مقالات

بررسی تفاوت های میان لامپ های ال ای دی و رشته ای

تفاوت لامپ های ال ای دی و رشته ای

فهرست مطالب

لامپ های رشته ای از دهه 1800 تولید شده‌اند، در واقع این لامپ‌ها همان لامپ‌های معمولی هستند. لامپ های رشته ای با گرم کردن یک رشته‌ سیم تا دمای خاصی نور تولید می‌کنند. در این محصولات روشنایی سیم توسط یک حباب شیشه ای احاطه‌شده‌ است که معمولاً با یک گاز بی‌اثر پر می‌شود. از سوی دیگر ال ای دی یا دیودهای ساطع کننده نور، رشته‌ای ندارد و ال ای دی ها عملکرد کاملاً متفاوتی دارند. دیود یک وسیله الکتریکی با دو الکترود است که اجازه عبور برق را می‌دهد. دو الکترود دیود آند و کاتد هستند. در این محصولات روشنایی جریان از طریق آند وارد می‌شود و از طریق کاتد خارج می‌شود. یک ال ای دی معمولا از مواد نیمه رسانا ساخته شده است که در یک محفظه پلاستیکی قرار دارد. هنگامی که جریانی از الکترودها و مواد نیمه رسانا عبور می‌کند، نور مرئی یا یک فوتون ساطع خواهد شد. بزرگترین تفاوت لامپ های ال ای دی و رشته ای در نحوه انتشار نور است. در ادامه به مقایسه دو لامپ ال ای دی و رشته ای می پردازیم. این مقایسه می تواند برای افرادی که قصد خرید لامپ led و رشته ای را دارند بسیار مفید است.

بهره‌وری لامپ های ال ای دی و رشته ای

مقایسه بهره‌وری لامپ های ال ای دی و رشته ای

ال ای دی ها نسبت به هر نوع لامپ روشنایی موجود در بازار بسیار کارآمدتر هستند. بازده معمولی این لامپ ها 37 و 120 لومن بر وات است. چراغ‌های رشته‌ای از نظر کارایی بدترین چراغ‌های مدرن هستند، زیرا مقدار زیادی از انرژی (۹۰٪) در این محصولات روشنایی به جای نور صرف تولید گرما می‌شود.

درمقابل با افزایش جریان، راندمان ال ای دی کاهش می‌یابد. همچنین با عبور جریان اضافی دمای لامپ نیز  افزایش می یابد که این موضوع باعث کاهش طول عمر دستگاه خواهد شد. اگرچه طول عمر لامپ‌های رشته‌ای بسیار کوتاه است (حدود 1200 ساعت)، اما این لامپ‌ها درخشندگی خود را به خوبی حفظ می‌کنند.

انتشار طیف مرئی نور در لامپ ال ای دی و رشته ای

ال ای دی ها طیف بسیار باریکی از نور مرئی را بدون تلفات انواع تشعشعات نامربوط (IR، UV) یا گرما تولید می‌کنند، به این معنی که بیشتر انرژی مصرف شده توسط منبع نور مستقیماً به نور مرئی تبدیل می شود.

لامپ های رشته ای درصد بسیار کمی از انتشار خود را به صورت نور مرئی ساطع می‌کنند. بخش بسیار بیشتری از نور تولیدی به صورت مادون قرمز (در اصل گرما) منتشر می‌شود. این یک ویژگی منفی لامپ رشته ای است.

ویژگی های شکست لامپ ال ای دی و لامپ رشته ای

ال ی دی ها به صورت تدریجی در طول زمان از کار می‌افتند. از آن‌جایی‌که چراغ‌های LED معمولاً با چند ساطع کننده نور در یک چراغ کار می‌کنند، از دست دادن یک یا دو دیود به معنای خرابی کل لامپ نیست. لامپ های رشته ای معمولاً به سختی از کار می‌افتند به این معنی که به طور کامل و یک‌باره عمرشان تمام می‌شود.

طول عمر لامپ رشته ای و لامپ ال ای دی

طول عمر لامپ رشته ای و لامپ ال ای دی

طول عمر ال ای دی ها بیشتر از هر منبع نوری موجود در بازار است. طول عمر این لامپ ها متغیر است، اما مقادیر معمول از 25000 ساعت تا 200000 ساعت یا بیشتر از این میزان را برای طول عمر لامپ ال ای دی گزارش کرده‌اند.

همانطور که اشاره کردیم، لامپ های رشته ای بدترین طول عمر را در بین لامپ های موجود در بازار دارند (تقریباً 1200 ساعت). طول عمر لامپ های ال ای دی تقریباً 50 تا 100 برابر بیشتر از لامپ های رشته ای است.

هزینه های مادام العمر

روشنایی ال ای دی هزینه‌های اولیه نسبتاً بالایی و هزینه های طول عمر پایینی دارد. این فناوری در طول زمان به نفع سرمایه‌گذار عمل می‌کند. بازپرداخت عمده در درجه اول از کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری در طول زمان (وابسته به هزینه های نیروی کار) و در درجه دوم از بهبود بهره‌وری انرژی که وابسته به هزینه های برقی است، ناشی می شود.

چراغ‌های رشته‌ای ارزان‌ترین لامپ‌های موجود در بازار هستند، اما به دلیل کوتاه بودن عمرشان، در طول زمان نیازمند هزینه نگهداری و تعویض بالایی هستند. در واقع لامپ های رشته ای احتمالاً باید 20 تا 50 بار خریداری شوند. علاوه‌بر این، اگر خودتان نتوانید لامپ را نصب کنید، باید هزینه های مربوط به نیروی کار را نیز درنظر بگیرید. علاوه بر این، چراغ های رشته ای دارای بالاترین هزینه انرژی در بازار هستند.

مقاومت در برابر ضربه

ال ای دی ها چراغ های حالت جامد (SSL) هستند که به سختی با ضربه های فیزیکی آسیب می‌بینند. در مقابل لامپ های رشته ای نسبت به ال ای دی ها شکننده‌تر هستند؛ زیرا با استفاده از رشته ای که توسط یک لامپ شیشه ای محصور شده است، کار می‌کنند.

اندازه لامپ های ال ای دی و رشته ای

اندازه لامپ های ال ای دی و رشته ای

ال ای دی ها می توانند بسیار کوچک باشند (در برخی موارد کمتر از 2 میلی متر) و می‌توان آن‌ها را در اندازه‌های بسیار بزرگتر نیز استفاده کرد. در نتیجه تنوع اندازه ال ای دی کاربردهایی که دارد را افزایش می‌دهد.

چراغ‌های رشته‌ای در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند، اما معمولاً برای کاربردهای داخلی و مسکونی استفاده می‌شوند که اندازه آن فاکتور مهمی نیست. ممکن است چراغ‌های رشته‌ای هم اندازه کوچکی داشته باشد، اما به اندازه ال ای دی هیچ‌گاه کوچک نخواهد بود. همچنین قدرت نور ال ای دی در سایز کوچک را نخواهند داشت.

تحمل سرما و حرارت

ال ای دی ها برای تمام دمای عملیاتی معمولی هم در داخل و هم در فضای باز مناسب هستند. با این حال در دماهای بسیار بالا عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهند. به طور معمول این محصولات روشنایی از منفی 40 درجه سانتیگراد تا 100 درجه سانتیگراد دما را تحمل می کنند.

همچنین ال ای دی ها در مقایسه با لامپ های رشته ای مقاومت بیشتری نسبت به گرما دارند. ال ای دی ها برای تحمل دماهای بالاتر طراحی شده‌اند و می توانند به‌طور موثر حتی در محیط هایی با سطوح گرمای بالا کار کنند.

سخن آخر

لامپ های ال ای دی و رشته ای هردو نوعی از لامپ های الکتریکی محسوب می‌شوند. اما دارای تفاوت های مهمی در میزان تولید حرارت هستند.در لامپ های رشته ای بیشتر از 90٪ انرژی مصرفی تبدیل به حرارت می شود و تنها کمتر از 10٪ آن به نور تبدیل خواهد شد. به‌همین‌دلیل، لامپ های رشته ای دارای مصرف انرژی بالا و تولید حرارت زیادی هستند.

لامپ های ال ای دی از یک سنسور نور الکترونیکی ساخته شده‌اند که تنها تقریباً 10٪ انرژی مصرفی آن‌ها به حرارت تبدیل می شود و بقیه به نور تبدیل خواهد شد.  بنابراین، لامپ های ال ای دی دارای مصرف انرژی پایین و تولید حرارت کمتری نسبت به لامپ های رشته ای است.

به طور کلی، لامپ های ال ای دی برای صرفه جویی در انرژی و کاهش مصرف برق توصیه می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر برای خرید لامپ های ال ای دی و رشته ای مناسب برای کاربردی که لازم دارید با مشاوران ما در سایت فروشگاهی www.zinolight.com تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *