مقالات

آشنایی با مهتابی ‌ال‌ ای‌ دی و مزایای آن

فهرست مطالب

اگر قصد خرید اقلام روشنایی را دارید، بدون آشنایی با مهتابی ال ای دی و مزایای آن در صنعت برق اقدام نکنید. درواقع، لامپ مهتابی LED در دسته لامپ‌های کم مصرفی قرار دارد که جایگزین بسیار خوبی برای لامپ‌های پر مصرف با فناوری قدیمی شده است. خرید لامپ led خود را می‌توانید از وبسایت زینولایت انجام دهید.

همچنین این نوع مهتابی‌ها با مصرف انرژی بسیار کم و طول عمر بالایی که دارند، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند. در این مقاله به معرفی کامل مشخصات لامپ‌های مهتابی ال ای دی از گذشته تا امروز، انواع، مزیت‌ها، کاربردهای آن، نحوه عملکرد و طول عمر این محصول پرداخته ایم. برای آشنایی با این لامپ پرکاربرد تا به انتها همراه ما باشد.

معرفی مهتابی ال ای دی

لامپ LED مهتابی یا لامپ LED خطی از وسایل روشنایی هستند که نوری طولانی دارند تا نور را در یک منطقه باریک‌تر نسبت به نورهای سنتی و سایر چراغ‌های گرد یا مربعی توزیع کنند. غالبا طول این چراغ‌ها زیاد است و به حالت آویز از سقف یا به حالت فرورفته در دیوار یا سقف کار گذاشته می‌شوند.

نمای نزدیک لامپ مهتابی ال ای دی

لامپ های مهتابی از چه انواعی دارند؟

انواع لامپ های مهتابی از گذشته تا به امروز

در دهه 1950 استفاده از لوله‌های فلورسنت در فضاهای صنعتی آغازی برای فناوری نورپردازی خطی بود. با رشد تکنولوژی، در منازل و فضاهای فروشگاه‌ها انبارها ساختمان‌های تجاری و اداری این نوع لامپ‌های خطی گسترش یافت. در اوایل دهه 2000 با ظهور نورپردازی ال ای دی فناوری لامپ‌های مهتابی شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در کارکرد و نمای ظاهری بود.

مهتابی LED اجازه خطوط نوری پیوسته را بدون هیچ نقطه تاریکی می‌دهد که قبلاً در مورد لوله‌های فلورسنت بسیار مشکل بود. امروزه، گزینه‌های زیادی برای مهتابی LED وجود دارد. ویژگی‌هایی که در این نوع محصولات بسیار خیره کننده هستند از جمله مستقیم و غیر مستقیم، رنگ‌های سفید با قابلیت تنظیم کردن، RGBW، کاهش نور در روز و غیره. در ادامه  3 نوع از انواع مهتابی‌ها را معرفی می‌کنیم.

مهتابی فلورسنت

مهتابی فلورسنت به گونه‌ایی لامپکه بخار جیوه تخلیه شده در گاز با فشار پایین در آن به‌کار رفته است، می‌گویند. زمانی‌که ولتاژ برق جریان پیدا می کند، دو طرف لامپ داغ می شود که باعث تولید گاز نئون یا آرگان درون لوله شیشه‌ایی خواهد شد. همچنین جیوه موجود در لامپ تحریک شده و طی یک فرآیند زنجیره‌ایی  منجر به تولید نور مورد نیاز می‌شود.

در واقع، بخارات ناشی از جیوه موجب تولید فسفر به فلورسنت و ساخت نور می‌شوند. مهتابی فلورسنت در اشکال حلقه‌ایی و استوانه‌ایی با توان‌های مصرفی مختلف در بازار وجود دارد.

مهتابی یو شکل

لامپ مهتابی یو شکل از جمله لامپ‌های پر نور، مناسب و بسیار کاربردی است. همچنین، این محصول نیز در دسته لامپ‌های کم مصرف قرار می‌گیرد. تولید کننده، لامپ مهتابی یو شکل را در توان‌های مختلفی محصول خود را ارائه می‌دهد. این کالا قابل استفاده در اکثر مکان‌ها بوده است. بر این اساس خریداران زیادی طبق نیاز خود این محصول را تهیه می‌کنند.

مهتابی ال ای دی

مهتابی LED از تعداد زیادی ال ای دی نیمه رسانا تشکیل شده است که با تولید کمترین ولتاژ در دو سر آن روشن می‌شود. درواقع، هزینه‌های این نیم رساناها بسیار پایین است. علاوه‌بر این، طول عمر زیاد و ساختار ساده‌ایی دارند. خرید لامپ مهتابی ال ای دی خرید بهتری خواهد بود.

همچنین، اگر با نوسانات بالا هم روشن و خاموش شوند، باز هم از طول عمر آن‌ها کاسته نمی‌شود. علاوه‌بر این، مهتابی LED از جریان‌های مستقیم DC تغذیه می کند. بنابراین، این محصول نیازی به استارتر  وترانسفورماتورها نخواهد داشت.

همچنین، اجزای بسیار ساده و نصب آسانی دارند. داخل مدار این محصول فقط یک نوع مبدل جریان متناوب به جریان مستقیم برای LED قرار دارد. درواقع، این نوع مهتابی جیوه ندارد و اشعه فرابنفش تولید نمی‌کند.

همچنین، بخش‌های زیادی از لامپ مهتابی ال ای دی قابل تعمیر و بازیافت هستند.علاوه‌بر این  نسبت به لامپ‌های مهتابی قدیمی و معمولی طول عمر بیشتری دارند. بنابراین، دیر تر به زباله تبدیل می‌شوند و برای محیط زیست و انسان‌ها بسیار سودمند هستند.

تکنولوژی نورپردازی با گذشت زمان طولانی در این راه از منظر طراحی و عملکرد تغییرات چشمگیری داشته است. همه چیز با اختراع لامپ‌ها شروع شد و حال در قرن 21 با معرفی پرکاربردترین فناوری‌های نورپردازی به نام LED یا دیودهای ساطع کننده نور معروف هستند.

لامپ ال ای دی و مزایا آن

لامپ های مهتابی LED چه مزایی دارند؟

مزایای مهتابی ال ای دی

مهتابی ال ای دی پیشرفته‌تر از لامپ‌های معمولی و قدیمی بوده است. همچنین، بهترین جایگزین برای لامپ مهتابی فلورسنت است. در ادامه 7 مورد از مهم‌ترین مزایا این محصول را بررسی خواهیم کرد.

  1. به دلیل عدم وجود جیوه و اشعه یووی به محیط زیست صدمه نمی‌زنند و بسیار ایمن هستند.
  2. نورپردازی جهت‌دار و دلخواهی را برای شما دارند. در واقع مانند لامپ‌های فلورسنت به چند جهت نور ساطع نمی‌کنند.
  3. مصرف بهینه‌تر و 40 درصد کارایی بهتری نسبت به مهتابی فلورسنت دارند. درواقع، بدون هیچ گونه سوسو زدن و سایر مشکلات چراغ‌های دیگر هستند.
  4. طول عمر بسیار بالا و مصرف انرژی کمی دارند.
  5. روشنی بدون توقف دارند. درواقع بدون هیچ‌گونه لرزش نور و نوری کاملا ثابت دارند.
  6. پلی‌کربنات موجود در این نوع مهتابی سبب استحکام و مقاومت زیادی در برابر ضربه‌ها شده است. در واقع، خود یک کالای نورپردازی نشکن هستند.
  7. قابلیت تعمیر و بازیافت دارد. همچنین، تنوع بسیار در ولتاژهای متفاوت و سایزهای مختلفی دارند.

در سایر مهتابی‌ها بالاست‌هایی وجود دارد که سبب تداخلات رادیویی می‌شوند. همچنین در برخی از مواقع باقی لوازم الکترونیکی را می‌توانند از عملکرد درست خارج کنند. در واقع، در زمان گرم شدن بیشتر از اندازه نیز ممکن است سبب آتش سوزی شوند. همچنین، در مهتابی‌هایی مانند فلورسنت میزانی جیوه وجود دارد که می‌تواند محیط زیست را آلوده کند.

کاربردهای لامپ‌های مهتابی ال ای دی

لامپ‌های مهتابی ال ای دی از پرکاربردترین‌ها در صنایع محصولات روشنایی هستند. درواقع، این محصول به محیط و سلامت چشم‌ها لطمه‌ایی نمی‌زند. همچنین، برای نورپردازی مکان‌های تجاری، خانه، اداری و غیره بسیار رایج هستند.

نحوه عملکرد مهتابی LED

مهتابی LED چگونه عمل می کند؟

نحوه عملکرد مهتابی ال ای دی

LED شامل دیود است. درواقع دیود خود دو الکترود با یک بخش الکتریکی دارد به‌صورتی که الکتریسیته در یک جهت عبور می‌کند و حرکت‌های ثابت الکترون‌ها در نیمه رسانا سبب تولید نور خواهد شد.

طول عمر لامپ های مهتابی ال ای دی

در حالت معمول طول عمر لامپ‌های مهتابی ال ای دی در حدود 50 هزار ساعت و در مدل‌های پیشرفته تر 100 هزار ساعت بوده است، اما طول عمر سایر مهتابی‌ها در بیشترین حالت بسیار کمتر از 30 هزار ساعت شده است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم آشنایی با مهتابی ال ای دی و مزایای آن را به صورت کامل بررسی کنیم. همچنین، در هنگام خرید به شرکت تولید کننده مهتابی مورد نیاز خود دقت داشته باشید؛ زیرا توجه‌به این نکته به میزان کارکرد طول عمر، کیفیت و میزان مصرف برق آن نیز تاثیر گذار است. درواقع برای خرید بهترین لامپ‌های مهتابی LED استاندارد که در فروشگاه ZINOLIGHT موجود هستند می‌توانید مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *