مقالات

تفاوت های لامپ های هالوژن و ال ای دی

فهرست مطالب

احتمالا متوجه شده‌اید که در چند سال گذشته، چراغ‌های ال‌ای‌دی در کانون توجه قرار گرفته‌اند و دلیل این امر تفاوت های لامپ های هالوژن و ال ای دی است. اکنون ممکن است از خود بپرسید که کدام یک برای نیازهای روشنایی شما بهتر است.

کلید تصمیم‌گیری صحیح در مورد نورپردازی، دانستن تفاوت بین گزینه‌های موجود و درک مزایا و معایب آنهاست. در این مقاله، تفاوت‌ لامپ های هالوژن و ال ای دی را توضیح می‌دهیم تا بتوانید هنگام خرید لامپ هالوژنی یا ال ای دی، تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید.

معرفی لامپ های هالوژن

چراغ‌های هالوژن را می‌توان به‌طور خلاصه به‌عنوان نسخه بهبودیافته و کم‌مصرف‌تر از نورهای رشته‌ای توصیف کرد. لامپ های هالوژن از طریق گرما، نور تولید می‌کنند و به‌همین‌دلیل باید از شیشه مقاوم در برابر حرارت ساخته شوند.

این لامپ‌ها حاوی یک رشته تنگستن هستند که شبیه لامپ‌های رشته‌ای است، اما برای افزایش طول عمر لامپ و از بین بردن تغییر رنگ روی بدنه، به آن گاز هالوژن اضافه می‌کنند. در نتیجه، فناوری هالوژن در مورد مصرف انرژی، روشنایی و طول عمر بسیار کارآمدتر از نورهای رشته‌ای است.

معرفی لامپ های ال ای دی

به طور ساده می‌توان گفت که لامپ‌های LED یا دیودهای ساطع نور، نیمه هادی‌هایی هستند که وقتی جریان الکتریکی از آن‌ها عبور می‌‌کند، از خود نور ساطع می‌کنند. لامپ ‌های ال ‌ای ‌دی به روشی کاملا متفاوت از لامپ‌های سنتی تولید می‌شوند. این نوع لامپ‌ها مجهز به رشته‌ای هستند که به تدریج می‌سوزد.

تکنیک تولید نور در لامپ های ال ای دی در مقایسه با لامپ های هالوژن یا معمولی بسیار کارآمدتر است. لامپ‌ های ال ‌ای ‌دی بهینه‌تر هستند و می‌توانند سطح روشنایی بیشتری را نسبت به لامپ ‌های هالوژن و رشته‌ای بدون اتلاف انرژی زیادی ارائه دهند. پس خرید لامپ led، خرید به صرفع تری خواهد بود.

مقایسه لامپ ال ای دی و لامپ هالوژنی و اجزای آن

لامپ ال ای دی و هالوژن چه تفاوت و شباهت هایی دارند؟

مقایسه لامپ های هالوژن و ال ای دی

نور یک عنصر کلیدی در طراحی داخلی خانه شما است و بر فضای داخلی تأثیر می‌گذارد. هنگامی که در حال ساختن یا بازسازی اتاق‌های منزل خود هستید، نصب چراغ‌های جدید می‌تواند فرصتی عالی برای بهبود محیط و راحتی فضای زندگی شما باشد.

اما نور خوب نه تنها در ساختمان‌های مسکونی، بلکه در ادارات، کارگاه‌ها و هر نوع فضای دیگری بسیار مهم است. این روزها سبک‌های زیادی برای نورپردازی وجود دارد. با‌این‌حال، طراحی‌های نورپردازی مدرن در حال حاضر بیشتر با چراغ‌های LED و چراغ‌های هالوژن مرتبط هستند.

در اینجا یک سوال پیش می‌آید که کدام یک از این دو نوع لامپ بهتر است. بنابراین، بیایید با مقایسه لامپ های هالوژن و ال ای دی تعیین کنیم که کدام

یک، از نظر مصرف انرژی، مقرون‌به‌صرفه بودن، روشنایی و … بهتر است. لامپ های هالوژن یا ال ای دی؟

1. ساختار و طراحی؛ شباهت زیاد لامپ های هالوژن به لامپ های رشته ای

ال‌ای‌دی‌ها (دیودهای ساطع کننده نور) نیمه هادی‌هایی هستند که با عبور جریان الکتریکی از آن‌ها نور روشنی از خود ساطع می‌کنند. این نور می‌تواند از طیف مادون قرمز تا طیف رنگی متفاوت باشد. لامپ‌های LED مانند یک کامپیوتر کار می‌کنند؛ زیرا حالت روشن/ خاموش باینری دارند.

آن‌ها از تراشه‌های الکترونیکی که در پایه لامپ قرار داده شده‌اند، استفاده می‌کنند. لامپ‌های LED قدیمی دیر روشن می‌شدند، اما نسخه‌های فعلی این کار را در چند ثانیه انجام می‌دهند. این لامپ‌ها یک روش جدید برای کاهش قبوض برق هستند.

لامپ های هالوژن از نظر ساختار و عملکرد مشابه لامپ‌های رشته‌ای هستند. هالوژن‌ها نوعی لامپ رشته‌ای هستند که توسط گاز احاطه شده‌اند و در یک محفظه شیشه‌ای فشرده نگهداری می‌شوند. آن‌ها هم در ساخت و هم در بهره‌برداری شبیه لامپ‌های رشته‌ای هستند، اما طراحی این لامپ‌ها کارآمدتر از لامپ‌های معمولی است.

لامپ های هالوژن میزان نور مرئی بیشتری نسبت به لامپ‌های معمولی از خود ساطع می‌کنند. پایه پین لامپ های هالوژن استفاده از آن‌ها را محدود به وسایل خاصی می‌کند که مخصوص این نوع لامپ طراحی شده‌اند.

2. شاخص رنگ؛ اندازه گیری ویژگی‌های منبع نور

شاخص نمایش رنگ (CRI) ویژگی‌های منحصربه‌فرد یک منبع نور را اندازه‌گیری می‌کند. این نشان می‌دهد که چگونه یک منبع نور رنگ‌ها را به طور طبیعی در مقایسه با یک استاندارد شناخته شده ارائه می‌دهد. برای محاسبه CRI از یک لامپ رشته‌ای 100 واتی استفاده می‌شود. برای روشنایی خانگی، CRI 85 تا 90 کافی در نظر گرفته می‌شود.

CRI لامپ های هالوژن 100 است، مانند نور روز استاندارد. با‌این‌حال، LED ها به اندازه لامپ‌ های هالوژن درخشان نیستند. اکثر لامپ ‌های ال ‌ای‌ دی دارای CRI 80 هستند، اما چندین لامپ ال ‌ای ‌دی درجه یک می‌توانند تا 98 هم برسند.

3. طول عمر؛ دوام بالای لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های هالوژن

لامپ ‌های ال‌ ای ‌دی معمولا به دلایلی دوام بیشتری نسبت به لامپ ‌های هالوژن دارند. یکی از دلایل این‌ است که لامپ‌ها‌ی LED در داخل خود رشته‌ای ندارند. رشته‌ها به ارتعاش و نوسانات انرژی حساس هستند و می‌توانند باعث شکستن لامپ شوند.

ازطرف‌دیگر چراغ‌های ال‌ای‌دی از پلاستیک ساخته شده‌اند و بسیار بادوام‌تر از لامپ‌های هالوژنی هستند که از شیشه ساخته شده‌اند. لامپ های هالوژن در صورت افتادن می‌شکنند و اگر روی شیشه چراغ هالوژن آب سرد پاشیده شود، در صورت داغ بودن می‌ترکد.

لامپ‌های LED نسبت به لامپ های هالوژن امید به زندگی بیشتری دارند. این لامپ‌ها بیش از 25000 ساعت دوام دارند، در‌حالی‌که لامپ های هالوژن با کیفیت خوب 3600 ساعت دوام می‌آورند. به این معنا که طول عمر مورد انتظار لامپ های ای ای دی بیش از 15 سال است. در مقابل لامپ های هالوژن حتی در صورت استفاده کم، بیشتر از 2 تا 3 سال دوام نمی‌آورند.

نور لامپ هالوژنی و نور لامپ ال ای دی

نور لامپ ال ای دی با لامپ هالوژنی چچه فرقی دارد؟

4. میزان نور؛ روشنایی ال ای دی در مقابل هالوژن

چراغ هالوژن نوعی نور رشته‌ای است که با گاز هالوژن پر می‌شود. این گاز عمر لامپ را طولانی‌تر می‌کند و به رشته تنگستن اجازه می‌دهد در دمای بالاتری نسبت به یک لامپ رشته‌ای معمولی بسوزد. اگرچه لامپ های هالوژن روشن‌تر هستند، اما گرمای زیادی نیز تولید می‌کنند.

لامپ های هالوژن حدود 16-24 لومن در هر وات نور ساطع می‌کنند، در‌حالی‌که لامپ های ال ای دی حدود 80-100 لومن در هر وات ساطع می‌کنند. این بدان معناست که شما از LED‌‌ها سطح روشنایی بسیار بالاتری را نسبت به لامپ هالوژن دریافت خواهید کرد. به‌عنوان‌مثال یک لامپ ال ای دی 15 وات به اندازه یک لامپ هالوژن 85 وات روشنایی خواهد داشت.

5. قیمت؛ کدام نوع لامپ ارزان‌تر است؟

وقتی صحبت از قیمت لامپ های ال ای دی در مقابل هالوژن می‌شود، دو موضوع متفاوت وجود دارد: قیمت خرید و مقرون‌به‌صرفه بودن. به نظر می‌رسد خرید لامپ های هالوژن مقرون‌به‌صرفه‌تر است، به خصوص که برای خرید لامپ‌های LED با توان کمتر باید پول بیشتری پرداخت کنید.

با‌این‌حال، زمانی‌که هزینه‌های کارکرد و طول عمر هر لامپ را در نظر بگیرید، وضعیت تغییر می‌کند و لامپ LED به‌طور قابل‌توجهی مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌شود. این بدان معناست که با وجود هزینه بالاتر برای لامپ‌های LED، این لامپ‌ها به‌طور قابل توجهی بیشتر از لامپ هالوژن دوام می‌آورند.

نتیجه‌گیری

واضح است که در مقایسه لامپ های هالوژن و ال ای دی یک برنده بیشتر وجود ندارد و آن هم لامپ‌های LED است. نور لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های هالوژن بسیار بیشتر است که در سطوح مختلف لومن موجود هستند.

در‌حالی‌که لامپ های هالوژن مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند، اما بسیار سریع‌تر از چراغ‌های LED می‌سوزند و 80 درصد انرژی مصرفی آن‌ها به گرما تبدیل می‌شود. در مقابل لامپ های ال ای دی مصرف انرژی را کاهش می‌دهند و در درازمدت در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کنند. این لامپ‌ها با وجود گران‌تر بودن، طول عمر بیشتری دارند.

ما در این مقاله متوجه فرق لامپ های هالوژن و ال ای دی شدیم و دریافتیم که ال‌ای‌دی‌ها در بسیاری موارد نسبت به هالوژن‌ها برتری دارند. اگر برای نورپردازی منزل خود به دنبال خرید لامپ مناسب هستید، پیشنهاد ما استفاده از خدمات فروشگاه اینترنتی زینولایت است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *