مقالات

مراحل نصب لامپ رشد گیاه

فهرست مطالب

بسیار از افراد معتقد هستند که گیاهان آپارتمانی نیاز زیادی به نور ندارند. در ‌حالی که، بخش بزرگی از نیاز این گیاهان مربوط به نور می‌شود؛ چرا‌ که برخی از آپارتمان‌ها یا گلخانه‌ها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که نور زیادی دریافت نمی‌کنند. در‌ این‌ هنگام، نصب لامپ رشد گیاه می‌تواند کمک بزرگی به رشد این گیاهان باشد. اگر گلخانه شما نور کمی دریافت می‌کند یا گیاهانتان رشد خوبی ندارند، می‌توانید با نصب یک رشد گیاه این مشکل را برطرف کنید. نصب این تجهیزات بسیار ساده امری ساده خواهد بود. فقط کافی است تا نکات مهم را رعایت کنید.

لامپ رشد گیاه

لامپ رشد گیاه در‌ حقیقت، همان نور مصنوعی است. این لامپ، طیف رنگی نور خورشید را تقلید کرده و به گیاهان می‌تابد. زیبایی و طراوت گیاهان با دریافت طیف نوری تقلید شده از خورشید، باز‌ می‌گردد؛ بنابراین، نصب لامپ رشد گیاه می‌تواند نقش پر‌رنگی را در طراوت و شادابی گیاهان ایفا کند.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که از انواع گیاهان در داخل منزل نگه‌داری می‌کنید؛ نصب این لامپ بهترین گزینه است. البته، کاربرد این محصولات به منازل و آپارتمان‌ها محدود نمی‌شود. از ‌آن‌جایی که این لامپ‌ها در رشد و ثمره‌دهی گیاهان موثر هستند، از آن‌ها در گلخانه‌ها و حتی باغ‌ها و مزارع استفاده می‌شود.

بهترین منبع نوری برای رشد گیاه

رشد گیاهان به عوامل مختلفی به‌ویژه نور خورشید نیاز دارد. بدون‌ شک، نور خورشید بهترین منبع برای گیاهان به‌شمار می‌رود؛ اما در برخی مواقع امکان بهره‌مندی از نور خورشید وجود ندارد. در ‌این ‌هنگام، نصب لامپ رشد گیاه الزامی است.

از آن‌جایی که، گیاهان به امواج مختلف نوری  برای رشد نیاز دارند؛ امروزه، لامپ‌های رشد گیاه در رنگ‌ها و تنوع بالایی تولید می‌شوند. هر‌ کدام از رنگ‌های این لامپ‌ها در رشد قسمتی از گیاه نقش دارند. اگر هدف شما، تامین تمام طیف نوری مورد‌نیاز گیاه است، توصیه می‌شود یک لامپ با طیف کامل تهیه کنید.

نصب یک لامپ رشد گیاه که تمام طیف نوری لازم را ارائه می‌دهد، بهترین گزینه است. البته بهتر است که درباره تاثیر هر‌ کدام از رنگ‌ها نیز آگاه شوید. رنگ قرمز مناسب گل‌دهی، آبی مناسب رشد رویشی و ال‌ای‌دی مناسب برای فصل زمستان است.

چگونگی نصب لامپ رشد گیاه

پس از آگاهی درباره انواع لامپ‌های رشد، باید مناسب‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها را تهیه کنید. توصیه می‌شود انتخاب این محصول را با‌توجه به نیاز‌های گیاهان انجام دهید. یکی از چالش‌های افراد، نحوه نصب لامپ رشد گیاه است؛ چراکه بسیاری از افراد درباره نحوه تابش نور بر ‌روی گیاهان اطلاعی ندارند.

نکته مهم این است که خورشید از قسمت بالا به گیاهان می‌تابد. با این زاویه تابش، برگ گیاهان نور را دریافت می‌کنند. پس از دریافت نور، عمل فتوسنتز انجام می‌شود. نصب این لامپ هم باید همانند خورشید انجام شود. همانطور که خورشید از قسمت بالا و بدون‌وجود هیچ مانعی بر گیاهان می‌تابد، باید لامپ رشد گیاه را نصب کنید.

نصب لامپ رشد گیاه بسیار آسان است؛ به‌طوری که، خود شما هم می‌توانید آن را نصب کنید. همچنین، می‌توانید از افراد با‌تجربه نیز کمک بگیرید. در‌حالت‌کلی اما، نصب و اجرای این تجهیزات بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.

فاصله لامپ رشد گیاه

نکته مهم در ‌هنگام نصب لامپ رشد گیاه، فاصله آن‌ از گیاهان است. بهتر است درباره گیاهان خود و لامپ مناسب برای آن‌ها مطالعه کنید. سپس باید درباره فاصله لامپ‌ها از گیاهان اطلاعات کسب کنید. برای این کار، می‌توانید از افراد مجرب و متخصص کمک بگیرید.

در‌حالت‌کلی، توصیه می‌شود فاصله لامپ از گیاهان خیلی نزدیک نباشد. اگر لامپ‌ها را دورتر و با فاصله بیشتر نصب کنید؛ امکان تابیدن نور به تمام بخش‌های گیاهان وجود خواهد داشت. در‌صورتی­که، از لامپ فقط برای یک گیاه استفاده می‌کنید، باید فاصله‌ای را میان لامپ و گیاه ایجاد کنید.

نکته قابل‌توجه این است که گیاهان به سمت منبع نور، رشد می‌کنند. از‌این‌رو، قراردادن لامپ‌ها در قسمت بالایی بهترین گزینه است.

فعال بودن لامپ رشد گیاه

روشن بودن لامپ رشد گیاه، به عوامل مختلفی وابسته است. پس از نصب لامپ رشد گیاه، باید فاصله و زاویه تابش نور را بر‌روی گیاه تنظیم کنید. پس از اینکه این مورد را تنظیم کردید، باید زمان روشن بودن آن را مدیریت کنید. عامل اول در تعیین مدت زمان روشن بودن لامپ، نوع نور مورد‌استفاده است. دومین عامل، محیط پیرامون گیاه و سومین عامل، هدف استفاده از محصول است.

به‌طور کلی، برای اینکه لامپ‌ها موثر واقع شوند، باید بین ۸ تا ۱۰ ساعت در روز روشن باشند. البته، این مدت زمان می‌تواند تا ۱۶ ساعت متغییر باشد.

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ های معمول

از ‌آن‌جایی که، برخی از این لامپ‌ها نور‌هایی با رنگ زرد، نارنجی یا آبی تولید می‌کنند؛ بسیاری از افراد از خود می‌پرسند می‌توان از لامپ‌های معمولی هم استفاده کرد. با‌توجه به کارایی و کاربرد لامپ‌های رشد گیاه، می‌توان تفاوت‌های این ۲ لامپ را مشاهده کرد. میزان طیف نوری هنگام نصب لامپ رشد گیاه، به‌صورت تخصصی برای رشد گیاهان طراحی شده است.

لامپ‌های مخصوص رشد گیاهان به‌طور معمول با طیف رنگ‌های آبی و قرمز تولید می‌شوند؛ بنابراین، با میزان و رنگ طیف‌های نوری لامپ‌های معمولی تفاوت دارند. لامپ‌های معمولی برای نور‌دهی و روشنایی محیط طراحی شده‌اند. این لامپ‌های معمولی موجب آسیب­رسیدن به چشم و کاهش بینایی نمی‌شوند.

سخن پایانی

تهیه و نصب لامپ رشد گیاه باید از برند‌های معتبر تهیه شود. همچنین، توصیه می‌شود آن‌ها را از فروشگاه‌های قابل‌اعتماد خریداری کنید. فروشگاه زینولایت، سال‌های متمادی است که در زمینه فروش انواع تجهیزات روشنایی فعالیت می‌کند. این مجموعه خدمات مختلفی را برای مشتریان عزیز ارائه می‌دهد. از این خدمات می‌توان به تحویل سریع، سفارش آنلاین، پرداخت هزینه به‌صورت آنلاین و تحویل کالا‌های اورجینال اشاره کرد. تمامی خدمات در راستای رفاه مشتریان برای خرید انواع محصولات و تجهیزات روشنایی ایجاد شده است. جهت خرید لامپ رشد گیاه می توانید به وبسایت ما مراجعه کنید و این محصول را با کیفیتی بالا و به صورت اینترنتی تهیه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *