مقالات

بررسی میزان نوردهی لامپ متال هالید

بررسی میزان نوردهی لامپ متال هالید

فهرست مطالب

نوردهی لامپ متال هالید به علت بازدهی بالا، مصارف ویژه‌ای همچون تأمین نور زمین‌های ورزشی، خیابان‌ها و محیط‌های صنعتی را بر عهده دارد. از مزایا منحصربه‌فرد این لامپ‌ها، تولید ۳ برابری نور نسبت به لامپ‌های رشته‌ای است. این قدرت تولید نور باعث شده در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود و با مقدار انرژی کم‌تر، بتوان نوردهی بالاتری داشت. در این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری در مورد مزایا و نحوه نوردهی لامپ متال هالید ارائه دهیم.

لامپ متال هالید

لامپ متال هالید یک نوع لامپ تخلیه گازی است که از نمک‌های هالوژنی و جیوه برای روشنایی استفاده می‌کند. این نمک‌ها، مانند یدید سدیم، یدید ایندیوم و یدید تالیوم، تبخیر می‌شوند و در هنگام روشن‌شدن لامپ، نور تولید می‌کنند. این لامپ‌ها دارای طیف نور بهتری نسبت به سایر انواع لامپ‌ها هستند. نوردهی لامپ متال هالید یک شبیه‌ساز مناسب به‌عنوان جایگزین نور خوشید در شب است و برای روشنایی فضاهای بزرگ مانند ورزشگاه‌ها، نمای ساختمان‌ها و به‌طور گسترده در روشنایی ساختمان‌های تجاری، صنعتی، مسکونی و عمومی استفاده می‌شود.

عمر مفید لامپ متال هالید حدود ۶,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ ساعت است. برای استفاده از این لامپ، مراقبت و احتیاط لازم است؛ زیرا فشار بالای داخل لامپ متال هالید می‌تواند منجر به شکستن شیشه شده و باعث آسیب به افراد شود. لامپ‌های متال هالید به انواع وات و با کدهای بین‌المللی مختلف موجود هستند. اجزای تشکیل‌دهنده لامپ متال هالید در جدول زیر ذکر شده است:

  • حباب شیشه‌ای
  • لوله‌ی قوس‌دار
  • گاز آرگون
  • الکترودها
  • الکترود کمکی با مقاومت بالا
  • بخار جیوه
  • ساقه‌ی شیشه‌ای
  • سیم مولیبدن
  •  نمک‌های هالوژنی

میزان نوردهی لامپ متال هالید

میزان نوردهی لامپ متال هالید

میزان نوردهی لامپ متال هالید بستگی به توان و نوع لامپ دارد. هر چه توان لامپ بیشتر باشد، میزان نوردهی آن نیز بیشتر خواهد بود. لامپ‌های متال هالید دارای یک حباب شیشه‌ای باریک و بلند هستند که نور را به‌صورت تمرکز شده منتشر می‌کنند. این لامپ‌ها با توان‌های مختلف از ۲۰ وات تا ۲۰۰۰ وات تولید می‌شوند. در مقایسه با سایر نوع لامپ‌ها، لامپ‌های متال هالید از نوردهی بالایی برخوردارند.

نحوه نوردهی لامپ متال هالید

نحوه نوردهی لامپ متال هالید به این صورت است که با عبور قوس الکتریکی از جیوه بخار شده و هالیدها نور تولید می‌شود. ساختار لامپ متال هالید، 2 قسمت پایه شامل لوله آرک داخلی و حباب بیرونی را دربرمی‌گیرد. قسمت لوله آرک داخلی محل قرارگیری جیوه و نمک‌های هالوژنی است که در انتهای این لوله ۲ الکترود قرار دارد. الکترودها نقش تأمین‌کننده روشنایی لامپ متال هالید را بر عهده دارند. زمانی که جریان برق وارد لوله آرک داخلی می‌شود، از 2 الکترود این بخش عبور می‌کند.

با عبور جریان الکتریسیته از الکترودها، جیوه و نمک‌های هالوژنی داخل لوله آرک گرم می‌شوند. این گرما فرآیند تبخیر جیوه و نمک‌های فلزی را فراهم می‌سازد که منجر به پراکندگی اتم‌های فلزات هالید از آرک الکتریکی می‌شود و نور سفیدی را تولید می‌کند. پس از گذشت ۱۵ دقیقه لامپ هالید به نهایت روشنایی خود می‌رسد.

عوامل تأثیرگذار در نوردهی لامپ متال هالید

عوامل تأثیرگذار در نوردهی لامپ متال هالید

عواملی مختلفی روی میزان نوردهی لامپ متال هالید تأثیرگذار هستند. این لامپ ساختاری مشابه با لامپ بخار سدیم دارد؛ ولی با این تفاوت که لامپ متال هالید در حباب مرکزی خود نمک‌های هالوژنی با نام‌های سدیم، اسکاندیوم، یدور تالیم و ایندیوم را دارا است. مزیت برتربودن متال هالید وجود همین نمک‌هاست؛ زیرا تأثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش میزان نوردهی لامپ متال هالید دارند.

از عوامل دیگر مؤثر در نوردهی، نوع تجهیزات به‌کاررفته در ساخت این لامپ و چگونگی تولید آن است. با خرید از فروشگاه‌های تولیدی معتبر می‌توان کیفیت لامپ متال هالید و طول عمر آن را تضمین کرد. خرید لامپ‌های متال هالید از کاربرد و مزایا بالایی برخورددار هستند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل استفاده در مکان‌های سربسته مثل فروشگاه‌ها و موزه‌ها
  • قابل استفاده در محیط‌های باز مثل ورزشگاه‌ها و اتوبان‌ها
  • مورد استفاده در اکواریوم ها
  • دارای 10 برابر طول عمر بیش‌تر به نسبت لامپ‌های رشته‌ای (میانگین عمر مفید 15000 ساعت)
  • توانایی انتشار نور سفید در رنگ‌ها و دماهای رنگی مختلف
  • مصرف انرژی کم‌تری دارد.
  • دمای محیط در عملکرد آن تأثیری ندارد.
  • توانایی شبیه‌سازی نور خورشید برای رشد گیاه

ساختار کلی لامپ متال هالید

ساختار کلی لامپ متال هالید از 2 حباب تشکیل شده که جنس این حباب‌ها از کوارتز یا سرامیک است. حباب‌های سرامیکی به نسبت حباب‌های کوارتز از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و قیمت بالاتری دارند. وظایف این حباب‌ها عبارتند از:

  1. حباب درونی: محل تبخیر متال هالید در این حباب صورت می‌گیرد. اجزای تشکیل‌دهنده حباب درونی شامل نمک‌های متال ‌هالید و جیوه است.
  2. حباب بیرونی: این حباب، وظیفه محافظت از حباب درونی و جلوگیری از تابش اشعه فرابنفش تولید شده در این حباب را بر عهده دارد.

سخن پایانی

از آن جایی که نوردهی لامپ متال هالید قدرت بالایی دارد، استفاده از این لامپ باصرفه اقتصادی همراه است. لامپ متال هالید با شدت روشنایی زیاد گزینه‌ای منحصربه‌فرد برای استفاده در محیط‌های باز و فضاهای محسوب می‌شود. اگر قصد خرید این محصول ویژه را دارید سایت ZINOLIGHT ارائه‌دهنده انواع لامپ‌های متال هالید و سایر لوازم روشنایی مانند لامپ ال ای دی حبابی، می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید مطمئن باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *