مقالات

آشنایی با تاثیرگذاری نور آبی رشد گیاه در کیفیت رشد گیاهان

نور آبی در رشد گیاه

فهرست مطالب

در دنیای امروزی، برای پرورش گیاهان و افزایش کیفیت آن‌ها کم‌تر از روش‌های سنتی پرورش گیاه استفاده می‌شود. پرورش دهندگان گیاه و افرادی که برای رشد بهتر گیاهان خود قصد خرید لامپ رشد گیاه را دارند، از روش‌های امروزی‌تر با صرف هزینه کم‌تر استفاده می‌کنند. یکی از روش‌های مناسب برای پرورش گیاه استفاده از نور آبی رشد گیاه است. در ادامه به تاثیرات رشد گیاه با نور آبی اشاره می‌کنیم.

نور آبی چه خصوصیاتی دارد؟

نور آبی در دسته نورهای سرد قرار دارد و یکی از مهم‌ترین نورهای لازم برای رشد گیاه است. نور آبی توسط کلروفیل‌های گیاهان جذب می‌شود؛ اما استفاده از نور آبی در کنار نور قرمز بیشتر توصیه می‌شود؛ چراکه تأثیرپذیری نور آبی به تنهایی نسبت به نور قرمز کم‌تر است. گیاهانی که نور آبی بیشتری جذب کنند، برگ‌های ضخیم‌تری دارند و از رنگ سبز بیشتری برخوردار هستند.

 نور آبی رشد گیاه یا لامپ های LED

نور آبی یکی از طیف‌های گسترده‌شده توسط خورشید‌ است. این نور با طول موج ۴۳۰ الی ۵۰۰ نانومتر انرژی زیادی به گیاه برای رشد منتقل می‌کند. دارا بودن انرژی بالا در این طیف نور باعث شده است که نور آبی موثرترین نور برای رشد گیاه و فتوسنتز باشد.
همچنین، نور آبی علاوه‌بر تاثیر بر رشد گیاه، باعث افزایش رشد و ضخامت بخش‌های دیگر گیاه مانند ریشه، ساقه و برگ‌ها می‌شود.

لامپ های ال ای دی برای رشد گیاهان

تاثیر نور آبی رشد گیاه یا لامپ های LED در پرورش گل‌های خانگی

نور آبی علاوه‌بر تاثیر بر پرورش گیاهان مراکز کشت، در نگه‌داری گیاهان تزئینی داخل خانه نیز به کار می‌آید. کمبود نور در داخل خانه یکی از دلایل پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی است. گیاهان تزئینی با تاثیر نور آبی باعث باطراوت بودن در داخل خانه می‌شود و جلوه‌ای زیبا به خانه‌تان می‌بخشد. علاوه‌بر این، شما می‌توانید با صرف کمترین هزینه یک منبع نور کافی داخل خانه برای گیاهان‌تان داشته باشید. همچنین، پرورش گل‌های خانگی با استفاده از لامپ‌های LED تاثیر زیادی در رشد و ماندگاری گیاهان‌ آپارتمانی خواهد داشت، این مزیت لامپ های ال ای دی بر روی تصمیم افرادی که قصد خرید لامپ led دارند بسیار تاثیرگذار می باشد.

تولید محصولات بیشتر نسبت به گیاهان دیگر

گیاهانی که با نور آبی رشد می‌کنند نسبت به گیاهانی که از دیگر منابع نوری استفاده می‌کنند، فنل، آنتی‌اکسیدان و فلاونوئید بیشتری تولید می‌کنند. بنابراین، محصولات تولیدی آن‌ها نسبت به گیاهان عادی بیش‌تر است. درنتیجه، پرورش دهندگان گرامی می‌توانند برای افزایش تولید فرآورده‌های گیاهی از نور آبی استفاده کنند.

تولید کلروفیل بیش‌تر از دیگر گیاهان

گیاهانی که در معرض نور آبی رشد می‌کنند، دارای سطوح بالاتری از کلروفیل هستند. کلروفیل ماده‌ای است در گیاه که باعث جذب انرژی بیشتر برای عمل فتوسنتز می‌شود. عمل فتوسنتز یا تولید اکسیژن مهم‌ترین وظیفه گیاهان در حفاظت از محیط زیست محسوب می‌شود.

توانایی تنظیم نور برای تولید بهتر کلروفیل

گیاهان انواع مختلف کلروفیل را در طول موج‌های مختلف تولید می‌کنند. بنابراین، با استفاده از نور آبی می‌توان رشد گیاه را تنظیم کرد. درنتیجه، رشد گیاه در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد و بهترین و مطلوب‌ترین کلروفیل تولید می‌شود.

افزایش اندازه برگ و ساقه زیر لامپ LED

افزایش اندازه برگ و ساقه زیر لامپ LED

مشاهدات علمی نشان داده‌است که گیاهان رشد کرده با نور آبی نسبت به دیگر گیاهان که در حالت عادی رشد کرده‌اند، از اندازه بیش‌تری برخوردار هستند. بنابراین، استفاده از نور آبی برای گیاهان باعث بزرگ‌تر بودن ساقه و برگ های آن نسبت به گیاهان دیگر است و جلوه‌های زیبای گیاهان زینتی را چند برابر می‌کند.

تولید گیاهان بهتر با صرف هزینه کم‌تر

استفاده از لامپ‌های LED در رشد گیاهان باعث صرف هزینه کمتر برای رشد آن‌ها خواهد شد. چراکه بدون صرف هزینه اضافی برای تامین انرژی گیاه، با خرید تنها چند عدد لامپ LED می‌توان انرژی مورد نیاز برای رشد گیاه را تامین کرد.
همچنین، استفاده از نور آبی باعث رشد بهتر و با کیفیت‌تر گیاهان خواهد شد. بنابراین، لامپ‌های LED بهترین گزینه برای رشد گیاهان در مقابل روش‌های سنتی پرورش گیاه است‌.

دمای خنک‌تر برای پرورش با لامپ‌های LED

کنترل دما در رشد گیاهان از عامل‌های مهم است. سیستم‌های روشنایی سنتی باعث تولید گرمای بیش‌ازحد می‌شود. بنابراین، در رشد گیاهان اختلال به وجود می‌آید. لامپ‌های LED با تاثیر بر دمای هوا برای گیاهان، یک محیط عالی برای رشد آن‌ها به وجود می‌آورد. به‌گونه‌ای که حداقل گرمای مورد نیاز برای رشد گیاه تولید می‌شود.

لامپ های ال ای دی مخصوص رشد گیاه

بادوام بودن لامپ‌های LED نسبت به دیگر تجهیزات روشنایی

استفاده از یک سیستم نور LED و نگه‌داری منظم از گیاهان برای پرورش آن‌ها به شدت برای پرورش‌ دهندگان توصیه می‌شود؛ چراکه یک سیستم داخلی LED بیش از ۵۰ هزار ساعت نور باکیفیت تولید می‌کند. بنابراین، نصب لامپ‌های LED موجب می‌شود که مراکز کشت بودجه خود را برای بهبود کیفیت گیاهان صرف کنند تا نگه‌داری وسایل روشنایی.

سخن پایانی

مطالب گفته‌شده برای راهنمایی بیش‌تر شما در مورد نور آبی رشد گیاه بود. اکنون با دانستن مزیت‌‌های نور آبی رشد گیاه در پرورش و رشد گیاهان می‌توانید برای تهیه لامپ‌های LED به فروشگاه زینولایت مراجعه کرده و این محصول پرفروش را تهیه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *