مقالات

بررسی انواع لامپ گلخانه ای

انواع لامپ گلخانه ای

فهرست مطالب

گیاهان برای داشتن روند رشد مناسب، به عناصر مختلفی نیاز دارند. این عوامل شامل دما، آبیاری و خاک مناسب می‌شوند. نور و گرمای دریافتی از خورشید نیز یکی از مهم‌ترین عناصر برای رشد گیاهان است. در برخی از مواقع، به‌دلیل شرایط محیطی، خانه و گلخانه‌ها نور کافی به گیاهان نمی‌رسد. در این‌ زمان، بهترین روش برای تامین نور کافی گیاهان، استفاده از انواع لامپ گلخانه ای است. امروزه، تنوع بسیار زیادی در انواع این محصولات دیده می‌شود؛ به‌طوری که، شما می‌توانید با‌توجه به نیاز‌های گیاهان، یکی از این محصولات را تهیه کنید.

لامپ های گلخانه ای

معرفی لامپ گلخانه ای

استفاده از لامپ‌های گلخانه‌ای بسیار رایج شده است. این محصولات، منابع نور مصنوعی و جایگزین مناسبی برای نور طبیعی خورشید هستند. وظیفه این لامپ‌ها، ایجاد انواع طیف نوری برای گیاهان است. طیف‌های نوری تولیدشده توسط انواع لامپ گلخانه ای، به‌طور کامل با طیف‌های نوری خورشید یکسان هستند.

به‌عبارت دیگر، این محصولات طول موج‌های مفید نور خورشید را بهینه‌سازی و منتشر می‌کنند. همچنین، طول موج‌های مضر و غیر‌ضروری را حذف می‌کنند. این در ‌حالی است که، منابع نوری معمولی توانایی ارائه طیف محدودی از نور‌ها را دارند.

رشته ای

یکی از انواع لامپ گلخانه ای، لامپ‌های رشته‌ای هستند. این محصولات بهترین گزینه و مکملی مناسب برای گیاهان به‌شمار می‌روند. لامپ گلخانه‌ای رشته‌ای، وظیفه تولید نور قرمز را بر ‌عهده دارد. نور قرمز در کنار نور آبی می‌تواند تاثیر‌گذار‌ترین نور برای رشد گیاه محسوب شود.

گیاهان، گیرنده‌های بسیار حساسی نسبت به نور قرمز دارند. این گیرنده‌ها که با نام فیتوکروم نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند نور قرمز را با قدرت زیادی جذب کنند. این نور تاثیر قابل‌توجهی بر‌ روی گل یا میوه گیاهان می‌گذارد. نکته مهم این است که لامپ رشته‌ای باید با فاصله‌ای در حدود ۶۰ سانتی‌متر از گیاه نصب شود.

متا هالید

لامپ‌های متا هالید که از انواع لامپ گلخانه‌ای هستند، از طراحی خاصی برخوردارند. در این نوع لامپ‌ها، جریان برق از یک لوله پر شده از گاز عبور کرده و نور تولید می‌کند. نور تولیدشده توسط این محصولات شدت زیادی دارد و آبی رنگ است. نور آبی، انرژی زیادی را به گیاه منتقل می‌کند. این انرژی، موجب شده تا نور آبی موثر‌ترین نور در مراحل رشد و فتوسنتز گیاه محسوب شود.

این لامپ‌ها از کارایی خوبی برخوردار هستند، اما نکته مهم هزینه نصب آن‌ها است. نصب و راه‌اندازی این نوع لامپ‌ها، نیازمند هزینه‌های زیادی هستند.

سدیم فشار بالا

لامپ گلخانه‌ای سدیم فشار بالا، دارای سدیم و گاز نئون است. این لامپ یکی از کاربردی‌ترین انواع لامپ گلخانه ای است. در اغلب مواقع، از لامپ‌های سدیم فشار بالا در زمان رویش گیاهان استفاده می‌شود؛ چرا‌که، وجود آن‌ها موجب بهبود و سریع‌تر شدن روند رویش گیاهان می‌شود. همچنین، از آن‌ها در زمان زایشی نیز استفاده می‌شود. گرمای بالای این لامپ در مقایسه با سایر لامپ‌ها موجب این امر شده است.

لامپ سدیم فشار بالا، حدود ۳۰ درصد از انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می‌کند. نور تولیدی آن به رنگ‌های زرد و نارنجی است. سایر انرژی الکتریکی، به گرما تبدیل می‌شود. رنگ‌های زرد و نارنجی، هر ‌کدام به‌تنهایی تاثیر معمولی بر گیاهان می‌گذارند، اما قرار‌گیری آن‌ها در کنار یک‌دیگر می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد.

ال ای دی

لامپ‌های ال‌ای‌دی، از جدید‌ترین و کاربردی‌ترین انواع لامپ گلخانه ای هستند. استفاده از این لامپ به‌دلیل داشتن قابلیت‌های منحصربه‌فرد ، بسیار رایج شده است. نکته قابل‌توجه این است که طیف نوری آن برای انواع گیاهان مناسب است. طول عمر بالا و کارایی مناسب از مهم‌ترین ویژگی‌های این لامپ‌ها به‌شمار می‌روند.

نور تولیدی این لامپ، به رنگ آبی است که تاثیر زیادی در رشد گیاهان دارد. گیرنده‌هایی با نام کریپتوکروم در گیاهان وجود دارد که وظیفه جذب نور‌های آبی را بر ‌عهده دارند. تاثیر این نور بر‌ روی فتوسنتز، افزایش رشد و ضخامت بخش‌های ساختاری دیده می‌شود.

فلورسنت

نتیجه و عملکرد لامپ‌های گلخانه‌ای فلورسنت به بخار‌های جیوه بستگی دارد. طراحی این نوع لامپ از انواع لامپ گلخانه ای، بسیار منحصر‌به‌فرد است. بخار‌های جیوه‌ای با برخورد به داخل لامپ‌ها، زمینه آزادشدن پروتو‌های فرا‌بنفش را ایجاد می‌کنند. در گذشته از این لامپ‌ها در گلخانه‌ها به‌عنوان نور مصنوعی استفاده می‌شد.

امروزه، استفاده از این نوع لامپ‌ها بسیار کمتر شده است. در‌ واقع، هیچ گلخانه‌ای از این نوع لامپ استفاده نمی‌کند. دلیل این امر، مصرف زیاد برق، تولید گرمای بالا و عملکرد ضعیف است.

ویژگی لامپ های گلخانه ای و تاثیر آن ها در رشد گیاهان

ویژگی های لامپ گلخانه ای

امروزه، لامپ‌های گلخانه‌ای در تنوع بسیار بالایی تولید می‌شوند. هر ‌کدام از انواع لامپ گلخانه ای از ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی برخوردارند. باید در ‌هنگام خرید این لامپ‌ها، به برخی نکات توجه داشته باشید. اولین و مهم‌ترین نکته در‌ هنگام خرید، کیفیت محصولات است. کیفیت بالا یکی از ویژگی‌های یک لامپ گلخانه‌ای کاربردی است.

همچنین، باید به نور مورد‌نیاز گیاه خود توجه کنید. به‌عنوان مثال، برخی از گیاهان روند رشد خوبی ندارد یا میوه و گل نمی‌دهند. در ‌این ‌هنگام، باید نور مورد‌نیاز گیاه را پیدا کنید. برای این کار، باید درباره انواع نور‌ها اطلاعات کسب کنید. با تامین طیف نوری مورد‌نیاز می‌توانید کمبود گیاه را برطرف کنید.

بهتر است محصول مورد‌نظر خود را از برند‌های معروف تهیه کنید. علاوه‌برآن، با مراجعه به مراکز معتبر می‌توانید از امکانات مختلفی برخوردار شوید.

کاربرد انواع لامپ گلخانه ای

به‌طور معمول از انواع لامپ گلخانه ای در ساختمان‌ها، آپارتمان‌ها یا گلخانه‌هایی استفاده می‌شود که نور کمی دریافت می‌کنند. این نوع آپارتمان‌ها دسترسی کمی به نور طبیعی خورشید دارد. این امر موجب می‌شود تا رشد گیاهان با محدودیت مواجه شود. البته از این تجهیزات در زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها نیز استفاده می‌شود. این کار با هدف افزایش سرعت رشد، ثمر‌بخشی و رشد مناسب انجام می‌شود.

چگونگی استفاده از این لامپ‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. باید توجه داشته باشید که گیاه به‌چه نوری نیاز دارد؛ چرا‌که هر ‌کدام از این نور‌ها می‌توانند به‌صورت جداگانه موثر باشند.

جمع بندی

تهیه انواع لامپ گلخانه ای باید از مراکز معتبر انجام شود. سایت زینولایت یکی از این فروشگاه‌های معتبر است. زینولایت با کمک تجربه خود در زمینه فروش انواع لامپ‌های ال‌ای‌دی و تجهیزات روشنایی، خدمات مناسبی را به مشتریان ارائه می‌دهد. از خدمات این مجموعه می‌توان به ثبت سفارش و پرداخت آنلاین، پشتیبانی تلفنی و اورجینال بودن کالا‌ها اشاره کرد. شما مشتریان عزیز می‌توانید برای دریافت اطلاعات و مشاوره از ساعت ۹ تا ۱۸ با کارشناسان زینولایت در تماس باشید. زینولایت، زمینه مناسبی را جهت خرید انواع محصولات روشنایی برای مشتریان ایجاد کرده است. جهت خرید لامپ رشد گیاه نیز می توانید به وبسایت زینولایت مراجعه کنید و سفارش محصول مورد نظر خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *