مقالات

مقايسه ی انواع لامپ ها و کاربردهای آنها

لامپ ها چه انواعی دارند؟

فهرست مطالب

انواع لامپ چیست؟ امروزه انواع مختلفی از لامپ‌ها در بازار موجود است. این لامپ‌ها در اصل عملکرد، مواد مورد استفاده و مهم‌تر از همه بهره‌وری انرژی متفاوت هستند. براي آشنايی با لامپ‌های مختلف و کاربرد هريک با ما همراه باشيد.

معرفی انواع لامپ

انواع اصلی لامپ‌ها عبارتند از: لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های هالوژن تنگستن، لامپ‌های فلورسنت، لامپ‌های بخار جیوه و … هستند. هر نوع لامپ مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه به معرفي انواع اصلی لامپ‌ها مي‌پردازيم.

لامپ رشته ای از کنار

لامپ رشته ای از اصلی ترین انواع لامپ

لامپ های رشته ای

لامپ‌های رشته‌ای قدیمی‌ترین و ساده‌ترین مورد از انواع لامپ هستند. آن‌ها با عبور جریان‌الکتریکی از یک رشته فلزی نازک (معمولاً از تنگستن) کار می‌کنند. تنگستن در اثر عبور جريان گرم می‌شود و می‌درخشد.

لامپ‌های رشته‌ای نوری گرم و مایل به زرد تولید می‌کنند که شبیه نور طبیعی خورشید است. با‌این‌حال اين لامپ‌ها از نظر بهره‌وری انرژي بسيار ضعيف هستند زیرا تنها حدود 10٪ از برق را به نور و بقیه را به گرما تبدیل می‌کنند. لامپ‌های رشته‌ای عمر کوتاهی دارند (حدود 1000 ساعت) و نياز است که با لامپ هاي کم‌مصرف‌تر جايگزين شوند.

اگر کاربردهای لامپ رشته‌ای را بررسی کنيم متوجه مي‌شويم لامپ رشته‌ای کاربردهای بسیار گسترده‌ای در محيط‌هاي مختلف و صنایع دارد. از جمله روشنایی خانگی، روشنایی تجاری و صنعتی، روشنايي فروشگاه‌ها، دفاتر، کارخانه‌ها و …..

 همچنين لامپ های رشته ای براي نورپردازی، روشنایی خارجی خیابان‌ها، پارک‌ها و سایر فضاهای باز مورد استفاده قرار مي‌گيرند. علاوه‌بر‌ اين، در بسياری از دستگاه‌های پزشکی و سیستم‌های روشنایی خودرو از لامپ‌هاي رشته‌ای استفاده می‌شود.

یک نوع لامپ هالوژن تنگستن

هالوژن تنگستن چه نوع لامپی است؟

لامپ های هالوژن تنگستن

لامپ‌های هالوژن تنگستن نوعی از انواع لامپ رشته‌ای هستند که مقدار کمی گاز هالوژن (مانند ید یا برم) در داخل لامپ دارند. گاز هالوژن از تبخیر و رسوب فیلامنت تنگستن روی پوشش شیشه‌ای جلوگیری می‌کند و در نتیجه طول عمر آن (حدود 2000 تا 4000 ساعت) را افزایش می‌دهد و روشنایی را به صورت پايدارتری حفظ می‌کند. لامپ های هالوژن تنگستن نور روشن و سفید تولید می‌کنند که برای کاربردهاي نورپردازی مناسب است.

بهتر است قبل از خرید لامپ هالوژنی بدانید که این نوع لامپ‌ها در روشنایی شومینه‌ها، نمای ساختمان‌ها، تابلوهای نمایشی و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. لامپ هالوژن همچنين در روشنایی اتاق‌ها، روشنایی گیاهان، روشنایی محوطه‌های خارجی و سایر مکان‌های خانگی قابل استفاده است.

لامپ بخار سدیم در چراغ های خیابان

لامپ بخار سدیم چه کاربردی دارد؟

لامپ بخار سديم

لامپ بخار سدیم یک لامپ تخلیه گاز است که از سدیم در حالت برانگیخته برای تولید نور در طول موج مشخصه حدود 589 نانومتر استفاده می‌کند. این لامپ با ایجاد قوس الکتریکی از طریق فلز سدیم تبخیر شده کار می‌کند. از مواد و گازهای دیگری برای کمک به روشن شدن لامپ یا کنترل رنگ آن استفاده می‌شود.

دو نوع لامپ بخار سديم وجود دارد: فشار کم و فشار بالا. لامپ‌های سدیم کم فشار منابع نور الکتریکی بسیار کارآمدی هستند، اما نور زرد آن‌ها کاربردشان برای روشنایی در فضای باز را محدود می‌کند، مانند لامپ‌های خیابانی، جایی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

لامپ‌های سدیم پرفشار طیف وسیع‌تری از نور را نسبت به لامپ‌های کم فشار ساطع می‌کنند، اما هنوز هم نسبت به سایر انواع لامپ ها رنگ ضعیف‌تری دارند. لامپ‌های سدیم کم فشار فقط نور زرد تک رنگ می‌دهند و بنابراین دید رنگی را در شب مهار می‌کنند.

کاربردهای لامپ بخار سديم چيست؟

لامپ بخار سديم در محل‌های عمومی مانند خیابان‌ها، پارک‌ها، میدان‌ها و پارکینگ‌ها نیز استفاده می‌شود. این لامپ‌ها به دلیل دارا بودن عمر طولانی، مصرف انرژی کمتر و نوردهی بالا، انتخاب مناسبی برای نورپردازی و روشنایی مکان‌های بزرگ و فضاهای باز محسوب می‌شوند.

لامپ بخار جیوه با نور سبز

لامپ بخار جیوه چیست؟

لامپ‌های بخار جیوه

لامپ‌های بخار جیوه نوعی لامپ تخلیه گاز هستند که با عبور جریان الکتریکی از لوله‌ای پر از بخار جیوه پرفشار کار می‌کنند. جریان الکتریکی اتم‌های جیوه را یونیزه می‌کند و در نتيجه نور‌مرئی و اشعه ماوراء بنفش (UV) ساطع می‌کنند.

لامپ های بخار جیوه نور سبز مایل به آبی تولید می‌کنند که برای روشنایی در فضای باز و کاربردهای صنعتی مناسب است. آن‌ها همچنین نسبت به لامپ‌های رشته ای از نظر انرژی کارآمدتر و ماندگارتر هستند (حدود 24000 ساعت).

با‌این‌حال، لامپ هاي بخار جيوه دارای معایبی هستند، لامپ‌های بخار جیوه حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند که در صورت شکستن یا استفاده نادرست از اين لامپ‌ها می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی و محیط زیست ایجاد کند. جیوه می تواند باعث آسیب عصبی، مشکلات تنفسی و تحریک پوست شود. همچنين لامپ های بخار جیوه ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا به روشنایی کامل خود به خصوص در دماهای پايين برسند.

لامپ بخار جیوه در مکان‌هايي مانند منابع نوری مورد استفاده در خیابان‌ها و فضاهای باز، روشنایی صنعتی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، در استادیوم‌ها، ورزشگاه‌ها و سایر مکان‌های ورزشی استفاده مي‌شود. لامپ‌های بخار جیوه به دلیل طیف نوری مناسب، در پرورش گیاهان داخلی و گلخانه‌ها کاربرد دارند. در استودیوها و سایر مکان‌های عکاسی و فیلم‌برداری، لامپ‌های بخار جیوه برای روشنایی حرفه‌ای مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

لامپ فلورسنت با نور سفید

لامپ فلورسنت با در کجا استفاده می‌شود؟

لامپ های فلورسنت

 لامپ های فلورسنت يکي از انواع لامپ به اسم لامپ تخلیه گاز هستند که با عبور جریان الکتریکی از لوله‌ای پر از بخار جیوه کم فشار و گاز بی اثر (مانند آرگون یا نئون) کار می‌کنند. جریان الکتریکی اتم‌های جیوه را که تشعشعات فرابنفش (UV) ساطع می‌کنند، تحریک می‌کند. سپس اشعه ماوراء بنفش به یک پوشش فسفری در داخل لوله برخورد می‌کند که آن را به نور مرئی تبدیل می‌کند.

لامپ‌های فلورسنت نور سفید تولید می‌کنند که برای روشنایی عمومی و کاربردهای تجاری ایده آل است. آنها همچنین نسبت به لامپ های رشته‌ای از نظر انرژی کارآمدتر و ماندگارتر هستند (حدود 10000 تا 20000 ساعت). با این وجود آن‌ها حاوی جیوه (یک ماده سمی) هستند و برای روشن کردن لامپ به یک بالاست (دستگاهی که جریان الکتریکی را تنظیم می‌کند) نیاز دارند.

کاربردهاي لامپ فلورسنت چيست؟

برخی از کاربردهای اصلی لامپ فلورسنت عبارتند از روشنایی داخلی در منازل، دفاتر، فروشگاه‌ها، مدارس و سایر فضاهای تجاری و اداری استفاده می‌شوند. آن‌ها نور سفید و نرمی ایجاد می‌کنند که مناسب برای کارهای روزمره و مطالعه است. با خرید لامپ مهتابی، شما یک صاحب نوعی از لامپ‌های فلورسنت خواهید شد.

براي کاربردهاي روشنایی صنعتی در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و سایر فضاهای صنعتی، لامپ‌های فلورسنت به دلیل نوردهی بالا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، به‌عنوان منابع نوری اصلی استفاده می‌شوند. چراغ‌هاي فلورسنت به‌دلیل نوردهی قوی و پخش نور یکنواخت در مکان‌های عمومي نصب مي‌شوند.  همچنين اين لامپ‌ها به عنوان منابع نوری حرفه‌ای در عکاسی و فیلم‌برداری کاربرد دارند.

لامپ‌های فلورسنت به دلیل صرفه‌جویی در مصرف انرژی و عمر طولانی، به‌عنوان جایگزینی مناسب برای لامپ‌های قدیمی‌تر محسوب می‌شوند. همچنین، لازم به ذکر است که لامپ‌های فلورسنت حاوی مواد مضری مانند جیوه هستند و باید در هنگام دور انداختن آن‌ها احتیاط لازم را به عمل آورید.

سه نوع لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی چه ویژگی‌هایی دارد؟

لامپ ال ای دی

ال ای دی های مرئی و ال ای دی های نامرئی دو دسته از دیودهای ساطع کننده نور هستند. طول موج یا رنگ نور ساطع شده به شکاف ممنوعه یا شکاف انرژی مواد مورد استفاده در ساخت ال ای دی بستگی دارد.

لامپ هاي ال ای دی کاربردهاي مختلفي دارند مانند استفاده در تلفن های تصویری و ساعت‌های دیجیتال، فلاش دوربین و لامپ حرارتی خودرو و نورپردازی هوانوردی. همچنين ال ای دی ها در کامپیوترهای دیجیتال و ماشین‌حساب، سیستم های اعلام سرقت، ریزپردازنده‌ها و مالتی‌پلکسرها، تلویزیون ال ای دی و ارتباطات نوری مورد استفاده قرار مي گيرند. شما می‌توانید انواع لامپ ال ای دی را در فروشگاه زینولایت مشاهده کنید و خرید لامپ led خود را انجام دهید.

سخن آخر

لامپ ها منابع مصنوعی نور هستند که می توانند دید، ایمنی، راحتی و زیبایی را برای کاربردهای مختلف فراهم کنند. لامپ ها را می توان براساس اصل عملکرد، مواد مصرفی و بهره‌وری انرژی به انواع مختلفی طبقه بندی کرد.

انواع اصلی لامپ ها، لامپ های رشته ای، لامپ های هالوژن تنگستن، لامپ های فلورسنت، لامپ های بخار جیوه و … هستند. هر نوع لامپ مزایا و معایب خاص خود را دارد که قبل از انتخاب بهترین لامپ برای یک هدف خاص باید در نظر گرفته شود. همچنین برای جلوگیری از خطرات بهداشتی و محیطی باید از لامپ ها به درستی استفاده و دفع شوند.

براي خريد لامپ مناسب براي کاربردي که لازم داريد با مشاوران ما در سايت فروشگاهي www.zinolight.com تماس بگيريد.

منبع : geeksforgeeks

زینولایت

سوالات متداول

  • تفاوت لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن چیست؟

لامپ‌های رشته‌ای از یک رشته تنگستن استفاده می‌کنند، در حالی که لامپ‌های هالوژن از یک رشته تنگستن و گاز هالوژن استفاده می‌کنند.
لامپ‌های رشته‌ای نوری گرم‌تر و لامپ‌های هالوژن نوری سفیدتر تولید می‌کنند.
لامپ‌های رشته‌ای عمر کوتاه‌تری (حدود 1000 ساعت) نسبت به لامپ‌های هالوژن (حدود 2000 تا 4000 ساعت) دارند.

  • بهترین نوع لامپ برای روشنایی داخلی چیست؟

لامپ‌های رشته‌ای مقرون به صرفه و دارای عمر طولانی هستند.
لامپ‌های فلورسنت دارای بازده انرژی بالا و نور سفید هستند.
لامپ‌های ال ای دی دارای بازده انرژی بسیار بالا و نور سفید طبیعی هستند.

  • لامپ‌های ال ای دی چه مزایایی نسبت به لامپ‌های قدیمی‌تر دارند؟

بازده انرژی بسیار بالا
عمر طولانی
نور سفید طبیعی
بدون جیوه

  • آیا لامپ‌های ال ای دی خطرناک هستند؟

لامپ‌های ال ای دی خطرناک‌تر از لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت نیستند.
نور آبی تولید شده توسط لامپ‌های ال ای دی ممکن است خطرناک باشد، اما تحقیقات نشان می‌دهد خطرات ناشی از آن کم است.

  • چگونه می‌توانم عمر لامپ‌های خود را افزایش دهم؟

از لامپ‌های مناسب برای کاربرد خود استفاده کنید.
لامپ‌ها را در دمای مناسب نگهداری کنید.
از ضربه خوردن به لامپ‌ها خودداری کنید.
لامپ‌های سوخته را بلافاصله تعویض کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *