مقالات

بررسی میزان طول عمر لامپ ال ای دی

طول عمر لامپ ال ای دی

فهرست مطالب

لامپ‌های ال ای دی از پرفروش‌ترین لامپ‌های بازار هستند. درواقع، یکی از اقداماتی که قبل از خرید لامپ  LED باید انجام دهید بررسی میزان طول عمر لامپ ال ای دی است.

همچنین، این محصول مزایای زیادی از جمله کارایی بالا، قیمت مناسب و نوردهی بسیار خوبی دارد.یکی از دغدغه های افرادی که قصد خرید لامپ led را دارند، میزان طول عمر لامپ ال ای دی است.  در این مقاله به صورت جامع به معرفی، عوامل تاثیرگذار و  صفر تا صد بررسی میزان طول عمر لامپ ال ای دی پرداخته ایم، لطفا تا به انتها همراه ما باشید.

تعدادی لامپ ال ای دی

معرفی لامپ ال ای دی

با ورود لامپ‌های ال ای دی نسل جدید به بازارهای جهانی تحولی عظیم در صنعت محصولات روشنایی به وجود آمد. LED مخفف شده کلمه light emitting diode به معنای دیود نور افشان است. لامپ LED از تکنولوژی حالت جامد استفاده می کند.

درواقع، برای تولید نور در یک ماده جامد قرار می گیرد. همچنین، با این عملکرد به یک لامپ با طول عمر بسیار طولانی‌تر از لامپ‌هایی تبدیل می شود که از فناوری غیر جامد مثل لامپ‌های فلورسنت، رشته ای و هالوژن استفاده می‌کنند. نورپردازی حالت جامد نیز بسیار کمتر در معرض خرابی منجر به لرزش و ضربه خواهد بود.

این محصول با به کار گیری دیودهای سازنده نور روشنایی را تامین می کند. درواقع، لامپ ال ای دی تقریبا 90 درصد از میزان انرژی که دریافت می‌کند را نور تولید می کند. همچنین، کمترین اتلاف انرژی را دارد.

میزان طول عمر لامپ ال ای دی

میزان طول عمر لامپ ال ای دی

طول عمر این محصول مانند لامپ‌های فلورسنتی به تعداد دفعات خاموش روشن شدن ارتباطی ندارد. مدت زمانی که لامپ ال ای دی روشن می‌ماند، طول عمر آن‌ها را در واقع، مشخص می‌کند.

همچنین، از منظر تخصصی میزان طول عمر لامپ ال ای دی به دو حالت عمر مفید و عمر واقعی تقسیم می‌شود. علاوه‌بر این، منظور از عمر مفید لامپ ال ای دی به طول دوره‌ایی که لامپ بدون هیچ‌گونه کاهش نور فضا را روشن می‌کند، است. زمان ساخت لامپ مهتابی بر پایه معیار ال ال ام اف تعیین خواهد شد.

در واقع، اندازه درصد افت لومن لامپ را روی بسته بندی می‌نویسند. به‌عنوان‌مثال، اگر برای یک لامپ 50000 /L70 را دیدید، عمر مفید این محصول 50000 هزار ساعت است و پس از گذشت این زمان میزان نور به 70 درصد اولیه می‌رسد.

همچنین، عمر واقعی نیز به زمانی که لامپ نسوخته باشد یا درواقع بدون تعویض کردن لامپ قابل استفاده باشد، می‌گویند. معمولا به صورت استاندارد اگر در محیط با دمای مناسبی نصب شود، عمر واقعی این محصول 50 هزار ساعت و در مدل‌های با کیفیت 100 هزار ساعت هم بوده است.

بررسی عوامل تاثیرگذار در طول عمر لامپ ال ای دی

عوامل تاثیر گذار در طول عمر لامپ ال ای دی

طول عمر این نوع محصولات کاربردی نسبت به سایر لامپ‌ها بسیار بیشتر است. در واقع، این موضوع به عملکرد و ساختار داخلی لامپ مربوط می‌شود. همچنین، کیفیت قطعات به کار برده شده در ساخت این محصول و نحوه مونتاژ کردن آن‌ها نیز نقش مهمی در عمر این محصول روشنایی بخش دارند. در ادامه به غیر از این موارد سایر عوامل تاثیرگذار بر طول عمر لامپ LED را بررسی خواهیم کرد.

گرما و حرارت تولید شده توسط لامپ

از جمله عوامل مهمی که باعث کوتاه شدن طول عمر لامپ LED می‌شود، گرما است. درواقع، گرمای شدید به قطعات این محصول صدمه می‌زند. علاوه‌بر این، در روزهای گرم سال این کالا نمی‌تواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. همچنین، طول عمر این نوع لامپ در آب و هوای بسیار گرم کم‌تر بوده است.

منبع انرژی

منبع انرژی لامپ‌های ال ای دی برق شهری بوده است. درواقع، متصل شدن لامپ‌های ال ای دی به ولتاژهای غیر استاندارد باعث کم شدن طول عمر این محصول می‌شود. همچنین، برای پیشگیری از این اتفاق قبل از راه اندازی و نصب حتما میزان ولتاژ و رتبه انرژی را بازدید کنید.

اسیدی بودن محیط

نصب لامپ ال ای دی در فضاهایی که مواد شیمیایی داشته باشد، روی طول عمر آن‌ها تاثیرگذار است. در واقع، فضاهایی مانند استخرها، برخی از کارخانه‌ها و غیره دارای مواد اسیدی و شیمیایی هستند. همچنین، به همین جهت لامپ‌های ال ای دی زمانی که در این گونه فضاها نصب می‌شوند، دچار کاهش طول عمر می‌شوند.

رطوبت

رطوبت هوا نقش مهمی بر طول عمر لامپ‌های مختلف داشته است. درواقع، در مناطقی که رطوبت شدیدی دارند قطعات داخلی این محصولات گرفتار خوردگی و پوسیدگی می‌شوند. به‌همین‌علت است که طول عمر این لامپ‌های LED کوتاه می‌شود. علاوه‌بر این، در شرایط محیطی صعب می‌توان از لامپ‌هایی که دارای درجه حفاظتی بالایی هستند استفاده کرد.

با‌این‌حال، در میان عوامل گفته شده برخی بر طول عمر این کالا موثرتر هستند. در واقع، با کنترل ملاحظات ایمنی و رعایت کردن شرایط نگهداری تا حد زیادی امکان افزایش طول عمر بی دغدغه آن‌ها وجود دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل به بررسی میزان طول عمر لامپ ال ای دی و عوامل تاثیر گذار در طول عمر آن پرداخته‌ایم. همچنین، امروزه لامپ‌های ال ای دی تنوع بسیار زیادی دارند. درواقع، این محصول عمری 4 برابر بیشتر از لامپ‌های فلورسنتی دارد. همچنین، در زمان خرید به نوع لامپ و میزان مصرف انرژی برق توجه کنید. همچنین برای خرید بهترین لامپ‌های LED استاندارد که در فروشگاه ZINOLIGHT موجود هستند می‌توانید مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *