بهره برده و هم رویایی‌ شدن فضا را رقم بزنید. نور گرم این نوع چراغ می‌تواند آرامش و گرمی را وارد زندگی‌تان کند.

البته کاربرد لامپ های رشته ای بیشتر برای همان جنبه کریستالی‌ بودن آن است؛ چراکه اغلب آن‌ها هم قیمت بالایی دارند و هم انرژی زیادی را مصرف می‌کنند.

ساختار لامپ رشته ای

ساختار این محصول فیلامنتی بسیار جذاب و جالب بوده و چندان پیچیده نیست. وقتی جریان الکتریکی یا همان برق وارد لامپ شود، از رشته‌های موجود در آن عبور کرده و هنگامی‌که بتواند آن‌ها را بسیار داغ کند، در ‌واقع باعث شده تا رشته‌های فلزی از خود نور تولید کنند. این فلز‌ها باید به دمای حدود 2000 درجه سانتی‌گراد برسند تا حرارت مورد‌نیاز‌شان برای ایجاد نور تامین شود. کاربرد لامپ های رشته ای از زمانی مشخص شد که ادیسون و دیگر دانشمندان متوجه ماده‌ای شدند که درون لامپ نسوخته و ذوب نشده است.

مزایا و معایب لامپ های رشته ای

  • لازم نیست برای نصب این وسیله از مدار جانبی استفاده کنید؛ به همین دلیل نصب آن بسیار ساده است.
  • ایجاد آرامش و گرمی در خانه و دیگر فضا‌ها
  • ایجاد گرما و حرارت زیاد؛ با این اوصاف برای مکان‌های بسته در تابستان چندان مناسب نیست.
  • به‌ صورت میانگین تنها می‌توانند 1000 ساعت عمر کنند.
  • به‌ خوبی نور را پخش می‌کنند.
  • از آنجایی‌ که می‌توان حباب دور آن را به شکل‌های مختلف در آورد، اغلب جنبه دکوراتیو داشته و می‌‌تواند به‌خوبی به چشم بیاید.
  • لازم نیست برای کنترل نور آن از ادوات الکترونیکی مختلفی استفاده کنید.

انواع لامپ رشته ای

انواع لامپ رشته ای

این محصول دارای انواع مختلفی است که هر‌ کدام از آن‌ها ویژگی‌های مختص به خودشان را دارند. می‌توان از نوع هالوژنی و گازی به‌عنوان انواع لامپ رشته‌ای نام برد؛ با‌توجه به این انواع، کاربرد لامپ های رشته ای هم به چندین دسته تقسیم می‌شود.

هالوژنی

در حباب این محصول، مقداری گاز فشرده و عناصری همچون برم و ید قرار دارد. بنا‌بر وجود این عناصر، هنگامی‌که تنگستن در حباب ته‌نشین می‌شود، دوباره می‌توان از آن استفاده کرد؛ به همین دلیل است که عمر این نوع، زیاد بوده و می‌توان از آن برای مدت زیادی بهره برد.

گازی

داخل حباب این نوع، از نیتروژن، دی‌اکسید کربن و گاز جیوه پر شده است. می‌توان آن را با استفاده از جریان متناوب و همچنین جریان مستقیم، روشن کرد.

جمع بندی

چراغ‌ها و لامپ‌های بسیاری، از زمان اختراع تا به حال تولید شده‌اند که یکی از آن‌ها مربوط به نوع رشته‌ای است. اغلب افراد کاربرد لامپ های رشته ای را به جنبه دکوراتیو محدود می‌کنند؛ چراکه این محصول اغلب از قیمت زیادی برخوردار است. البته این مسئله، به نوعی که خریداری می‌کنید هم بستگی دارد. چنانچه قصد دارید فضای کافه، رستوران، یا حتی خانه خود را با این وسایل روشنایی زیبا‌تر کنید، می‌توانید به سایت ZinoLight مراجعه کرده و تعداد متناسب با نیاز خود را بخرید. از وبسایت ما می‌توانید انواع لوازم روشنایی مانند لامپ ال ای دی جبابی، اشکی، کم مصرف و … را تهیه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *