مقالات

بررسي ميزان گرماي لامپ ال اي دي و تاثير آن بر روي اجزاي لامپ

گرمای لامپ ال ای دی
فهرست مطالب

همه منابع نور مقداری گرما تولید می‌کنند و ال اي دي ها هم تفاوتی ندارند. با این حال، فناوری چراغ‌های ال ‌ای ‌دی اجازه می‌دهد تا گرمای کمتری ایجاد شود. جالب است بدانيم ال ای دی ها دقیقا چگونه کار می‌کنند و چرا در مقایسه با انواع دیگر فناوری‌های روشنایی، در لمس داغ نیستند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گرماي لامپ ال اي دي و تاثیر آن بر روی اجزای لامپ ال ای دی با ما همراه باشید. این مقاله می تواند راهنمایی برای خرید لامپ led نیز باشد.

آيا لامپ ال اي دي گرما توليد مي‌کند؟

همه چراغ ها گرما تولید می‌کنند. پس چرا بیشتر ال ای دی ها برای لمس بی خطر هستند، در‌حالی‌که سایر فناوری‌های روشنایی برای لمس خیلی داغ هستند؟ اغلب می‌خوانید که چراغ‌های ال اي دي نسبت به سایر انواع چراغ‌ها مانند چراغ‌های هالوژن، فلورسنت و رشته‌ای انرژی کارآمدتری دارند. این موضوع مربوط به این است که چه مقدار از انرژی مصرف شده توسط یک عنصر نوری به انرژی واقعی نور تبدیل می‌شود.

هنگامی که یک منبع نور انرژی الکتریکی می‌گیرد، مقداری از این انرژی به انرژی واقعی نور و بقیه آن به گرما و احتمالاً تابش مادون قرمز تبدیل می‌شود. تولید تشعشعات مادون قرمز دلیل اصلی داغ شدن سایر لامپ‌ها است. بیشتر چراغ‌های ال ‌ای ‌دی تشعشع مادون قرمز تولید نمی‌کنند، بنابراین، بخش زیادی از گرما به وجود نمي آيد. در واقع بهره‌وری انرژی یک ال اي دي مطرح می شود. به‌عنوان‌مثال، پر مصرف ترین ال ای دی ها می توانند تا 80 درصد انرژی مصرف شده را به انرژی نور تبدیل کنند.

لامپ ال ای دی سفید

طول عمر و تولید گرمای لامپ ال اي دي

اینکه چراغ‌های ال اي دي چقدر گرما تولید می‌کنند و چقدر انرژی کارآمد هستند، دلیل اصلی ماندگاری لامپ‌های ال اي دي نسبت به هر نوع لامپ دیگری است. همه چراغ ها گرمای داخلی تولید می‌کنند که به آن دمای اتصال چراغ ها نیز می‌گویند.

ال اي دي ها به لطف هیت سینک می‌توانند دمای اتصال را نسبت به سایر انواع چراغ ها پایین‌تر نگه دارند. دمای اتصال بالاتر سایر انواع لامپ دلیلی است که آن ها طول عمر کمتری نسبت به چراغ های ال اي دي دارند. گرمای داخلی بالاتر روی رشته یا ساختار نور تأثیر می گذارد و به‌مرور زمان آسیب ایجاد می‌کند.

آسیب حرارتی به این دلیل است که چراغ های رشته ای، چراغ های هالوژن و غیره خاموش می‌شوند. ازآن‌جایی‌که گرمای داخلی در یک چراغ ال اي دي کمتر است، میزان آسیب نیز کمتر است و در نتیجه طول عمر بیشتری دارد.

تحمل دمای LED در مقایسه با سایر روشنایی‌ها چگونه است؟

به‌طور‌کلی، نور ال ای دی قادر است وسیع ترین طیف دما را در مورد گزینه های مختلف روشنایی تحمل کند. چراغ‌های ال اي دي برخلاف سایر منابع روشنایی مانند چراغ‌های رشته‌ای و CFL با یک درایور الکتریکی کار می‌کنند که گرمای اضافی تولید نمی‌کند. بنابراین، آن‌ها یک انتخاب ایده آل برای نورپردازی در فضای باز هستند.

تحت تاثیر گرما قرار گرفتن لامپ های ال ای دی

ال ای دی ها چگونه تحت تاثیر گرما قرار می گیرند؟

وقتی صحبت از وجود گرما می‌شود، به ذهن مي‌رسد که خروجی نور ال اي دي ممکن است کاهش یابد. زمانی‌که لامپ های ال ای دی برای اولین بار وارد بازار شدند، آن‌قدر سریع داغ می‌شدند که سازندگان شروع به نصب فن‌ها در داخل چراغ های ال اي دي کردند. متأسفانه، این تغییر تنها منجر به خرابی های مکانیکی اضافی شد. فناوری ال اي دي برای کنترل بهتر گرما بهبود یافته است، اما چراغ ها هنوز در دماهای بالاتر ضعیف عمل می‌کنند. همچنین هنگامی‌که آن‌ها برای مدت طولانی در معرض دماهای بالاتر قرار می گیرند، طول عمر آنها کاهش می‌یابد.

خروجی لومن یک چراغ ال اي دي در یک محیط با دمای بالا با سرعت بسیار بیشتری نسبت به دماهای سردتر کاهش می‌یابد. با این اوصاف، معمول نیست که گرما باعث کاهش سریع نور لامپ ال اي دي شود، مگر این‌که نور در معرض حرارت طولانی‌مدت قرار گیرد.

آیا قطعات یا مدارات ال اي دي ها در اثر گرما آسیب می‌بینند؟

تقریباً در تمام ال ای دی ها، قطعات و مدارها به گونه ای طراحی شده‌اند که در برابر دمای 185 درجه فارنهایت (85 درجه سانتیگراد) یا بیشتر بدون هیچ گونه تأثیر مخربی بر طول عمر، قابلیت اطمینان و عملکرد آنها مقاومت کنند. عملاً هیچ ال اي دي به این دما نمی‌رسد، و نگرانی‌های کمی در مورد اینکه آیا یک لامپ ال اي دي به دلیل حرارت عملکرد نادرست کار می‌کند، وجود ندارد.

تصویر دو عدد لامپ

جریان ثابت ال اي دي در مقابل ولتاژ ثابت

اکثر درایورهای ال اي دي جریان ثابت دارند و اين چراغ ها را محدود می‌کنند. به نظر می رسد یک راه حل خوب حرکت به سمت کنترل ولتاژ ثابت است که به ال اي دي ها اجازه می‌دهد تا با کاهش ولتاژ، جریان بیشتری بکشند.

درایور جریان ثابت بهترین راه برای راه اندازی ال اي دي های پرقدرت است که روشنایی ثابتی را در تمام ال اي دي های سری حفظ می کند. درایورهای ولتاژ ثابت از سوی دیگر برای ولتاژ خروجی تک جریان مستقیم (DC) طراحی شده‌اند. رایج ترین درایورهای ولتاژ ثابت (یا منابع تغذیه) 12 ولت یا 24 ولت است.

سخن آخر

ميزان گرماي لامپ ال اي دي در مقايسه با ساير انواع لامپ بسيار کم‌تر است. اگرچه گرماي توليد شده در اکثر لامپ ها بر کارکرد اجزاي آن ها اثر مي‌گذارد، کم بودن ميزان گرماي توليدي در چراغ هاي ال اي دي باعث مي‌شود که مدارات آن ها در معرض آسيب نباشند. به طور کلی لامپ های ال ای دی مزایای زیادی دارند و این مزیت ها باعث شده تا در بین لوازم روشنایی بسیار پر فروش باشند. برای خرید انواع لامپ های ال ای دی مانند لامپ ال ای دی حبابی، لامپ ال ای دی اشکی و … می توانید از وبسایت ما اقدام کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *